Tummen upp för Trygg-Hansa

sandstream71 skrev:
Varför då? Kvittot visar man upp när man ska ha ersättning och han tänker nog inte slänga den nya hjälmen i golvet första dagen :confused:
Ibland vill dom ha in kopia på att det är inhandlat....

Använder TH alltid sig av principen att ersätta efter utrustningens dagspris och inte efter inköpspris så förstår jag att det är dyrt med mc-försäkringar. Tycker det verkar lite underligt men det är ju inte Tomt..ZXRMANNENs fel.

Hmm kan inte förstå att vissa anser att jag har gjort fel! Är det bara jag som står undrande? :va

Ja ja oavsett så anser jag att det var ett bra och enkelt sätt att sköta sina försäkringsärenden .

För att ta i relation:

Min polare hade en en vinterbil som han köpte för 10lax. Efter ett par Mån så krockade han med den och fick ut 15lax från försäkringsbolaget efter dom gjort en värdering! Han tackade o tog imot såklart!. ÄR DETTA FEL?????! Ska han säga att han gav 10 för den o vill inte ha mer betalt än så? Bilen kanske var värd 15lax o han hade bara gjort en bra affär !

Anser att detta gått för långt igenteligen. Kan vissa inte bara luta sig tillbaka o skriva att dom gjort likadant vilket jag tror många hade gjort !

Nu har jag inte sagt att du gjort fel, vad jag vet.

Men exemplet med bilen är irrelevant då den värderas av bolaget som sen ger ett bud, han fick ett bra bud.

På nyare bilar kan de ge rena skambjuden som man får neka tills man får ut nåt vettigt, äldre bilar löser de direkt för att det inte finns tid eller pengar att laga dem.

Moralpanik

Välkommen till www.moralpanik.com ZXRmannen. Här älskar folk att moralisera så fort någon tjänar en krona men tvekar sällan själva att bryta mot allt vad trafiklagar heter, allt i enighet med våra egna värderingar eller???

Enligt mig kan förs.bolag äta skit och dö men du hade ju turen att få tag i rätt person. Kan bara säga grattis...

Vilket whine..

Om de nu inte krävde kvitto eller att få den gamla hjälmen ska han väl inte behöva göra det.
Han fick ju vad han borde få och om han nu får ha kvar hjälmen kan han väl få det och använda den till vad han nu vill. (Typ ha på sig när han läser folks mindre begåvade inlägg på SH så det inte gör så ont att dunka huvudet i tagentbordet.)

Försäkringsbolaget skulle ju inte förlorat mindre pengar bara för han visade kvitto och kasserade den förra hjälmen.

Mago skrev:
Försäkringsbolaget skulle ju inte förlorat mindre pengar bara för han visade kvitto och kasserade den förra hjälmen.

Här är det tankevurpa, tänk på att han KUNDE ha ljugit helt o hållet.

Jag tycker iaf att bolaget kunnat begärt in hjälmen.

Sen att vissa är mer eller mindre begåvade på forumet har ju inget med just detta att göra.

Goodstuff skrev:
Använder TH alltid sig av principen att ersätta efter utrustningens dagspris och inte efter inköpspris så förstår jag att det är dyrt med mc-försäkringar. Tycker det verkar lite underligt men det är ju inte Tomt..ZXRMANNENs fel.

Men det här var ju på hemförsäkringen. Faktiskt.
En polare till mig kraschade och fick skrapade stället lite på armen. Han fick välja om han ville ha ett nytt ställ eller 5.000kr plus behålla det repiga... (Skulle bara bättra på listan över gosiga grejjor som bolagen pysslar med)

Goodstuff skrev:

Ursäkta att jag lägger mig i men han fick fortfarande ut det på hemförsäkringen och inget annat. Ingen mc-försäkring har varit inblandad över huvud taget!!

:corn

Markus skrev:
Men det här var ju på hemförsäkringen. Faktiskt.
En polare till mig kraschade och fick skrapade stället lite på armen. Han fick välja om han ville ha ett nytt ställ eller 5.000kr plus behålla det repiga... (Skulle bara bättra på listan över gosiga grejjor som bolagen pysslar med)

Förvisso en annan försäkring men det var mer principen jag undrade över.

No1 skrev:
En tanke att betänka:

Larmtjänst är inne på detta forum i stort sett VARJE dag och läser trådar likt denna!!!

Och det du gör dig skyldig till i och med dina inlägg i denna tråd är inget annat än FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI vilket gör att det finns en mycket STOR risk att detta kan/kommer att leda till att TRYGGHANSA/LARMTJÄNST kommer att skicka dig ett brev där du uppmanas att redogöra för denna händelse mm...

Finner dom då att detta är ngt fel i från din sida kommer du med all säkerhet att uppmanas att återbetala hela summan och gör du inte detta kommer det enl deras rutiner att leda till en polisanmälan, du/din familj kan även komma att bli uppsagda i från TRYGGHANSA och därefter hamna på försäkrings bolagens sk SVARTA LISTA!!!

Var denna tråd värt allt detta!!! :va

Tror inte det...

No1...

Det är väl ändå tjejen på försäkringsbolaget och inte ZXRMANNEN som gjort fel?

Hur blir det med din försäkringspremie???
Går priset upp, eller bryr de sig inte om struntsummor? Bra att veta då man ofta tvekar med att kontakta bolaget vid småsaker i rädsla för att premien ska sticka i höjden.

I övrigt tycker jag absolut inte att du gjorde något fel.. :tummenupp

Silwer skrev:
nä det är hemförsäkring i fallet i tråden med.

Jag vet det. Jag har läst det fyra gånger nu. Jag var en dum hund som inte kom ihåg det när jag skrev inlägget. OK?

Kan vi diskutera principen nu? Är det vanligt att de betalar ut pengar baserat på vad saken i fråga ( inte just hjälmen i detta fall) kostar i dagsläget och inte baserat på vad man köpt den för eller vad den är värderad till, av försäkringsbolaget, nu?
Jag har aldrig hört om det som beskrivs i tråden så därför funderade jag rent hypotetiskt runt detta.

No1 skrev:
En tanke att betänka:

Larmtjänst är inne på detta forum i stort sett VARJE dag och läser trådar likt denna!!!

Och det du gör dig skyldig till i och med dina inlägg i denna tråd är inget annat än FÖRSÄKRINGS BEDRÄGERI vilket gör att det finns en mycket STOR risk att detta kan/kommer att leda till att TRYGGHANSA/LARMTJÄNST kommer att skicka dig ett brev där du uppmanas att redogöra för denna händelse mm...

Finner dom då att detta är ngt fel i från din sida kommer du med all säkerhet att uppmanas att återbetala hela summan och gör du inte detta kommer det enl deras rutiner att leda till en polisanmälan, du/din familj kan även komma att bli uppsagda i från TRYGGHANSA och därefter hamna på försäkrings bolagens sk SVARTA LISTA!!!

Var denna tråd värt allt detta!!! :va

Tror inte det...

No1...

Hmm vad vet jag , då får dom ta kontakt med mig i så fall !

Men att jag TJÄNAR 600:- i ordets rätta bemärkelse är ju fel! Jag kommer i helgen att köpa en precis likadan hjälm o jag får då betala 5.500:- ( Har precis pratat med OVES ) . Jag kommer ju att få betala 1000:- mer får samma hjälm! Vinner jag på detta anser du? Så inte fasiken känner jag att jag är ngn vinnare i detta ! Hade jag fått välja så hade jag INTE TAPPAT hjälmen i trappan alls !!!!.. Jag kommer ju nu att få ta pengar ( 1000:- ) från semester kassan för att betala min nya hjälm o det tycker jag inte är kul !

Denna tråden skrev jag för att jag ansåg att TH var Smidiga o enkla att ha o göra med . Jag har inte ljugit för dom o jag har inte heller besvärat mina MC kollegor ngn höjning av MC-Premier !!!.

MasseK skrev:
Hur blir det med din försäkringspremie???
Går priset upp, eller bryr de sig inte om struntsummor? Bra att veta då man ofta tvekar med att kontakta bolaget vid småsaker i rädsla för att premien ska sticka i höjden.

I övrigt tycker jag absolut inte att du gjorde något fel.. :tummenupp

Nej Premien är densamma. Vet inte om det ändras om man ringer dit varje dag dock?

Vet inte hur dom tänker ärligt talat , man för ju höra skräckexempel från vissa. O jag tror ibland att det beror på vem man pratar med , ska u inte vara så !.

Låter som ett ganska slappt hanterande av TH. förmodligen så satt det en sommarvikarie och svarade på frågor och betala ut, en som inte har all info om hur sakerna skall gå till. För jag vet att TH vill ha in den skadade hjälmen alt. att de vill klippa av remmen så den inte går att spänna fast. Detta skulle ske med min hjälm efter det att jag själv studsade i backen x 2 i höstas, blev rejäla repor i den. skaderegleraren skulle klippt remmen men glömde det i all hast och förhandling gällande annat. Dock använder jag ändå inte hjälmen.
Sen kan det kanske va så att det regleras annorlunda på hemförsäkringen. Dock slappt... Fast å andra sidan, att betala ut en liten summa pengar till nåt som skyddar ord. är kanske bra med tanke på att om olyckan e framme så kan det kosta dem fan så mycke mer i rehab på den personen som inte fick ny hjälm. Tror det finns lika många sätt att se på detta som det finns medlemmar på SH... minst :D

salusansvar (hemförsäkring) begär in hjälmen eller så får man bara 70% av värdet kontant... minus självrisk. Väljer man att köpa likvärdig hjälm får man 100% av värdet minus självrisk, dockl skall hjälmen då skickas in till dem och man skall verifiera köpet med kvitto på den nya hjälmen... så skall det gå till! :tummenupp

tjing

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...