TT600R går inte att kicka eller rulla igång!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Imorse när man skulle ta hojen till jobbet så sket det sig totalt...
Började som vanligt att kickade igång hojen och hade den på tomgång en liten stund medan jag drog på mig hjälmen och handskarna...
Precis innan jag skulle peta i växeln så sa det klonk och motorn stanna... försökte kicka hojen men det är helt stumt och det går inte heller att rulla den med växel i...
Det kan tilläggas att den har gått klockrent sen jag köpte den.

Är det någon som har någon fundering på vad som har hänt?

Tacksam för alla svar!
 
Aj aj aj. Av din beskrivning låter det inte bättre än att motorn har skurit, alternativt värmeknipt. Dock så verkar det senare vara uteslutet eftersom den knappast kan ha hunnit blivit SÅ varm på så kort tid. Nu är jag långt i från någon expert på motorer, men i min värld så innebär det att något allvarligt har hänt om motorn stannar med ett klonk och det är stumt både på kick och rullning med växel i.
 
Last edited:
den stod på tomgång i max 30 sekunder medan jag drog på mig hjälmen...
 
Den kanske bara var lite morgontrött :)
Vi får hoppas den startar när du kommer hem

*håller tummarna för dig*
 
Nåt har låst sig. Går den att rulla m växel i o urkopplat så är det 'före' kopplingen annars efter.
Ta bort transmissionskåpan är nog en bra början föra att lokalisera felet.
/u
 
rulla igång går inte i vilket fall, en stånka rullar du inet igång på någon växel, det är omöjligt.

Men du tycks ju ha värre problem, kicken ska änd gå runt, kanske blev det nåt tok så att kickdrevet låste fast sig.
 
Den går att rulla med växel i och kopplingen intryckt, och jag kan lägga i och ur samtliga växlar (tror jag), men som sagt så funkar det inte att rulla igång en stånka pga kompet.
 
Hände samma sak med en polares KX500, då den helt plötsligt stannade när han tryckte i ettan, och då hade motorn låst sig helt och hållet..och vi trodde motorn var kaputt..Men efter att juckat lite med växeln i (dvs rullat fram och tillbaka ett antal gånger) så släppte det..och startade igen på första kicken, och vi fick aldrig reda på vad som egentligen hände...skumt är det iaf! :confused: Prova med lite desperata grejjer..brukar funka! :tummenupp
 
Silwer skrev:
rulla igång går inte i vilket fall, en stånka rullar du inet igång på någon växel, det är omöjligt.

Det går bara viljan finns :D
100 km/h efter en liten golf, femte växeln och 120 kg barlast...
Jävligt omständigt dock, körde raka vägen till mcbutiken och fick en ny kick.
 
Silwer skrev:
rulla igång går inte i vilket fall, en stånka rullar du inet igång på någon växel, det är omöjligt.

Jaha, förklara då för mig hur jag gör när batteriet är urladdat på min hoj...

Faktum är att jag körde nån vecka utan batteri förra sommarn...

Det bör ju tilläggas att det inte sitter nån kick på hojen... FUCK KAWASAKI!!!! :huvet :huvet :mad:
 
Zana skrev:
Jaha, förklara då för mig hur jag gör när batteriet är urladdat på min hoj...

Faktum är att jag körde nån vecka utan batteri förra sommarn...

Det bör ju tilläggas att det inte sitter nån kick på hojen... FUCK KAWASAKI!!!! :huvet :huvet :mad:
inte en aning, de jag har haft hasar i nerförsbacke på högsta växeln, man kan få dem att gå runt om man trycker in decompen men då slår det stopp igen när man släpper den.

Du kanske har nåt system där en ventil står öppen på låga varv?
 
Zana skrev:
Jaha, förklara då för mig hur jag gör när batteriet är urladdat på min hoj...

Faktum är att jag körde nån vecka utan batteri förra sommarn...

Det bör ju tilläggas att det inte sitter nån kick på hojen... FUCK KAWASAKI!!!! :huvet :huvet :mad:

Jag har också rullat igång en stånka...Yamaha SZR660. En kille bakom som puttar, något nedförslut och 3:ans växel :tummenupp
 
Inga skumheter med dekompen? Dekompen som öppnat ena avgasen och "låster"?
Hurtig skrev:
Imorse när man skulle ta hojen till jobbet så sket det sig totalt...
Började som vanligt att kickade igång hojen och hade den på tomgång en liten stund medan jag drog på mig hjälmen och handskarna...
Precis innan jag skulle peta i växeln så sa det klonk och motorn stanna... försökte kicka hojen men det är helt stumt och det går inte heller att rulla den med växel i...
Det kan tilläggas att den har gått klockrent sen jag köpte den.

Är det någon som har någon fundering på vad som har hänt?

Tacksam för alla svar!
 
Silwer skrev:
Prova får du se, det är inte som att springa igång en radfyra direkt.
Omöjligt kanske var en överdrift, men jag kan ta fart i nedförsbacke på 5an o släpper jag då upp kopplingen hasar det.
Har rullat igång en Husa 650 och ett gäng crossar utan större problem.
Ibland kan man dock behöva "gunga till" för att få bakhjulet att fästa men det har alltid fungerat...
 
Chefen Alabama skrev:
Har rullat igång en Husa 650 och ett gäng crossar utan större problem.
Ibland kan man dock behöva "gunga till" för att få bakhjulet att fästa men det har alltid fungerat...
tokomöjligt med de jag haft.
Det bara går inte, men det är gamla luftkylda härken då förstås.
 
Aj aj låter riktigt likt vad som hände mig med min TT :4skrika
Svänghjulet och allt annat (typ) i motorn kom i fel takt med varandra vilket resulterade i att hela motorn innuti blev till grus.
 
Chefen Alabama skrev:
Har rullat igång en Husa 650 och ett gäng crossar utan större problem.
Ibland kan man dock behöva "gunga till" för att få bakhjulet att fästa men det har alltid fungerat...

Det skulle jag vilja se. Springer du i 100 knyck då eller :D
Har provat med KTMen och det finns inte en chans att springa igång den.
 
Silwer skrev:
tokomöjligt med de jag haft.
Det bara går inte, men det är gamla luftkylda härken då förstås.


The teknik:

*Spring så fort du pallar brevid hojen
*Svinga upp dig på sadeln
*Lägg i ettan
*Hoppa upp och när du landar möter du med koppling & gas

Funkar varje gång, den startar oförskämt bra dessutom, kolven behöver bara nudda toppläget och så brakar det loss. Med startmotorn får man harva runt sleven ett par gånger minst... Tror det beror på hastigheten man får kolven att röra sig med, den startar tex inte alls lika lätt om man försöker springa med tvåan...

"sidestory on" För nån dag sen satt jag i en lång jävla kö, och så dog den givetvis. Batteriet var givetvis urladdat. Så jag vart tvungen att låta bilen framför köra iväg några meter innan jag kunde springa igång skiten. Det måste vart en ganska rolig scen för bilisterna bakom. När jag startade den gav jag för mycket gas, så framhjulet stack till väders och jag vinglade som fan, efter det segade jag mig inte i kön längre utan drog järnet mellan tills det klarnade upp... hehe... Nån som vet varför den får för sig att dö när man står i draglägskö i kanske 10 min? "sidestory off"

Sitter ju en decomp i toppen på klx´en, borde rimligtvis vara den som underlättar det hela... Men vad vet jag, det är ju min första och hittintills enda 4-taktsstånka jag ägt...


Later dudes........ :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top