TT: "Cralle" överraskar med ny storsatsning

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Roadracingföraren Christer "Cralle" Lindholm, som gör upp om SM-titeln med Jimmy Lindström och Stefan Folkesson i helgens final på Mantorp, storsatsar.

"Cralle" hyr ett helt racerteam, med förare och allt från Holland och får dessutom en ny supermotor.

Ari Vos, holländare som nyligen blev VM-åtta, kommer till Mantorp Park som teamkompis till "Cralle" och Kawasaki-fabriken har skickat en ny motor till det svenska stallet.

Trots att en hel säsong avverkats har den unika situationen uppkommit att slutresultatet i Veidec Trophy blir i den ordning som Jimmy Lindström, Christer "Cralle" Lindholm och Stefan Folkesson passerar mållinjen på Mantorp.

- Jag har aldrig varit med om något liknande, säger "Cralle", som vunnit mästerskapet de senaste två åren.

Ny supermotor? Nån som vet mer?

Kanske motsvarande Jimmys motorer då, hans är väl VM-motorer. Blir ju extra roligt på avslutningen om Cralles hoj är lika snabb som Jimmys och Folkes för första gången i år.

/köper biljetter i morgon :banana

Ninjaboy skrev:
Kanske motsvarande Jimmys motorer då, hans är väl VM-motorer. Blir ju extra roligt på avslutningen om Cralles hoj är lika snabb som Jimmys och Folkes för första gången i år.

faan jag kan inte åka ner jobb helvete.

Jävlar! Jag har funderat på att åka ner, men nu blir det ju fullkomligt självklart att jag måste. Cralle tar aldrig i för lite. Grymt kul för svensk racing att vi har honom.

Kai-Börre Andersen fick en motor levererad av tre japanska Kawasaki-ingengörer för att kunna ta hem det Tyska Mästerskapet. Var då en av tre sånna "supermotorer" som var tillverkade då.

Han fick bara använda den i Tyskland men vissa misstänkte att han inte kunde låta bli den när han var i Karlskoga eftersom hans hoj utan problem hängde med Hondorna där.

Kul att Cralle fått en sån motor också! Blir en spännande final! Kul att få se hur Arie Vos kommer att köra..

Last edited:
Axxexs skrev:
Kai-Börre Andersen fick en motor levererad av tre japanska Kawasaki-ingengörer för att kunna ta hem det Tyska Mästerskapet. Var då en av tre sånna "supermotorer" som var tillverkade då.

Han fick bara använda den i Tyskland men vissa misstänkte att han inte kunde låta bli den när han var i Karlskoga eftersom hans hoj utan problem hängde med Hondorna där.

Kul att Cralle fått en sån motor också! Blir en spännande final! Kul att få se hur Ari Vos kommer att köra..
Säger bara ne sak:KUL FINAL!!!!!!!!!!! :yoparty

jag vet inte vad jag ska säja :va osportlig.....nääää
men jag hejar på jimmy !! han kommer nog svara med nått rackartyg :yoparty

Ninjaboy skrev:

Nja.. Jimmys motorer har inte gått i VM. Men det är rätt att motorerna är byggda av Ten Kate som driver det som är halvt officiellt Hondas VM-team och att dom säger sig inte göra nån skillnad på när dom bygger motorerna till deras kunder.

Samma dag som Folkesson hämtade sin första hoj ifjor så hade man även den dagen byggt ihop en ny hoj till en känd VM-förare och den hade bänkats innan Folkessons hoj och gett en hk mer..

I det skick man får en Ten Kate hoj så kan man sen tex bl.a flytta fram tändningen osv för att få ut mer effekt än vad Ten Kate levererat den i.

Jimmy och Folke har väl gjort allt sånt för att få ut dom sista hk till kostnaden av att serviceintervallen förkortats! Men det har dom nog råd med..
Jimmy har dessutom haft nere sina motorer ett par gg för uppdateringar som Ten Kate kommit på under säsongens gång.

Ohhhhh vad skönt nu jäklar får vi hoppas att Cralle tar det.
Hoppas även vädret blir bra så man slipper vinterjacka

Jag hoppas på Folke då han har det minsta Teamet och den minsta budgeten.
Det är lite coolt att han slår från underläge..

Nåja, jag ska dit och dricka mig redlöst berusad :fyllisar och sitta på läktaren redan på Lördag. JIIIHOOO :banana

Vad skulle Livet vara utan Racing?!

Citat: "Cralle" hyr ett helt racerteam, med förare och allt från Holland och får dessutom en ny supermotor.

Han ska inte köra själv alltså :tungan
Blir svårt att ta hem titeln då tror jag.....

Axxexs skrev:
I det skick man får en Ten Kate hoj så kan man sen tex bl.a flytta fram tändningen osv för att få ut mer effekt än vad Ten Kate levererat den i.

QUOTE]

Du menar att Ten Kate inte optimerar sina motorer ut till kund?

Bultaco skrev:
Axxexs skrev:

QUOTE]

Du menar att Ten Kate inte optimerar sina motorer ut till kund?

I det skick man får den så behövs det bara göras motorservice efter ca 300mil. Kanske ger ca 132-135bhk då.

Man kan bl.a ställa fram tändningen ca 4 grader för att få ut mer effekt men då krävs annan soppa och service vid 100mil. Sen under säsongen så kommer man fram till andra kurvor på insprut mm som ger mer effekt/större register mm som man testat sig fram till. Om man inte själv kan ha testat ut sånt så kan man nog köpa uppdatering av Ten Kate.

Motorerna i sig är likadant byggda med portningen i toppen osv. Är opptimeringen av tändning/insprut som man själv sen får opptimera. Vill man ha lika mycket effekt som i VM-hojarna så får man också betala det priset i form av tillförlitliget.

Det mesta jag hört i VM är 143bhk, fast då inte av en Ten Kate. Folkes har jag inte hört nån siffra på över 140bhk än.. Men det kanske kommer ur både Folkes och Jimmys nu när det är sista racet!! :)

ej Ten Kaate

Folke trimmar inte hos Ten KATE!!

Det är REN MJP POWER!!

Ps jag vet bänksiffran på den Motorn som ska köra mantorp ;)

Sist stefan mötte VOS så hängde han inte med på anderstorpsrakan.. men han var dock den som klarade bäst av alla förare.. Vi snackade med honom innan racet och han kunde inte fatta hur i ***** folkes honda kunde gå så fort... Deran trimmar evar även på plats och gav värdefull tips till cralles mek.. VOS hade ca 5 hk mer på hjulet än cralle.. + att hans motor höll..

Mattias skrev:
Hallå där! Var är märkeslojaliteten?! :fatta!

förlåt :rolleyes:

Men jag kan inte hjälpa att jag "nästan" tycker lite synd om han, då Cralle och Jimmys team är avsevärt mycket större.

Nåja jag tror det blir ett RUGGIGT race och ingen kommer ge sig, hoppas bara att det blir torr race och att mycket s-hoj.com folk visar sitt stöd för RR genom att lysa med sin närvaro. :tummenupp

Mr.J

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...