Tunna ut den judiska majoriteten?!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
:confused:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6408096.ab

Netanyahu väljer murar och robotförsvar framför eftergifter
Är fler murar verkligen lösningen på Israels problem?
Kombinerat med ett nytt robotförsvar är risken stor att murarna ersätter en verklig fred.
Senaste murbygget är ett led i premiärminister Benjamin Netanyahus politik att skapa säkerhet för Israel utan att tvingas göra några smärtsamma eftergifter.
Även om muren mot Egypten inte är lika politiskt kontroversiell som den redan byggda betongbarriären mot de palestinska områdena på Västbanken så råder det ingen tvekan om syftet.
Netanyahu var själv mycket tydlig efter att ha gett klartecken till bygget.
– Jag fattade beslutet att stänga Israels södra gräns för infiltratörer och terrorister, sa han.

Nytt robotförsvar
Han är rädd att nu när Israel lyckats stoppa terrorattacker med muren mot Västbanken så ska presumtiva självmordsbombare och terrorister istället försöka ta sig in via Egypten.
Tillsammans med alla de illegala invandrare som Israel också vill stoppa för att inte ytterligare "tunna ut" landets judiska folkmajoritet.
I grunden handlar detta om Israels vilja att skapa fred med palestinierna. Verklig fred kräver förhandlingar. I dessa förhandlingar måste Israel ge bort något för att få fred. Saker som att dela Jerusalem och stoppa byggandet av nya judiska bosättningar.
Netanyahu vill inte gör det. Han vill inte ha en palestinsk stat (även om han tvingats göra en läpparnas bekännelse). Han tror att Israel istället kan göras säkert genom att avskärma sig från palestinierna. Med exempelvis murar.

Raketbeskjutningen under Libanonkriget 2006 och från Gaza blev ett allvarligt bakslag för den politiken. Mot raketer hjälper inga murar.
Istället har Israel utvecklat ett nytt robotförsvar som ska skjuta ner inkommande robotar och artillerigranater. Systemet kallas Järnkupolen, Iron Dome. Israel har precis avslutat testerna av Järnkupolen och tror att systemet ska kunna användas i verkligheten från och med i sommar.
Murar istället för fredsförhandlingar
Israelisk militär hävdar att robotförsvaret i testerna lyckats skjuta ner varenda robot.

Dåliga nyheter för den islamistiska rörelsen Hamas som styr Gaza och i så fall går miste om sitt främsta maktmedel mot Israel.
Ingen kan gärna invända mot att Israel försöker hitta sätt att försvara sin civilbefolkning mot raketattacker eller självmordsbombningar.
Problemet är att det verkar som Israels regering väljer murar och robotförsvar istället för fredsförhandlingar.
När USA:s president Barack Obama försökte pressa Netanyahu att frysa alla bosättningar för att få igång fredssamtal sparkade den israeliske ledaren bakut. Allt han gått med på är ett temporärt byggstopp som inte omfattar det mest känsliga området Östra Jerusalem.
Istället lägger Netanyahu sitt krut på fler murar.

Nu handlar det inte om muren i sig för jag förvånas inte av va det är kapabla till.
Nu är det horan länk för att det är lättare för alla att förstå men flera medier har skrivit samma sak, vill han skydda den överlägsna rasen eller vad?

Var ju en liten man på 40talet som gjorde liknande uttalanden om jag inte minns helt fel.

Vad skulle hända om säg Fredrik Reinfeldt gick ut o sa i media "Vi bygger murar runt sverige för att skydda den svenska majoriteten från att tunnas ut"?!

Hur kommer det sig att Israels judiska befolkning sysslar med samma typer av förtryck och kommer undan med det, men så fort de känner sig orättvist behandlade så springer de gråtande runt o pekar på historieböckerna?!

Last edited:
Jag börjar tro att Netanyahu är antisemit. Han skadar det judiska folket med sitt agerande.

Det borde byggas murar mot folk som vill diskutera saker de verkligen inte vet eller förstår någonting om. :mattias

Om man inte vet och/eller förstår varför israels judiska majoritet är viktig så kan man omöjligen ens gått ut högstadiet faktiskt.

Mellanstadiet? :confused:

Det borde byggas murar mot folk som vill diskutera saker de verkligen inte vet eller förstår någonting om. :mattias

Om man inte vet och/eller förstår varför israels judiska majoritet är viktig så kan man omöjligen ens gått ut högstadiet faktiskt.

Mellanstadiet? :confused:

Oh du store Markus upplys mig! Hur kommer det sig att De kan uttala sig så men inte andra? det finns ju trots allt Mer judar i världen än svenskar, är det inte viktigare att skydda den svanska majoriteten i sverige då tex? (hypotetisk fråga här gott folk så dra inte in SD här nu)

...det är så skönt att människor förstår varandra...

[YOUTUBE-ID]g1eUIK9CihA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Oh du store Markus upplys mig! Hur kommer det sig att De kan uttala sig så men inte andra? det finns ju trots allt Mer judar i världen än svenskar, är det inte viktigare att skydda den svanska majoriteten i sverige då tex? (hypotetisk fråga här gott folk så dra inte in SD här nu)

Israel är en judisk nation, det förutsätter att majoriteten även fortsättningsvis är judar.
Svenskar är inte ett folkslag, det är en nationalitet.
Gå raka vägen tillbaka till ruta "Mellanstadie"

Är det judarna som kallar sig Guds utvalda?

Det gör de nog men de har knappast patent på det, skulle tro att muslimerna faktiskt tror att det är dem.
De kristna anser att judarna skall konvertera till kristendom när Messias återuppstår, där av stort stöd från kristna (inkl Ulf Ekman) till Israel.
Så vem som är mest utvald tåls väl att diskuteras. :gnissla

Israel är en judisk nation, det förutsätter att majoriteten även fortsättningsvis är judar.

Oh du vise, men då om sverige slutar he en svensk majoritet, säg att finnarna förökar sig som aldig förr flyttar hit. blir sverige automatiskt en del av finland eller finland2 eller helt enkelt slutar vara sverige?

Ja, jag har redan postat den här i en annan tråd, men jag tycker den är så kul så jag tar den en gång till:
[YOUTUBE-ID]UCBhuEiEYsY[/YOUTUBE-ID]

Netanyahu kanske vill slippa bekymret som de inhemska amerikanerna fick med alla förvirrade nybyggare som drog fram som gräshoppor.
Lessons learned so to speak. :hihi

Eller som det heter, "Ditt bombbälte kommer hit, men inte längre".:gnissla

Oh du vise, men då om sverige slutar he en svensk majoritet, säg att finnarna förökar sig som aldig förr flyttar hit. blir sverige automatiskt en del av finland eller finland2 eller helt enkelt slutar vara sverige?

Nja, det geografiska namnet kommer ju kvarvara, men saker som språk, kultur och seder "förändras".

Typ; Jäkligt svårt att göra sig förstådd på landets gamla modersmål när du ska handla en aftonhora i kiosen.
-"En tidning tack".
-"оправдывать?"
-"En Aftonhoran"
-"чертовский туземец"
-" Kan jag få tala med din vårdare?"

Last edited:

Ett intressant betraktelsesätt. Finns det fler nationer än Israel som bygger på att man tillhör visst folkslag snarare än att man har viss nationalitet? Kan man bli israél utan att vara jude? Riktigt intresseväckande blir det om svaret på den frågan är nej. Det skulle ju innebära en diskriminering av oanade mått på grund av religiös tillhörighet. Om svaret däremot är ja, så förefaller ju ett påstående om Israel som en judisk nation sakna substans.

Finns det fler nationer än Israel som bygger på att man tillhör visst folkslag snarare än att man har viss nationalitet?

Det intressanta är nog inte om det finns fler länder - vilket det säkerligen gör - utan om det finns fler demokratier med den ordningen. Svaret är med högsta sannolikhet nej.

Kan man bli israél utan att vara jude?

Nej det kan man inte, eller rättare sagt så har man rätt att bli israel om man är jude men inte rätt att bli det om man inte är jude. Huruvida man verkligen kan bli Israel utan att vara jude vet jag inte säkert men antar att man inte kan det. Fråga Ulf Ekman, han bor ju där.

Det intressanta är nog inte om det finns fler länder - vilket det säkerligen gör - utan om det finns fler demokratier med den ordningen. Svaret är med högsta sannolikhet nej.

Nej det kan man inte, eller rättare sagt så har man rätt att bli israel om man är jude men inte rätt att bli det om man inte är jude. Huruvida man verkligen kan bli Israel utan att vara jude vet jag inte säkert men antar att man inte kan det. Fråga Ulf Ekman, han bor ju där.

Om man inte kan bli israel utan att vara jude, skulle det ju då närmast vara ett utslag av antidemokrati. Ovärdigt en demokratisk stat som Israel. Vi får i sanning hoppas att Ulf Ekman m fl kan bli israeler om de önskar.

Om man inte kan bli israel utan att vara jude, skulle det ju då närmast vara ett utslag av antidemokrati. Ovärdigt en demokratisk stat som Israel. Vi får i sanning hoppas att Ulf Ekman m fl kan bli israeler om de önskar.

Du kan bli medborgare men du ska ha bott i landet i 3 eller 5 år permanent uppehållstillstånd samt kunna hebreiska till viss del bla, all good here. Men även om du uppfyller alla kraven så är det upp till inrikes ministeriet att avgöra om du passar som israelisk medborgare. Så du kan få ett nej medans din kompis med säg exakt samma bakgrund som du få ett ja.

Det jag tycker är mer spännande dock är att om du råkar födas i israel av säg palestinska föräldrar så blir du inte automatiskt medborgare utan riskerar att bli stadslös. Väldigt ärofullt av en demokrati.

Det kan man så klart tycka men man bör kanske väga in att det är just en judisk stat. Det är itne en stat bildad för diverse kreti & pleti som anser sig förföljda.

Personligen har jag inga problem med att judarna har ett pytteland på jorden för sig själva, det kunde gott varje minoritet få ha vad mig anbelangar.

Back