Tuff elhoj!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Satt och slösurfade lite på aftonblaskan och ramlade över denna hoj:

http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article12879877.ab

http://www.litogreenmotion.com/gallery-sora

Hojen byggs av kanadensiska Lito Green Motion och har fått prototypnamnet "Sora".

Topphastigheten ska vara dryga 200 km/h och batterierna ska räcka 30 mil.

Personligen så tycker jag att den är skithäftig!

Lito_Sora2.jpg

Lito_Sora3.jpg

Lito_Sora4.jpg

Lito_Sora5.jpg

Tyckte den var grymt cool! Påminner dom Ducati Diavel lite i formspråket. 200 knyck och 30 mil .. nu börjar det likna något. Men förmodligen är den tung som helvete?

Håller med dig angående liknelsen med Diavel.

På deras hemsida anger dom vikten till 240 kg (529.2 lbs.)
Vridet uppges till 80 Nm och laddtiden till 8 timmar.

Jag tycker också att det börjar likna något nu, synd bara att prislappen ligger på nästan 300 bagis :(

Den ser ju ut som en stritfajtad Triumph Rocket III :va Men kul att det börjar röra på sig, kollar man på resten av elektronikbranschen så blir allt ju bara billigare och snabbare, så snart är vi nere på bensinhojsnivåer :fakta

Prestanda för 200km/h och 30 mil blir det inte frågan om med 12 kWh batterikapacitet. Dock börjar det likna något prestandamässigt. Stämmer det som står så får vi hoppas att dom bygger en raceversion och tävlar mot oss i TTXGP.

Tycker många tillverkare skryter om vila balla hojjar de tillverkar. Man ser den ena datorrenderade skapelsen efter den andra.

Jag vill se RIKTIGA FUNGERANDE hojjar som man kan ta på.

300K för en hoj som inte ens klarar av Sundsvall tur och retur? Nej tack. Att vara bunden till hemkommunen låter inte speciellt hojigt.

Prototyp efter prototyp, men den enda fungerande kommersiellt gångbara elhojen är en elassisterad cykel och några moppar..

Men va händer då med skramlet från växellådan, feltändningarna, vibrationerna ?!

Världen kommer gå förlorad när alla kör elmotorcykel. :(

Jag tycker att vi ska vara tacksamma för att det byggs prototyper, och allt elhojar är en bransch som utvecklas.
Förbränningsmotorer kommer ju att dö ut, eller hur?
Nog för att jag inte kommer att vara med om det under min livstid, så unnar jag mina barnbarn att också kunna åka hoj. Om det då är på en elhoj för att förbränningsmotorn är död, så är det exakt dessa prototyper som gjort det möjligt.

Apropå elhojar, finns det en anledning att motorn inte är monterad vid bakhjulet? Viktfördelning eller nåt sånt? Borde ju rent tekniskt vara möjligt att ha den där annars...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT