TT600R går inte att kicka eller rulla igång!

Zana skrev:
"sidestory on" För nån dag sen satt jag i en lång jävla kö, och så dog den givetvis. Batteriet var givetvis urladdat. Så jag vart tvungen att låta bilen framför köra iväg några meter innan jag kunde springa igång skiten. Det måste vart en ganska rolig scen för bilisterna bakom. När jag startade den gav jag för mycket gas, så framhjulet stack till väders och jag vinglade som fan, efter det segade jag mig inte i kön längre utan drog järnet mellan tills det klarnade upp... hehe... Nån som vet varför den får för sig att dö när man står i draglägskö i kanske 10 min? "sidestory off"
Later dudes........ :fyllisar

för tjock blandning? så att den flödar över lite så fort motorn inte har ett bra varvläge...bara en teori
 
tycon1 skrev:
för tjock blandning? så att den flödar över lite så fort motorn inte har ett bra varvläge...bara en teori

Nope... Den har gått alldeles för snålt ett bra tag nu, och samma visa då...

Men alltså, det är inget problem för mig, det gäller bara att inte stå och fisa på tomgången för länge... Köer kör man ju givetvis förbi i vanliga fall... tex....


/Z
 
Zana skrev:
Nope... Den har gått alldeles för snålt ett bra tag nu, och samma visa då...

Men alltså, det är inget problem för mig, det gäller bara att inte stå och fisa på tomgången för länge... Köer kör man ju givetvis förbi i vanliga fall... tex....


/Z
Får du den inte såld?
Du skule väl skaffa nåt värre?
 
Silwer skrev:
Får du den inte såld?
Du skule väl skaffa nåt värre?

Får jag säkert. Måste tyvärr vänta lite tills min ekonomi förblir stabil...

När lgh´en blir såld, då fan... :tummenupp
 
Zana skrev:
The teknik:

*Spring så fort du pallar brevid hojen
*Svinga upp dig på sadeln
*Lägg i ettan
*Hoppa upp och när du landar möter du med koppling & gas

Helt omöjligt på XR650R samt KTM660 i varje fall.
 
om det verkligen har skitlåst sig så är det väl BARA DUMT att ens försöka springa igång stålhästen?

Min ringa erfarenhet säger mig att det är bättre att plocka isär och se vad som står på, kanske ser du något kul :)
 
Min kompis råkade ut för något liknande på sin TT600R!

När han körde började det rasla om motorn. Han kunde kicka några gånger sedan låste den sig... Men den lät illa innan!

Det var inget kul jobb men Yamaha tog på sig det fast garantitiden gått ut. Tror det var något med kammen, tydligen något som händer ibland på TT600R. Om du vill kan jag kolla vad det var. PM:a!
 
uppdatering!

Tjena alla...

Jag har nu plockat av kåporna vid svänghjulet och kopplingen, allt ser ok ut på svänghjuls sidan, det lilla man ser av kamkedjan så verkar den vara ok.
När jag plockade av kåpan vid kopplingen så hittade jag en liten metallbit så någonting har ju gått sönder i motorn.
Det är lite "spel" på alla drev föruton de på balansaxeln som går till vevaxeln där är det hel stumt.
Jag har plockat ur lammellerna från korgen och kollat så att växellådan går runt vilket den gör.
Borde det inte vara ett litet spel på alla dreven, så att det går att vicka dem typ 1 tiondels milimeter typ... ett litet glapp om ni förstår vad jag menar...

Farsan snackade med en gammal polare som har pysslat med endurohojar och han trodde att det var en ventil som hade blivit krokig och låst kolven... men skulle vevaxel dreven sitta stumt då också?

Tacksam för alla funderingar kring mitt problem!
 
Last edited:
Du närmar dig. Ta bort balansaxeldrevet, men titta på hur det sitter först. Måste sättas rätt sen !! (Kan inte den motorn utantill iofs). Antingen så krockar balans o vev eller så kommer hojen kunna säljas som vibrationspackare (el. vad det heter) om du sätter balansaxeln fel.

Det finns troligen märkning. Hittar du inte den så gör en egen; innan.......

Krokig ventil skulle inte förklara metallbiten.
/u
 
Last edited:
Det troligaste var att krysskilen(stavning) eller muttern som håller balansaxeldrevet har varit kass och låtit drevet börja glappa på axeln, och sedan har drevet satt sig snett och dragit det mesta i motorn snett också, vilket har resulterat i att 5 st lager har börjat att skära, samt att en motorblocks halva har spruckit i ett lagerfäste, sen efter det så har den troligen inte kunnat vrida motorprylarna mer så då har den börjat böja balansen... sen har den blivit så pass böjd att den har tagit i veven, och resulterat i att vevstaken har fått fina slagmärken, samt att vevstakslagret har gått sönder, och tillsist så var kolvbulten kass men det har nog inte med detta att göra..

Resultatet...
5 st nya lager.
1 balansaxel.
1 vevstake.
1 vevstakslager.
1 tapp till veven.
1 kolvbult.
1 kil.
1 packningsats.

Pris i delar ca 5000:- + 2500 för jobbet (en kompis gjorde det),Min kusin svetsade ihop lagerfästet i motorkåpan gratis, blev inte så farligt dyrt i slutändan ändå tycker jag.


jag misstänker att någon av de tidigare ägarna av hojen har varit in ock grottat i motorn för kedjesläparen (eller vad den heter, en av de 2 plasbitarna som kamkedjan ligger efter från botten på motorn upp till toppen) var monterad fel, den satt inte i sitt riktiga läge (finns urtag för var den ska sitta).

Men nu går den som en klocka igen...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top