tungjobbade bromsar på ktm640SM

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Jag tycker att mina bromsar är tungjobbade och okänsliga som fan på moppen.
Någon som har något vettigt tips om hur man får lite bättre bett i dom?
Tror inte att jag ska behöva byta pump eller ok då det ju sitter brembo och stål omspunnet på original...?

Kan det kanske finnas andra belägg att köpa som biter bättre?

kamikaze skrev:
Tror inte att jag ska behöva byta pump eller ok då det ju sitter brembo och stål omspunnet på original...?

Jag har samma problem bakbromsen tar skitdåligt!

Renga skrev:
För mej är det fram...provade en XR650 i helgen och det var som dag och natt!

Tycker ju att bermbo med stålomspunna slangar borde vara om inte bättre så iaf. minst lika bra!?!

Renga skrev:

Svårt att veta vad du menar med skitdåligt, men den ska ju faktiskt inte ha
nåt "bett" i sig för att minimera risken för upplåsning bak. Du har i princip
hela bromsverkan med frambromsen, bakbromsen är mer som en hjälpbroms
t.ex. om man ska slajda, eller är mkt halt ute så du inte kan använda fram
(och då vill du verkligen inte ha för mycket bett i bakbromsen om det ska
vara någorlunda lättdoserat!!!)
Använd frambromsen till 95%, och trampa hårdare om du tycker den ska
ta mer bak. :tummenupp

Nightwish skrev:
Svårt att veta vad du menar med skitdåligt, men den ska ju faktiskt inte ha
nåt "bett" i sig för att minimera risken för upplåsning bak. Du har i princip
hela bromsverkan med frambromsen, bakbromsen är mer som en hjälpbroms
t.ex. om man ska slajda, eller är mkt halt ute så du inte kan använda fram
(och då vill du verkligen inte ha för mycket bett i bakbromsen om det ska
vara någorlunda lättdoserat!!!)
Använd frambromsen till 95%, och trampa hårdare om du tycker den ska
ta mer bak. :tummenupp

Jag använder frambromsen till 99% MEN jag tycker inte att jag ska behöva stå på bakromsen för att den ska låsa sig...

Renga skrev:
Jag använder frambromsen till 99% MEN jag tycker inte att jag ska behöva stå på bakromsen för att den ska låsa sig...

Den ska ta ganska slött, man får ta i lite om man vill ha låsning (till skillnad
mot om man slajdar då du inte har nån större vikt bak iom att du bromsar
hårt med frambromsen + motorbroms, så behöver du inte ta i så hårt för
att hjälpa ut bakhjulet).

Jämför inte känslan fram mot den bak, men visst, den ska ju givetvis inte vara
HUR slö som helst = byt belägg, eller prova slipa upp en ny yta på de gamla.

kamikaze skrev:
För mej är det fram...provade en XR650 i helgen och det var som dag och natt!

Tycker ju att bermbo med stålomspunna slangar borde vara om inte bättre så iaf. minst lika bra!?!

Honda har ju annars alltid gjort sjyssta grejer... :D

Hade du en eller två låspinnar på oket?

höhö börja träna grippers.. så ska du se att du orkar dra in handtaget.. åsså äter du mer mat så du orkar trampa på fotbromsen... :tungan

Tvåkolvs-ok eller hur (samma som enduro-modellen) ? Bara skräp det där - skaffa ett fyrkolvs istället och märk skillnaden ;)

TomK skrev:
Tvåkolvs-ok eller hur (samma som enduro-modellen) ? Bara skräp det där - skaffa ett fyrkolvs istället och märk skillnaden ;)

Nej, det sitter ett fyrkolvsok. Problemet är inte otillräcklig bromsverkan utan att man får ta i för kung och fosterland för att bromsa rejält.
Misstänker att det kanske kan vara broms beläggen som inte är bra original....

kamikaze skrev:
Nej, det sitter ett fyrkolvsok. Problemet är inte otillräcklig bromsverkan utan att man får ta i för kung och fosterland för att bromsa rejält.
Misstänker att det kanske kan vara broms beläggen som inte är bra original....

Har samma "problem" med frambromsen. Har testat att lufta, rengöra belägg+ skivor men ingenting hjälper. Man får ta i ganska duktigt för att få bra bromsverkan, nästan i botten i hög fart. Polarens med likadan är mycket mer lättarbetad. Vet ej varför...? :confused:

Basse skrev:
Har samma "problem" med frambromsen. Har testat att lufta, rengöra belägg+ skivor men ingenting hjälper. Man får ta i ganska duktigt för att få bra bromsverkan, nästan i botten i hög fart. Polarens med likadan är mycket mer lättarbetad. Vet ej varför...? :confused:

När du luftar den! pröva att fylla på nere vid nippeln istället och tryck upp vätskan upp till behållaren, så försvinner luften upp i behållaren istället. Vet ej vilken årsmodell det var på kamikaze,s ktm men -02 har verkligen sunkig om man nu tar orignal oket. Är det rätt dimension på slangarna. Vet ej riktig vilken dimension vissa använder till sina pumpar om det är 13,14,15 mm? någon som vet hur det ligger till.

motardnisse skrev:
När du luftar den! pröva att fylla på nere vid nippeln istället och tryck upp vätskan upp till behållaren, så försvinner luften upp i behållaren istället. Vet ej vilken årsmodell det var på kamikaze,s ktm men -02 har verkligen sunkig om man nu tar orignal oket. Är det rätt dimension på slangarna. Vet ej riktig vilken dimension vissa använder till sina pumpar om det är 13,14,15 mm? någon som vet hur det ligger till.

Min är en -03:a
Pumpen är en 13mm tror jag, ska kolla ikväll.

Tror inte att det är luft i mitt system, för den är inte svampig, bara tungjobbad.

motardnisse skrev:
När du luftar den! pröva att fylla på nere vid nippeln istället och tryck upp vätskan upp till behållaren, så försvinner luften upp i behållaren istället.

Vad ska man använda då? Typ en fettspruta med bromsvätska i eller?
Såg att Ebbe tipsade om att sätta några buntband på bromshandaget när det är i botten och låta stå över natten och sen låta luften gå ut ur behållaren på styret, kanske kan va nåt? KOm inte ihåg om behållaren skulle vara öppen under natten också eller stängd?

Basse skrev:
Vad ska man använda då? Typ en fettspruta med bromsvätska i eller?
Såg att Ebbe tipsade om att sätta några buntband på bromshandaget när det är i botten och låta stå över natten och sen låta luften gå ut ur behållaren på styret, kanske kan va nåt? KOm inte ihåg om behållaren skulle vara öppen under natten också eller stängd?

Öppen eller stängd spelar ingen roll. Har aldrig öppnat behållaren själv vid denna manöver.

Låter lurt att bromsen är tungjobbad, har (hade) ju samma ok å skiva på min 660 och den var det ALDRIG nå fel med. Underbar känsla å stoppingpower. Fade'ade aldrig, inte ens vid körning på väldigt små banor med mycket/många hårda inbromsningar. Faktiskt så funkade orginalpryttlarna på min 660 bättre än Beringer 4-kolven (med orginal 12mm-pump) jag hade på min XR650! Det som var negativt med 660'ns bromsar var att beläggen (orginal) gick åt som smör i solsken... men men, hellre kanonbromsar än sparade slantar i pengapungen. :tummenupp

kamikaze skrev:

Det som är viktigt när man får en ny hoj är att slita in bromsarna mjukt och försiktigt, så att dem inte blir tokvarma dem första gångerna (gäller även när man bytar till nya belägg). Det är lätt hänt att man får en glasig yta på beläggen, vilket innebär att man får ta i som fan för att få någon bra bromsverkan.

Jag hade köpt nya bromsbelägg.
(Hade samma bromsar på 660n och dem funka kanon)

Om man nu ska investera i nya belägg ska man köra på orginalen eller finns det bättre att tillgå?

Basse skrev:
Om man nu ska investera i nya belägg ska man köra på orginalen eller finns det bättre att tillgå?

Vet inte, har bara kört orginal å dom funka så bra att jag såg ingen anledning att köpa nå annat.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back