Trycka ut tank

AleX skrev:
Jtds: vad skulle han vilja ha för de då och vilken metod gör han det på?

det kommer vara en rejsingtank så något större jobb blir det inte.. bara så den blir lite bättre..
Dom där bucklorna drar du aldrig ut med nån dittennad liten pinne utan att deformera hela tanken.Riktigt fula bulor med veck o prylar,hur många timmar hade du tänkt att lägga ner???Köp en annan vurptank med bättre fason på istället e mitt tips.

om du ändå ska försöka rädda detta lik så skulle jag råda dig att fixera tanken i fästena på nåt sätt så att den inte ändrar form i botten oxå.Då står du där med en hyfsad tank som inte passar på ramen sen när du e klar.

1) gillar AndersBrinks variant att utnyttja materialets temp.känslighet.
2) aldrig provat, men är det inte rätt bra tryck i vanliga vattenledningen, 5-10 atm. Blir ju nåra kg på en 5 cm buckla.
3) bara luft låter vanskligt. när den börjar ge sig så minskar ju inte trycket, så när den slutar vidga sig verkar svårt att styra. Möjligen helt fylld m vatten o sen tryckluft.
/u

De där tankarna går inte att trycka.. Det är att såga ut och svetsa som gäller i sådant fall..

Hotrodbiker skrev:
Det är mycket bättre att använda en tennstav. Tennas fast på tanken å sedan används glidhammaren att rycka út bucklan. Knacka med hammare på de "ryggar" som är runt bucklan så kommer den lättare ut. Överflödigt tenn används för att spackla upp de små ojämnheter som blir kvar. :tummenupp
Har riktat massor av tankar på detta vis

Glömde tillägga att det är VÄLDIGT viktigt att tanken är rengjord å urspolad med massor av vatten innan annars... :brinnerup

Detta är helt klart det bästa och billigaste men glöm inte "flushmedel" för tenn på ytan. Och det räcker med att värma upp tanken med en värmepistol. Viktigt är att lossa tanklocket och tömma av bränslet. :tummenupp

wonderwizard skrev:
... sedan tigar... att tenna låter lite klent i mina öron.

( är licens svetsare, tillverkar bla tankar i rostfritt.. söker nytt jobb btw )

Har du prövat den metoden? Fördelen med att tenna är att du får en mycket större anligningsyta mot metallen. Rycker du i en pinne du svetsat dit har du snart ett hål i tanken. Kan du tenna så sitter det :fakta

Men den DÄR tanken skulle inte jag lägga ner något jobb på :rolleyes:

AleX skrev:
Nu e de så här att jag tänkte fixa till en tack så den ser fin ut igen..
Frågan e bara hur man ska göra det.

först tänkte jag på att bara pumpa tanken med några kilos tryck men tror det kan bli :brinnerup

sen funderade jag på om man skulle bygga en rigg så den expanderade kontrollerat.. och istället ta vatten som är stabilare...

tankegången gick vidare och sen fundera jag på att värma bucklan med tryck i tanken,.. men även det kan :brinnerup

nu kvar står frågan vilket blir bäst??

eller är det någon som har andra tips?

det är buckor på ca 15 cm i diameter...
och bara det blir bättre än innan så e jag nöjd så spåna på eller ännu bättre säg hur ni gjorde :tummenupp

Glidhammare / svinpitt. Du kan limma fast en limpistolsstav i bucklan, kläm fast med en svetstång.

Chronic skrev:
Glidhammare / svinpitt. Du kan limma fast en limpistolsstav i bucklan, kläm fast med en svetstång.

Att med hjälp av limpistol limma fast något att rycka i är ju oxå en bra metod.
Dock tycker jag att det är svårare att få ut hårda bucklor med den metoden. Är svårt att få den att sitta fast tillräkligt hårt

Just nu så står en fläkt o pumpar luft igenom tanken för att få bort all bensin...

Jag har desutom provat med sugproppar :kocko
funka dock inte...

När den är fri från ångor så kommer jag svetsa på lite punkter o dra ut den på så sätt.

återkommer med mer bilder

Alex!
Jag har tjackat en TLR med lite bucklor i tanken, visserligen inte elefantbucklor men för stora för att spackla. Tanken ligger just nu på vädring för att jag ska kunna börja arbeta med den, kanske i helgen. Jag kommer att använda glidhammare för riktningen. Kan plåta det jag gör.

Edit: Som någon skrev ovan, du kanske ska kapa bort skadan och svetsa dit helt ny överdel?

Last edited:
jtds skrev:
800:- vill han ha
pma för telnummer Alex...

:skrämd
den ska gå på banan :fatta! inte vinna en skönhetstävling :rofl

Kan förövrigt säga att jag monterat dit en fläkt för att blåsa ur alla ångor för att sen kunna svetsa dit punkter så jag kan dra ut den...

AleX skrev:
Nu e de så här att jag tänkte fixa till en tack så den ser fin ut igen..
Frågan e bara hur man ska göra det.

först tänkte jag på att bara pumpa tanken med några kilos tryck men tror det kan bli :brinnerup

Hehehe, det där försökte vi på en moppen tank för mååååånga år sedan. Funka skitdåligt men tanken blev iallafall lite "rymligare". :D

Nä, punkta fast en svetspinne eller limma al'a Bosse-bildoktorn samt glidhammare och spackel funkar nog bäst i ditt fall...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP