Tummen mitt i handen??

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Tjena!

Nån som vet nån bra film eller bok om hoj mekk.

På vardagarna jobbar jag med pengar där pennan är mitt främsta vapen.

Detta resulterar i att jag inte ens kan fatta en skruvmejsel utan att antingen skada mej, någon annan,något annat eller tappa den.

När man nu skall börja räjsa så måste jag ju för fn kärpa mig.

Äger ju inte ett verktyg.

Om man skall köpa allt nytt (verktyg) vad behövs, tipsa gärna.

Nu kommer säkert jättemånga att frossa i detta och tänka stackars sate det kommer gå åt hvete för honom om han nu är så jvla kass.

Men låt mig då tala om för den oinvigde att om det skiter sig så köper jag en mekaniker och tar med mig. :yoparty :yoparty

/M

Stackars sate det kommer gå åt hvete för dig om du nu är så jvla kass! :D :D

Skämt åsido:
Köp en hygglig verktygslåda ex vis från Biltema (undvik de allra billigaste), köp en verkstadshandbok till din knarr och läs hela boken i lugn och ro, kanske ett par gånger. Låna ett par böcker på biblioteket som beskriver väldigt generellt principerna för hur en motor, förgasare (eller insprut* beroende på hoj) etc fungerar.
Läs intressanta trådar i mekforumet här på SH men kom ihåg att _allt_ du läser på nätet inte är sant. :-)))
Ställ frågor på mekforumet. Glöm inte att sätta vettiga rubriker på frågorna! (Större chans att få vettiga svar om rubriken inte är: "Hjälp!".)

* Det skiljer rätt markant mellan olika typer av insprut men börja med att få käm på grunderna. Det skiljer för övrigt ett och annat mellan olika typer av förgasare också.

Go for it! :tummenupp

Edit: Böcker behöver inte specifikt behandla hojar, ex vis en bilmotor fungerar enligt samma principer. Fast mycket tröttare! :-))

Nytt i verktygs väg.

1st bra hylsnyckelsats. Biltemas bättre sortiment duger faktist bra.
1 knippe bra skruv mejslar philips och pozidrive och olika storlekar. Köp gärna bra kvalité det lönar sig i längden.
Kanske någon moment nyckel satt du drar lagom hårt. Biltemas duger här med.

Bra bok, ja sånnt finns köp verkstadshandboken för din hoj. Där kan du läsa dej till allt. Mycket mer än så behövs ej för normalt mekande.

Sen kommer överkurs, komperssor, trycklufts verktyg mm.

Insektsnycklar e inte fel att ha.
Ringnycklar.
Om de svider i plånboken, så köp endast de nycklar som man använder mest.
Kolla med muttrar etc. på hojen. Vanligtvis klarar man sig bra med 8 10 13 17

Kom ihåg att kvalitet ALLTID lönar sig i det långa loppet :tummenupp

Lycka till

Merlin skrev:
... Vanligtvis klarar man sig bra med 8 10 13 17 ...
12 och 14 är vanligare på japanska hojar än 13. Men det spelar inte så stor roll, alla storlekarna ingår ju i en verktygssats.

Mike the bike, se till att läsa böcker med "generell kunskap" innan du läser verkstadshandboken, på så sätt lär du dig mer av verkstadshandboken.

Edit:
"Insektsnycklar"??? Insekter? :D
Jag tror ju att insexnycklar är bättre att ha :7peta

Centralt monterade tummar kan inte opereras bort. I så fall hade jag gjort det för länge sen.
På samma sätt som att man har en städerska hemma, lämnar kläderna på kemtvätt, går till tandläkaren, besöker doktorn vid magont osv, bör man inte heller mekka moppe om man inte behärskar det (anser jag).
Det finns faktiskt folk som tycker att det är kul att meka - låt dem...
Mitt tips - köp/hyr in en lyxmekaniker!
;)

Beställt böcker.

Beställde precis 3 Haynes böcker, en om hojen samt en om insprutningen samt en om elsystemet.

Fan vad dyra de var??

Ja ja biltema nästa då om man får tro de flesta.

Är det verkligen så bra, de är ju skitbilliga om man jämför.

Tack för all hjälp!

/M

Robban_C skrev:
12 och 14 är vanligare på japanska hojar än 13. Men det spelar inte så stor roll, alla storlekarna ingår ju i en verktygssats.

Mike the bike, se till att läsa böcker med "generell kunskap" innan du läser verkstadshandboken, på så sätt lär du dig mer av verkstadshandboken.

Edit:
"Insektsnycklar"??? Insekter? :D
Jag tror ju att insexnycklar är bättre att ha :7peta

Jag håller i och för sig med pvcraketen om att man ska göra det man är bra på och överlåta resten åt de som verkligen kan men mitt tips är att du åtminstone lär dig principer och grunder. På så sätt kan du kan göra lite löpande underhåll och småreparationer på egen hand, sen kan du överlåta storjobben på de som är kunnigare.
Att behöva ta in proffs för justering av kedja, byte olja/filter etc är både trist och kostsamt men däremot kan det vara bra att låta nån som verkligen kan göra vintergenomgång, trimning, motorrenovering, plastjobb efter eventuell ikullkörning etc.

Att bli riktigt duktig tar tid, mycket längre tid än en vår. :)

Kan själv

För det första så får jag väldiga komplex om jag inte klarar allt själv, hatar att vara beroende av andra.

Sen så är det ju så här att om man kan göra något enkelt svårt med lätthet så varför låta bli :hihi

/M

pvcraketen skrev:
Centralt monterade tummar kan inte opereras bort. I så fall hade jag gjort det för länge sen.
På samma sätt som att man har en städerska hemma, lämnar kläderna på kemtvätt, går till tandläkaren, besöker doktorn vid magont osv, bör man inte heller mekka moppe om man inte behärskar det (anser jag).
Det finns faktiskt folk som tycker att det är kul att meka - låt dem...
Mitt tips - köp/hyr in en lyxmekaniker!
;)

Du kan få låna MC-nytts mekarhandbok av mig och kopiera om du vill. Den trycktes visserligen på mitten av 80-talet men där står allt som man behöver veta som nybörjare. Har varit otroligt hjälpt av den boken flera ggr. Jag försökte scanna in den i PDF-format för en tid sedan men datorn hänger sig så jag orkade inte fortsätta. Detta är en bok som inte inriktar sig på någon speciell hoj utan är "generell". Exempel på sidor i boken kan ses nedan:

Bifogat

• mek1.jpg
    mek1.jpg
    95 KB · Visningar: 103
  • mek2.jpg
    mek2.jpg
    98.2 KB · Visningar: 76
Mike the bike skrev:
Beställde precis 3 Haynes böcker, en om hojen samt en om insprutningen samt en om elsystemet.

Fan vad dyra de var??

Ja ja biltema nästa då om man får tro de flesta.

Är det verkligen så bra, de är ju skitbilliga om man jämför.

Tack för all hjälp!

/M
1. Det drabbar ju tydligen ingen fattig. :D (kunde inte låta bli).
Bra litteratur är faktiskt en guldgruva.

2. Bt duger om man undviker de billigaste verktygen.
Någon föreslog stjärnmejslar (Philips och Pozidriv). Min erfarenhet av dessa är att man ska köpa bästa möjliga, när en billig stjärnmejsel går åt skogen så förstör den skruvarna i fortsättningen.

Tillägg till mitt inlägg ovan:
Även om man lejer ut de flesta jobben är det bra att ha lite grundkunskaper så att man kan föra en vettig dialog med mekanikern.
Själv fördrar jag att göra jobb åt de som har lite grundkunskaper eftersom det går att snacka med dem till skillnad från dem som inte kan skilja på fram och bak på en hoj/bil. Dessutom brukar de som har visst kunnande vara villigare att betala eftersom de greppar att jobben tar tid.
Hatar dom som tror att man kan göra ett _seriöst_ sparklådebyte på deras rostiga jävla Volvohäck på ett par timmar och bara vill betala därefter! :kulspruta

Robban_C skrev:
Själv fördrar jag att göra jobb åt de som har lite grundkunskaper eftersom det går att snacka med dem till skillnad från dem som inte kan skilja på fram och bak på en hoj/bil. Dessutom brukar de som har visst kunnande vara villigare att betala eftersom de greppar att jobben tar tid.
Håller med dig fullständigt... :)

Vill man så kan man!

Mike the bike skrev:
För det första så får jag väldiga komplex om jag inte klarar allt själv, hatar att vara beroende av andra.

Sen så är det ju så här att om man kan göra något enkelt svårt med lätthet så varför låta bli :hihi

/M

En erfarenhet jag dragit med tiden är väl att små och lätta verktyg funkar bäst och ger minst skavda knogar och avdragna bultar.

Är man kontorsråtta på vardagarna så blir det för tungt med 1/2" spärrskaft ideligen. Börja med en bra 1/4" hyls sats och du kommer långt. Gärna med både korta och långa hylsor. Biltemas satser är ok. Komplettera sen med adaptrar så du kan tex använda 1/4" spärren på en djup 1/2" 32mm hylsa. Men använd inte det för att dra åt! bara montera. Ofta är det ju momentnyckel som gäller.

Sen finns det ju skruvdragare. Här gäller i princip detsamma. Lätta och små. Är gängor mm i bra skick så ska det gå lätt att montera skruvar så det behövs inte någon 12 - 18V med megamoment och enorm driftstid. Men en smidig laddare och ett par extra batterier skadar inte.

Lycka till! :tummenupp

Själv så köpte jag saker jag vet jag använt när jag meckat nera mina hojar från hel till allt i delar. Så jag har just nu allt jag behöver. Eller vänta.. saknar en 16x1.25mm bult kom jag just på. En bult för att lossa "generatorblocket" (heter väl så?).

* Hylssatser + verktygen
* Polygriper
* Shiftnycklar
* Hammare (slägga)
* Kniv
* El-, silvertejp osv
* Skruvmejslar (Phillips (platt), stjärn osv)
* Kabeltång/Sidavbitare (finare, och grov)
* Vanlig tång (finare och grov)
* Lednycklar (8-26 nånting)
* Måttstock
* Rörtång
* Insexnyckelsats (skaffa även 6udds (hex) sats)
* Körnare
* Eldriven borrmaskin
* Trasor

Finns säkert mer.

Swedie skrev:
... saknar en 16x1.25mm bult kom jag just på. En bult för att lossa "generatorblocket" (heter väl så?). ...

Generatorvaddå???
Menar du svänghjul?

Ang 1/4" eller 1/2":
Håller med om att 1/2" ibland är lite klantigt men 1/4" räcker bara till kåpskruvarna. Vill man inte ha 1/2" bör man nog satsa på 3/8", dvs de hylsverktyg där tappen är 9,5 mm. Dessa verktyg duger även till kåpor, kåpglas etc, och de räcker till motor och chassie så länge du inte ska lossa topplock, hjul, sving eller andra större bitar.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP