Tryckluftskompressor dålig? Vad göra sig noou?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har en billig skit luftryckskompressor som trots fåtal timmar ger ifrån sig en dimma? Eller hur man nu ska beskriva det. Blir liksom dimmigt/rökigt i garaget. Eller glöm rökigt..mer dimmigt =P
Vet inte om det kommer med luften ut genom munstycket eller om det är motorn då det smyger sig på, sakta men säkert. Vet jag beskriver felet som ett miffo men någon som vet direkt vad som strullllllller?
 
Kompressortankar samlar kondensvatten.
Det sitter en ventil för att tömma ut vattnet någonstans i botten.
Börja med det.
 
Har nu lustat ut att oljepåfyllningslocket glappar satan. Håller tydligen inte tätt så när maskinen jobbar trycks olja ut i luften o skapar dimman jag snackar om.
Nu till det konstiga. Samma lock som glappar har ett litet hål i mitten, så även om den hade varit tät på rätt ställe så hade det ändå lyckats komma ut olja i luften. Är inte det skumt? =/
Så frågan är nu. Om jag tar en plugg o täpper till helt..kan det knasa till något. Tänkte om ett tryck skapas som måste ut? Därav lilla hålet i oljepåfyllningslocket.

Billiga kompressorer är oftast "oljefria".
Även de med riktiga kolvringar brukar bara sluta bygga tryck om ringarna är kass.
 
Backventilen från blocket till tanken har inte kärvat till i stängt läge?

Då kan det ju tryckas tillbaka.
 
Det kan absolut bli lite övertryck i vevhuset, men förmodligen inte så mycket att det ska trycka ut olja, jag har iallafall aldrig varit med om det, har kört våran kompressor med locket av en gång (av misstag) och nån dimma blev det inte. Frågan är var man normalt gör av övertrycket, man kan ju inte gärna ta in det i insuget som man gör på en motor, för då skulle man ju få olja i luften...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top