Tuff elhoj!

Hur kan ni tycka om dessa hojar? De låter ju för fan ingenting! :D
 
Allt, ALLT som är eldrivet, 'grönt' eller annars banbrytande ser ut som mangafigurer eller analsonder. Usch.
Varför gör man så när man presenterar sin prototyp och letar eventuella investerare?

Gäller både bil som mc.


Varför har dom "tank" ? :va

Det är ett portabelt gloryhole? :tuttar
 
Last edited:
Apropå elhojar, finns det en anledning att motorn inte är monterad vid bakhjulet? Viktfördelning eller nåt sånt? Borde ju rent tekniskt vara möjligt att ha den där annars...

Man vill hålla den ofjädrade vikten så låg som möjligt. Kortfattat så gör en hög ofjädrad vikt att däcket får svårare att följa ojämnheter i underlaget vilket ger sämre grepp/väghållning. Det finns redan elscootrar med navmotor och vi kommer troligen att få se större touringhojar med samma teknik i framtiden men knappast hojar byggda för bra prestanda.

Varför har dom "tank" ? :va

Vaför har hojar med bensinen under sadeln "tank"?

Därför att den fyller en funktion för föraren rent körställningsmässigt.
 
Last edited:
Man vill hålla den ofjädrade vikten så låg som möjligt. Kortfattat så gör en hög ofjädrad vikt att däcket får svårare att följa ojämnheter i underlaget vilket ger sämre grepp/väghållning. Det finns redan elscootrar med navmotor och vi kommer troligen att få se större touringhojar med samma teknik i framtiden men knappast hojar byggda för bra prestanda.

Ah, det var ju vettigt. :)
 
Man vill hålla den ofjädrade vikten så låg som möjligt. Kortfattat så gör en hög ofjädrad vikt att däcket får svårare att följa ojämnheter i underlaget vilket ger sämre grepp/väghållning. Det finns redan elscootrar med navmotor och vi kommer troligen att få se större touringhojar med samma teknik i framtiden men knappast hojar byggda för bra prestanda.



Vaför har hojar med bensinen under sadeln "tank"?

Därför att den fyller en funktion för föraren rent körställningsmässigt.

Men den funktionen borde kunna göras bättre när kravet på att "stödet"/"fästet" skall innehålla vätska försvinner.

Är det inte bara gammalt en hoj skall ha tank tänk ?
 
Problemet med eldrivna hojjar är ju lite samma som bilarna... Vad gör man när batterierna är väck? :va:huvet

Inte så lättsåld kanske om man haft den i 8år och man får byta batteri var 10onde eller så, för det lär väl kosta typ halva nypriset på hojen.:confused:
 
Men den funktionen borde kunna göras bättre när kravet på att "stödet"/"fästet" skall innehålla vätska försvinner.

Är det inte bara gammalt en hoj skall ha tank tänk ?

Det är faktiskt ganska vanligt att bensindrivna hojar har annat än soppa i tanken. Min BMW har luftboxen i bakre delen av "tanken" och flera andra har bensinen under sadeln.

Jag tycker en modern sporthojstanks form är ganska perfekt att förankra benen i och ja, jag har funderat på alternativ i mitt designande av elhojen.

Kanske får vi se andra varianter så småningom men jag tror den grundläggande ergonomin hos sporthojar är rätt bra.

Problemet med eldrivna hojjar är ju lite samma som bilarna... Vad gör man när batterierna är väck? :va:huvet

Inte så lättsåld kanske om man haft den i 8år och man får byta batteri var 10onde eller så, för det lär väl kosta typ halva nypriset på hojen.:confused:

Den totala milkostnaden får ju naturligtvis inte öka speciellt mycket om det ska vara ett intressant alternativ. Kostnaden för batterier går ner i rasande takt så gamla sanningar ställs snabbt på ända.
 
Last edited:
Varför har dom "tank" ? :va

Förmodar att tanken fyller samma funktion som på en bensindriven, att förvara energin i. I detta fallet batterier.

Edit: såg nu att batterierna ser ut att sitta nere vid marken, på vänster sida. Men något viktigt maskinellt finns givetvis innanför tanken, tror ju knappt dom fyller den med luft.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top