Trycka ut tank

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Nu e de så här att jag tänkte fixa till en tack så den ser fin ut igen..
Frågan e bara hur man ska göra det.

först tänkte jag på att bara pumpa tanken med några kilos tryck men tror det kan bli :brinnerup

sen funderade jag på om man skulle bygga en rigg så den expanderade kontrollerat.. och istället ta vatten som är stabilare...

tankegången gick vidare och sen fundera jag på att värma bucklan med tryck i tanken,.. men även det kan :brinnerup

nu kvar står frågan vilket blir bäst??

eller är det någon som har andra tips?

det är buckor på ca 15 cm i diameter...
och bara det blir bättre än innan så e jag nöjd så spåna på eller ännu bättre säg hur ni gjorde :tummenupp

AleX skrev:

först tänkte jag på att bara pumpa tanken med några kilos tryck men tror det kan bli :brinnerup

sen funderade jag på om man skulle bygga en rigg så den expanderade kontrollerat.. och istället ta vatten som är stabilare...

tankegången gick vidare och sen fundera jag på att värma bucklan med tryck i tanken,.. men även det kan :brinnerup

och bara det blir bättre än innan så e jag nöjd så spåna på eller ännu bättre säg hur ni gjorde :tummenupp
Går det att använda en sk glidhammare, man svetsar fast en pinne i tanken.
Drar sedan ut bucklan. En liten intryckning kan med tur tryckas ut från hålet
för tanklocket.
Tryckluft rekommenderas inte, om man inte vill ha en ny fotboll att leka med :D

hörde ngt om att man kan hälla i ärtor och sen tillsätta vatten! Efter ett tag så komemr ärtorna att expandera och trycka ut bucklan

Allex skrev:
hörde ngt om att man kan hälla i ärtor och sen tillsätta vatten! Efter ett tag så komemr ärtorna att expandera och trycka ut bucklan

bara man anväder iprenärtor så de letar upp bucklar o inte trycker ut hela tanken.. :7peta

fotbollsvärkan e ett tecken på för mycke luft.. men om fotbollsvärkan inträder på säg 9kg.. så pumpar man upp 5 kg o sen använder slaghammaren...

BMW R90s skrev:
Går det att använda en sk glidhammare, man svetsar fast en pinne i tanken.
Drar sedan ut bucklan. En liten intryckning kan med tur tryckas ut från hålet
för tanklocket.
Tryckluft rekommenderas inte, om man inte vill ha en ny fotboll att leka med :D

Det är mycket bättre att använda en tennstav. Tennas fast på tanken å sedan används glidhammaren att rycka út bucklan. Knacka med hammare på de "ryggar" som är runt bucklan så kommer den lättare ut. Överflödigt tenn används för att spackla upp de små ojämnheter som blir kvar. :tummenupp
Har riktat massor av tankar på detta vis

Glömde tillägga att det är VÄLDIGT viktigt att tanken är rengjord å urspolad med massor av vatten innan annars... :brinnerup

Last edited:
Allex skrev:
is är oxå en ide.. men då är det samma som med ärtorna..

Själv vände jag upp o ner o tog släggan med spett. Jag har haft en del bucklor på mina tidiga tankar och emh... jag upptäckte iaf till slut att det var mer värt det o spackla bort o måla om än å sitta å försöka buckla ut skiten med medeltidsmetoder.

På bilen använde jag flytande lustgas. Borde funka lika bra med flytade kolsyra eller flytande kväve. Applicera på bucklan och metallen krymper och PLOPP så har metallen dragit ut bucklan av sig självt. Funkar dock inte på veckade bucklor.

andersbrink skrev:
På bilen använde jag flytande lustgas. Borde funka lika bra med flytade kolsyra eller flytande kväve. Applicera på bucklan och metallen krymper och PLOPP så har metallen dragit ut bucklan av sig självt. Funkar dock inte på veckade bucklor.

Fränt, kylsprej funkar inte eller? :)

AleX skrev:

En arbetskamrat fixa 2 bucklor genom o svetsa på en bit metal o sen dra ut dem så gott det gick,resten av håligheterna tennspackla han o sedan slipa,blev faktiskt riktigt nice.

Jtds: vad skulle han vilja ha för de då och vilken metod gör han det på?

det kommer vara en rejsingtank så något större jobb blir det inte.. bara så den blir lite bättre..

Bifogat

• tank.JPG
    tank.JPG
    57.3 KB · Visningar: 342
AleX skrev:

det kommer vara en rejsingtank så något större jobb blir det inte.. bara så den blir lite bättre..
Ojdå. Haft elefanter på den där?

Föreslår också att svetsa/tenna fast något i bucklan och på så sett dra ut den. Men plåten är tunn så det kanske är bättre att tenna. Aldrig testat med tenn faktiskt.

AleX skrev:

det där är ingen tank, har ju för bövelen inte ens originalstrukturen kvar :D , ja jävlar. i ditt fall så gäller spett o slägga

GIXxXER skrev:
det där är ingen tank, har ju för bövelen inte ens originalstrukturen kvar :D , ja jävlar. i ditt fall så gäller spett o slägga

ser iför sig inte hur ett spätt o slägga kan hjälpa mig eller det är det som är meningen.. dvs att den blir skrot???

Jag lånar tråden ett tag och passar på att fråga vad för typ av spackel man kan använda om man bara vill spackla igen en lite buckla?

Bodoe skrev:
Jag lånar tråden ett tag och passar på att fråga vad för typ av spackel man kan använda om man bara vill spackla igen en lite buckla?
Köp spackel i någon proffsaffär som säljer till bilfirmor.

fyll med vatten, tiga fast en pinne .. OBS låg amp ryck ut skiten,,,
sedan e det bara att upprepa proceduren tills du är nöjd... klart

eller ra bort kran, köra i trycklyft tills du har jämn genomströmning utan att tanken blir som en fotboll... sedan tigar... att tenna låter lite klent i mina öron.

( är licens svetsare, tillverkar bla tankar i rostfritt.. söker nytt jobb btw )

plastic paddings ultima spackel skulle jag rekomendera...lättarbetat me...

Mvh Gråben

Bodoe skrev:

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen