Tummen mitt i handen??

Och sedan när du väl mekar. Går något verktyg sönder, slits så kasta det försök inte använda det verktyget, det kommer bara att skapa fler problem för dej. Ev kan man spara en trasig mejsel till att krafsa ogräs mellan plattorna hemma men inte mer.

En slagskruvmejsel är skitbra att ha, då slipper man dra sönder skruvar som sitter hårt.
Dessutom brukar det gå att sätta fast 1/2"-hylsor på den så att man kan använda den som "budgetmuttermaskin".

Robban_C skrev:
Generatorvaddå???
Menar du svänghjul?

Ang 1/4" eller 1/2":
Håller med om att 1/2" ibland är lite klantigt men 1/4" räcker bara till kåpskruvarna. Vill man inte ha 1/2" bör man nog satsa på 3/8", dvs de hylsverktyg där tappen är 9,5 mm. Dessa verktyg duger även till kåpor, kåpglas etc, och de räcker till motor och chassie så länge du inte ska lossa topplock, hjul, sving eller andra större bitar.
Kan hålla med om att 3/8-satser är lämpligare för mc-mek. Jag använder en kombinerad 3/8+1/4-sats från biltema

håkanolsson skrev:
Typiskt slipsnissar :D Verktygen, vem fan bryr sig om verktygen? :huvet Problemet är vad man skall göra med dem :fakta
Hehe, det är inte så kul att stå där och försöka få nåt gjort med en skiftnyckel, en hammare och två insexnycklar från IKEA. Kassa verktyg/brist på verktyg förtar lusten effektivt.

Ursäkta att jag frågar...men jag brukar inte punga ut massa pengar på dyra vertyg & massa rep. handböcker innan något har pajjat...

Ska du ha med dig allt det där i ryggsäcken,"utifallatt", motorn rasar på väg till Ica? eller...verkar ju lite "overkill" minst sagt.... :D

Så varför???

mossen skrev:
Ursäkta att jag frågar...men jag brukar inte punga ut massa pengar på dyra vertyg & massa rep. handböcker innan något har pajjat...

Ska du ha med dig allt det där i ryggsäcken,"utifallatt", motorn rasar på väg till Ica? eller...verkar ju lite "overkill" minst sagt.... :D
...

Ska man tävla så ska man ha med sig grejer. Så enkelt är det! Saker går sönder.

håkanolsson skrev:
Typiskt slipsnissar :D Verktygen, vem fan bryr sig om verktygen? :huvet Problemet är vad man skall göra med dem :fakta

Är du seriös?? Tror du verkligen att vilka verktyg man har är oviktigt??

Vill du ha lite kläm på hur hojen funkar, både motor, chassi och dämpning så kan jag rekomendera "Sportbike performance handbook" av Kevin Cameron (ISBN 0-7603-0229-4, kan beställas från Amazon books bl.a.). Enkanonbok av en gubbe som kan massor och står med båda fötterna på jorden. Den är verkligen inte svårläst men ändå täcker den mycket. Om alla hade läst den skulle det bli ganska tyst här.

Chrille skrev:
Ska man tävla så ska man ha med sig grejer. Så enkelt är det! Saker går sönder.

Är du seriös?? Tror du verkligen att vilka verktyg man har är oviktigt??

Bingo skrev:
Hehe, det är inte så kul att stå där och försöka få nåt gjort med en skiftnyckel, en hammare och två insexnycklar från IKEA. Kassa verktyg/brist på verktyg förtar lusten effektivt.

Ja, jag var seriös. Jag håller också med. Verktyg är en självklarhet. Men herr "Mike the bike" redogjorde för hans bristande erfarenhet av at meka. Om man har tekniska problem så lär det finnas mer av det på andra plan än verktygen. Liksom.

OK, här är mitt biddrag: [Polygrip] :D

En märklig sak jag upptäckt är att det är svårt att slänga verktyg, hur kassa dom än är. Eftersom man har en skruvmejsel av en viss sort så använder man den. Fick en riktig aha-upplevelse för ett tag sedan när jag äntligen bytte ut vissa verktyg mot nya fina men hög kvalitet.

Kanske ett tips.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...