Vargen2k skrev:
Ojojoj så fel ute du är.... Hur tror du lönerna hade sett ut utan fack?
Tja, jag tjänar iaf bättre här i USA, no fack, än jag gjorde i Sverige, in fack...
(liknande jobb, båda för stora amerikanska företag)
Den normala, procentuella löneökningen varje år är dock lägre i min nuvarande position, men jag tror ändå att min lön kommer öka snabbare, pga en snabbare avancering inom företaget.
Den största anledningen till det, i min mening, är att man här vill ha rätt person på rätt plats, medan man i Sverige automagiskt gav en befodran till den med flest år i tjänsten. Detta tror jag vi har facken att tacka för. Jag menar, visst är det rättvist att den med flest år på nacken ska tjäna mest, oavsett prestation..........
Hade det inte funnits så många skitdåliga chefer som bara sitter av sin tid i väntan på julafton och pension, så tror jag att svenska företag hade varit mycket mer konkurenskraftiga på marknaden. Detta gäller i särklass för alla organisationer där staten står som ägare...
När det är dags för vår årliga löneförhöjning här så bestämmer företaget var den genomsnittliga höjningen ska ligga. På så sätt vet chefen vad han har att bolla med och sedan bestämmer han vem som ska få hur mycket. Med andra ord kan jag få en "dubbel" höjning, på bekostnaden att någon annans uteblir. För att detta ska vara rättvist så innebär det ju förstås att chefen känner till allas prestationer och att han/hon kan åsidosätta sina personliga känslor i sammanhanget.
Baksidan är förstås anställningstryggheten som inte existerar här. Två veckors varsel är etikett, men inget måste. Samtidigt måste jag säga att man satsar bra mycket mer på personalen här än vad de företag jag jobbade för i Sverige nånsin drömde om.
Frågan är väl om vi vill ha en situation där alla har liknande lön, eller där vi belönar de som vill/kan prestera mer?
Nu är ju jag iofs fortfarande medlem i facket i Sverige. Det är ju så billigt...
PS. Detta är inget "USA är så mycket bättre än Sverige... blablaba..."-inlägg. Det är mycket som är skit här med...