TT600R gav upp. Hjälp!

basist75

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Yamaha TTR 600-99
Glad i hågen var jag lappen fixad, löning, semester, precis skruvat ihop hojen efter att jag bytt kopplingskåpans packning. Nu jävlar ska det åkas hoj! Efter 1 timmes körning så rasslar det till, har precis skickat i 3'an då bakhjulet låser sig börjar sedan rulla ett tiotal meter till för att sedan låsa sig igen. Reagerade direkt med att dra in kopplingen när jag hörde det krasande ljudet. När jag fått stopp märker jag att kopplingen är slapp och tar enbart sista cm in mot handtaget. Det konstiga är att bakhjulet slog stopp med kopplingen indragen men motorn fortsatte gå tills jag stängde av den. Skruvade ner både kopplingskåpa och svänghjulskåpa men mitt otränade öga såg inte nåt tecken på fel, enda jag la märke till var väldigt små metallflis i oljan. Nån som har en aning? Bör jag låta någon felsöka eller törs jag skruva själv? Har ingen erfarenhet av mek men är inte helt oteknisk. :huvet

Det är ju rätt troligt att det är kopplingen som havererat för dej! Motorn hade inte gått en sekund efter att bakhjulet låst sej om det varit något knas där!

Det kan vara en mängd olika fel. Som du beskriver det börjar jag fundera på
om treans drev har pajjat/låst upp och fått kopplingen att elda upp lamellerna.
Rent spontant låter det inte som att balansaxel och vev har krockat för då skulle maskinen inte fortsatt gå, och det är positivt:tummenupp
Synd att du inte bor närmre, -då hade jag kunnat kika närmre på maskinen ganska omgående för att felsöka och bedöma om lagning är lönsamt.
PM'a mig så kan vi säkert lösa dina maskinbekymmer. Jag har, tro't eller ej, lyckats få ganska bra hand med TTR maskiner efter allt jag gjort med min som du kan se i TTR byggtråden här bredvid.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back