Tullenbanestrejk - Rätt eller fel?

Starstriker skrev:
Jag tror den där fackbasen förtjänar kicken. Tror inte alla fakta har framkommit. Han har ju smutskastat sin egen arbetsgivare offentligt. Sen om han är fackbas eller inte spelar ingen roll. Jag skulle också kickat honom om han varit anställd hos mig. Strejken är olaglig, och de kommer knappast att anställa killen igen.
Precis som vanligt så är det ju en putsad sanning vi får höra och läsa i media.
//Tobbe

sismo skrev:
Högre för välpresterande, lägre för idioter? Och generellt sett högre, då det hade blivit billigare att ha anställda.
Ja är du verkligen säker på att du vill ha lägre lön då?

Vänta nu, om lönen är högre. Är det billigare för företaget då?
Nu är jag förvirrad.

tobbeviking skrev:
Vad har en vild strejk med fackförbundet att göra och varför blir det billigare att ha anställda utan fackförbund?
//Tobbe

Okej, jag var inte säker på om facket stod bakom strejken eller hur det var. jag blandade nog ihop det en smula.

eus skrev:
Ja är du verkligen säker på att du vill ha lägre lön då?

Vänta nu, om lönen är högre. Är det billigare för företaget då?
Nu är jag förvirrad.
Om inte vissa lagar som pressats igenom av diverse fack existerade, så skulle det vara lättare att ha anställda.

Så simpelt, men ändå är du förvirrad... Kan ju förstå att du blir rädd för att få en lön baserad på dina prestationer...

Victor skrev:
Jag tror att den avskedade kommer tjäna fett med pengar på det här. Och vi vanliga människor kommer att fortsätta vara försenade till jobbet som vanligt.
Efter att ha sökt info om detta från båda parters sidor så är det faktiskt frågan om han verkligen kan sparkas enligt bla förtroendemannalagen.
Vad jag förstår så har han varit en relativt hård förhandlare med företaget.
Så med tanke på vad jag läst om fallet idag på bla förbundets, företagets och ett par tidningars sidor så vet jag ärligt talat inte vad jag ska tro.
Som jag förstår det hela så har han varit "obehaglig" och illojal mot företaget i just situationer då han just är i rollen som ombudsman.
Ska bli intressant och höra hur detta fallet löser sig.
//Tobbe

sismo skrev:
Om inte vissa lagar som pressats igenom av diverse fack existerade, så skulle det vara lättare att ha anställda.

Så simpelt, men ändå är du förvirrad... Kan ju förstå att du blir rädd för att få en lön baserad på dina prestationer...
:rofl

@Victor: Då missar man ju massvis med underhållning!

Varför har ingen klankat ner på titeln på tråden? :va Påminner mig om Joakim Pirinens Kvarteret Kniven, "Bulltanter", "Tunneltranan" etc :rofl

Vargen2k skrev:
Ojojoj så fel ute du är.... Hur tror du lönerna hade sett ut utan fack?

Tja, jag tjänar iaf bättre här i USA, no fack, än jag gjorde i Sverige, in fack...
(liknande jobb, båda för stora amerikanska företag)

Den normala, procentuella löneökningen varje år är dock lägre i min nuvarande position, men jag tror ändå att min lön kommer öka snabbare, pga en snabbare avancering inom företaget.
Den största anledningen till det, i min mening, är att man här vill ha rätt person på rätt plats, medan man i Sverige automagiskt gav en befodran till den med flest år i tjänsten. Detta tror jag vi har facken att tacka för. Jag menar, visst är det rättvist att den med flest år på nacken ska tjäna mest, oavsett prestation.......... :rolleyes:
Hade det inte funnits så många skitdåliga chefer som bara sitter av sin tid i väntan på julafton och pension, så tror jag att svenska företag hade varit mycket mer konkurenskraftiga på marknaden. Detta gäller i särklass för alla organisationer där staten står som ägare...

När det är dags för vår årliga löneförhöjning här så bestämmer företaget var den genomsnittliga höjningen ska ligga. På så sätt vet chefen vad han har att bolla med och sedan bestämmer han vem som ska få hur mycket. Med andra ord kan jag få en "dubbel" höjning, på bekostnaden att någon annans uteblir. För att detta ska vara rättvist så innebär det ju förstås att chefen känner till allas prestationer och att han/hon kan åsidosätta sina personliga känslor i sammanhanget.
Baksidan är förstås anställningstryggheten som inte existerar här. Två veckors varsel är etikett, men inget måste. Samtidigt måste jag säga att man satsar bra mycket mer på personalen här än vad de företag jag jobbade för i Sverige nånsin drömde om.

Frågan är väl om vi vill ha en situation där alla har liknande lön, eller där vi belönar de som vill/kan prestera mer?

Nu är ju jag iofs fortfarande medlem i facket i Sverige. Det är ju så billigt...

PS. Detta är inget "USA är så mycket bättre än Sverige... blablaba..."-inlägg. Det är mycket som är skit här med... :(

Och en brandman, polis å ambulansförare kan ju självklart inte strejka...
hur skulle d se ut :brinnerup

Starstriker skrev:
Jag tror den där fackbasen förtjänar kicken. Tror inte alla fakta har framkommit. Han har ju smutskastat sin egen arbetsgivare offentligt. Sen om han är fackbas eller inte spelar ingen roll. Jag skulle också kickat honom om han varit anställd hos mig. Strejken är olaglig, och de kommer knappast att anställa killen igen.

Har jobbat på Connex och känner folk där... Han har inte bara varit otrevlig mot arbetsgivaren utan även sina egna medarbetare.

Gräddnos skrev:
Har jobbat på Connex och känner folk där... Han har inte bara varit otrevlig mot arbetsgivaren utan även sina egna medarbetare.

Du vet att det faktiskt har ett riktigt nyhetsvärde va? Kan du styrka det?
Tjäna en tusing samtidigt som du ger perspektiv åt debatten.
:banana
Än så länge har ingen medarbetare styrkt det som Connex säger.

Det är naturligtvis helt rätt av Connex att sparka dåren. Man visar tydligt att man inte accepterar illojala anställda..

Jag fattade aldrig vad den här tråden handlade om. Gissade först på strejkande talibaner i tunnelbanan, vilket kankse inte var så illa pinkat ändå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT