Tsunamin i Japan

Vi behöver nog inte knapra Jod nu heller, men svensk grundberedskap är urusel...

Halveringstiden på jod är väl sisådär 8 dagar, så så länge vi inte tänker frakta det hit via flyg så sparar jag mina (som tillhandahålls av våran eminenta beredskap).

Svenska utrikesdepartementet avråder nu från alla resor till Japan.

Men några planer på att hjälpa svenskar hem finns inte.

– Alla som vill hem kan ta sig hem, enligt våra uppgifter, säger Cecilia Juhlin presschef på UD.

Gick snabbt att ändra sig.

Svenska UD och flygbolaget SAS sätter på lördag in ett extrainsatt plan för dem som vill lämna Japan. Det skriver UD på sin hemsida.

Regeringen genom Utrikesdepartementet erbjuder svenskar och andra skandinaver att fredagen den 18 mars cirka kl 14.30 lämna Tokyo med ett extrainsatt SAS-plan med slutdestination Bangkok. Ytterligare ett extrainsatt SAS-plan avgår cirka kl 07.00 lördagen den 19 mars. Också det med slutdestination Bangkok. Planen sätts in på grund av begränsad flygkapacitet från Tokyo. Resan sker till självkostnadspris. Anmälan görs till ambassaden i Tokyo

http://www.regeringen.se/sb/d/1475

På cnn nyss så visa dom att folk i kina har panikköpt salt så det är tomt på hyllorna i butikerna. I tron om att det skyddar mot eventuell strålning som kommer till kina

Om man jämför den här lilla olyckan med de 711 atombombstester som utförts i atmosfären eller under vatten, hur farligt är det i jämförelse globalt sett?

Approximately 3,830 kilograms of plutonium has been left in the ground as a result of all underground nuclear testing and some 4,200 kilograms of plutonium has been discharged into the atmosphere as a result of atmospheric nuclear testing.
källa: Greenpeace så ta det med en nypa salt (med jod såklart)

Last edited:
Om man gämför den här lilla olyckan med de 711 atombombstester som utförts i atmosfären eller under vatten, hur farligt är det i gämförelse globalt sett?

källa: Greenpeace så ta det med en nypa salt (med jod såklart)

Ja.. Jag har ingen aning om din källa, men det du citerar pratar om 3-4 ton.

I Japan är det 6 bassänger med 80 - 130 ton aktivt avfall i vardera, ca 5-600 ton alltså.

Ganska mkt mer helt enkelt!

Jag är lite intresserad av att veta om de finns folk på det här forumet som är seriöst oroade för att olyckan i japan kommer påverka deras hälsa här i sverige?

Sen vill jag veta om samma personer slangar förbi korsningar och slår nya rekord på bulten?

Risk och konsekvensbedömningar har väl aldrig varit sporthojspiloternas starka sida :tungan

Last edited:
sr.se
Chatt med Lembit Sihver, svensk professor i kärnteknik
Den svenske professorn i kärnteknik, Lembit Sihver kom hem från Japan i måndags. Han har tidigare besökt de havererade reaktorerna i Fukushima.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4406354

Bra med information från en kunnig människa med förstahandsinformation :tummenupp

Trevligt att få info från någon som vet vad han pratar om för en gångs skull. :tummenupp

Donnan lunchade med en kille på hennes jobb idag som kom tillbaks från deras Tokyokontor tidigare i veckan. Han räknar med att åka tillbaks nästa vecka, och tyckte inte vi hade någon anledning att avboka våran resa.

Ser ut som vi åker, just nu iaf :)

Ja.. Jag har ingen aning om din källa, men det du citerar pratar om 3-4 ton.

I Japan är det 6 bassänger med 80 - 130 ton aktivt avfall i vardera, ca 5-600 ton alltså.

Ganska mkt mer helt enkelt!

Jo, klart mer, men jag har svårt att tro att särskilt mycket av det lättat och svävat iväg....

Plutonium är ju klart nasty, men det är väl knappast det de kör kraftverken på. Var mer ute efter om någon kunde göra en jämförelse på hur hälsovådligt detta är
jämfört med de prov som utfördes förr i tiden.
Som bonusuppgift: Jämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut jämfört med ett kärnkraftverk...

Last edited:
Jo, klart mer, men jag har svårt att tro att särskilt mycket av det lättat och svävat iväg....

Plutonium är ju klart nasty, men det är väl knappast det de kör kraftverken på. Var mer ute efter om någon kunde göra en jämförelse på hur hälsovådligt detta är jämfört med de prov som utfördes förr i tiden.
Som bonusuppgift: jämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut jämfört med ett kärnkraftverk...

Jag brukar inte vara språkpolis men.. :D

Plutonium är ju klart nasty, men det är väl knappast det de kör kraftverken på. Var mer ute efter om någon kunde göra en gämförelse på hur hälsovådligt detta är gämfört med de prov som utfördes förr i tiden.
Som bonusuppgift: Gämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut gämfört med ett kärnkraftverk...

Gick inte ena reaktorn på MoX? http://sv.wikipedia.org/wiki/MOX-bränsle

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...