Tullenbanestrejk - Rätt eller fel?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tunnelbanestrejk - Rätt eller fel?

Som alla Stockholmare som åker kommunalt märkte imorse så gick tågen inte som dom skulle. Alla lär ju veta varför vid det här laget men vad tycker ni, är det rätt eller fel att strejka idag och kanske imorgon?
Har dom ett samhällsansvar eller ska Connex ta det?
Nån som vet hur det är för med brandmän, poliser och läkare? Får dom strejka eller hota med det?

Edit: Fan vad svårt det kan vara att stava rätt då. Fast med mina gener så har jag iallafall en godtagbar förklaring. Låt inte syskon ha sex med varandra.

Last edited:
Strejk är aldrig rätt. Om monopol och oligon ska vara förbjudna, så ska även facken vara det. Varken arbetare eller företag ska ha så stor makt.

Det var rätt, man spakar inte någon bara för att man uttalar att sig i att Conex brister i säkerheten och verkar mera bry sig om pengarna än folks hälsa och det, sen att det är en ordförande i facket ger inte större rätt för det.

sismo skrev:
Strejk är aldrig rätt. Om monopol och oligon ska vara förbjudna, så ska även facken vara det. Varken arbetare eller företag ska ha så stor makt.

Det är inte förbjudet med monopol eller oligopol.

Låt mig gissa, muf?

t-rex skrev:
Det är inte förbjudet med monopol eller oligopol.

Låt mig gissa, muf?
Ja, jag är medlem i Muf, men det var min förra samhällslärarinnna (Som för övrigt var råsosse) som påstod att monopol var olagligt.

Jag backar för mitt tidigare uttalande, men tycker fortfarande att fack är förkastliga.

Victor skrev:
Som alla Stockholmare som åker kommunalt märkte imorse så gick tågen inte som dom skulle. Alla lär ju veta varför vid det här laget men vad tycker ni, är det rätt eller fel att strejka idag och kanske imorgon?
Har dom ett samhällsansvar eller ska Connex ta det?
Nån som vet hur det är för med brandmän, poliser och läkare? Får dom strejka eller hota med det?

Av principskäl tror jag alltid det sämsta om fackaktiva människor. Därför tycker jag att det var/är fel att strejka i det här fallet.

sismo skrev:
...

Jag backar för mitt tidigare uttalande, men tycker fortfarande att fack är förkastliga.

Är detta något du baserar på ovannämnda lärarinna, eller kommer det månne av egna erfarenheter från arbetslivet?

Helt klart rätt!

Connex som personalvårdande företag ger jag inte mkt för. Inte i övrigt heller för den delen, men de där extra 40 min som det tog att ta sig från Medis till Uni, var det värt.

Död åt Connex! Viva facket!

t-rex skrev:
Är detta något du baserar på ovannämnda lärarinna, eller kommer det månne av egna erfarenheter från arbetslivet?
Detta är ngt jag baserar på egna observationer och min egen arbetslivserfarenhet (Industri och diskare, vilket måste tillhöra ngra av de grenar som har störst procent med facktillhörighet). Jag anser det principiellt fel att facket har så stor makt, och de förstör för den enskildes möjligheter till att förhandla fram en lön. De har även gjort det väldigt svårt, genom sin jävla lobbyverksamhet, för små företag att ha råd att ha anställda.

Jag stör mig inte alls på att komma lite sent till jobet någon dag, och strejk sista utvägen för ett förbund att agera. Nu är det väl kanske inte en riktig strejk men näst intill. Fast nu när 100.000 pers kommer sent så kostar det säker samhället en massa pengar.
Jag gillar tanken med lojalitet med arbetskollegerna och allt sånt, men skulle det gått att lösa den här tvisten på något annat sätt. Vem är skyldig till att alla personer kommer sent?
Facket och de anställda eller borde Connex agerat annorlunda?

sismo skrev:
och de förstör för den enskildes möjligheter till att förhandla fram en lön.

.

Ojojoj så fel ute du är.... Hur tror du lönerna hade sett ut utan fack?

Det är en vild strejk...

har ingenting med facket och göra! facket stöder INTE denna strejk.
Däremot är en fackordförande sparkad. Det finns en lista på att han har trakasserat en massa människor på sin arbetsplats och det är blandannat därför han kickas.

Skit ska skit ha!

Vargen2k skrev:

Högre? :confused:

Victor skrev:
Facket och de anställda eller borde Connex agerat annorlunda?

Connex kan mycket väl ha gjort fel men för att avgöra det har vi ett fungerande system med Arbetsdomstol.
Att facket direkt eller indirekt stödjer detta är vidrigt.

Jag tycker inte denna "strejk" är rätt väg att gå.
Lite sandlådefasoner över det hela...

Om nu Connex sparkat denna människa på luddiga grunder så inte fan ska jag som resenär lida för det...

Han får väl stämma företaget istället för att hans "jeng" ska bråka med Connex (och oss resenärer)...

Vargen2k skrev:
Högre för välpresterande, lägre för idioter? Och generellt sett högre, då det hade blivit billigare att ha anställda.

Vad har en vild strejk med fackförbundet att göra och varför blir det billigare att ha anställda utan fackförbund?
//Tobbe

Jag tror den där fackbasen förtjänar kicken. Tror inte alla fakta har framkommit. Han har ju smutskastat sin egen arbetsgivare offentligt. Sen om han är fackbas eller inte spelar ingen roll. Jag skulle också kickat honom om han varit anställd hos mig. Strejken är olaglig, och de kommer knappast att anställa killen igen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT