Tungstyrd gammelgixxer.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Vad finns det man kan göra för att få bäbisen lite mer lättsvängd? Till och med OLJEKYLD som är van vid sin 1100 tycker att min är tung och kräver att man, och jag citerar, -'..brottar ner den i kurvorna!'.

För visso har jag 180-däck bak men det borde väl inte påverka mycket? Tips mottages tacksamt då jag gärna vill svänga. :)

Du har kanske redan gjort detta men det gjorde iallafall min mer lättstyrd.

Höj upp stötdämparna ca. 9mm i gaffelkronan dvs. sänk cykeln fram. Min blev betydligt mer lättstyrd av detta men ändå inte nervös.

Lycka till :hej .

Har du nån koll på vad 'orginalinställningen' ligger på så man vet om den är rätt inställd?

Goines skrev:
Har du nån koll på vad 'orginalinställningen' ligger på så man vet om den är rätt inställd?

Släpp ner den 5 mm åt gången och prova, jag har sänkt min 25 mm :tummenupp

Prova som den store GSXR1100 sade :tummenupp .

När jag köpte min hoj var gaffelkronan så högt upp på stötdämparna som det bara går. Men om detta är originalinställningen vet jag ej , tyvärr.

Man skulle antagligen kunna sänka ännu mer men det är knappast detta som begränsar hastigheten på min framfart just nu utan feghet :( .

Lycka till :hej

Goines skrev:
Vad finns det man kan göra för att få bäbisen lite mer lättsvängd? Till och med OLJEKYLD som är van vid sin 1100 tycker att min är tung och kräver att man, och jag citerar, -'..brottar ner den i kurvorna!'.

För visso har jag 180-däck bak men det borde väl inte påverka mycket? Tips mottages tacksamt då jag gärna vill svänga. :)

Det e lungt Stefan... vi byter rakt av... min NSR mot din Gixxer. NSR är skit nervös.. :D :tummenupp

Ett annat sätt som ger samma resultat som att sänka den fram; höj upp den bak. Bygg en highrise till bakstötdämparen, någon annan får förklara hur den ska se ut eftersom jag inte riktigt har tid.

Sedan så kan du prova med lite smalare däck, en dimention eller så. Gör faktiskt en hel del i lättsvändhet.

God natt på er.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...