Tryck i kylaren?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tänkte provtrycka kylsystemet i på ktm'en.

Hur mycket tryck blir det i ett kylsystem egentligen?
Så att man inte laddar på och blåser packboxar eller liknande.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det bör kylarlocket vara märkt med.
Ur minnet har jag för mig 1,4 bar, men det kan vara fel.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
jag brukar bara ladda upp till 1 bar, men jag håller ju på med bilar.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Oftast så står det på locket till kylaren hur mycket tryck det kan bli i systemet innan locket öppnar. Så undvik att få högre tryck än så, brukar ligga kring 1 bar, kanske något högre. (En vanlig trädgårdslang har MYCKET högre tryck än ett kylsystem har jag lärt mig den jobbiga vägen...18 år och skulle "bara" spola rent kylsystemet på bilen..)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varierar nog mellan hojar.
Men min Triumph har en utjämningsslang till en "kylartank" ansluten högst upp på kylsystemet och den tanken är inte tät upptill. Här ökar fyllningen när motorn blir varm. Här blåser eventuellt luft i kylsystemet ut. Och när motorn svalnar sugs/trycks det in kylarvätska från tanken till kylsystemet. Jag skulle inte trycka högre än EN bar med luft.
Och penslar du med såpvatten/diskmedel 1 del diskmedel 4 delar vatten eller sprutar på vid skarvar och andra misstänkta ställen så ser du var det bildas bubblor=läckage
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varierar nog mellan hojar.
Men min Triumph har en utjämningsslang till en "kylartank" ansluten högst upp på kylsystemet och den tanken är inte tät upptill. Här ökar fyllningen när motorn blir varm. Här blåser eventuellt luft i kylsystemet ut. Och när motorn svalnar sugs/trycks det in kylarvätska från tanken till kylsystemet. Jag skulle inte trycka högre än EN bar med luft.
Och penslar du med såpvatten/diskmedel 1 del diskmedel 4 delar vatten eller sprutar på vid skarvar och andra misstänkta ställen så ser du var det bildas bubblor=läckage

Det är väl ett vanligt expansionskärl?
När trycket överstiger det som ventilen i locket (eller motsvarande) är konstruerat för så släpper det trycket till kärlet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, det är något så idag ovanligt som ett "öppet" expansionskärl. Dvs det står i direkt förbindelse med luften utanför. Det är Inte "tätt" på ovansidan. Och har ett enkel gummilock för påfyllning.
Den stora fördelen är att luft i systemet enkelt går ut via korrekt anslutet öppet expansionskärl.

Vanliga expansionskärl är idag är slutna expansionskärl. I varje fall de som används i värme och kylsystem i mindre fastigheter.
Med slutna expansionskärl ska man ha ett övertryck i expansionskärlet. Och kan placera det tom i fastighetens källare. Nackdelen är att man måste ha särskilda avluftare för att få ut luft ur systemet.

Öppna expansionskärl måste placeras på vinden i fastigheten. Och kan med rätt anslutning i mindre värmesystem svara för avluftningen.

Har Triumphen ett "slutet" kylsystem med övertryck under drift så måste det vara en massa fiffiga ventiler som släpper ut eventuell luft och vätska till expansionskärlet när motorn värms upp efter motorn startats och drar in vätska från expansionskärlet när motorn svalnar. För i expansionskärlet är det inte övertryck.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, det är något så idag ovanligt som ett "öppet" expansionskärl. Dvs det står i direkt förbindelse med luften utanför. Det är Inte "tätt" på ovansidan. Och har ett enkel gummilock för påfyllning.
Den stora fördelen är att luft i systemet enkelt går ut via korrekt anslutet öppet expansionskärl.

Vanliga expansionskärl är idag är slutna expansionskärl. I varje fall de som används i värme och kylsystem i mindre fastigheter.
Med slutna expansionskärl ska man ha ett övertryck i expansionskärlet. Och kan placera det tom i fastighetens källare. Nackdelen är att man måste ha särskilda avluftare för att få ut luft ur systemet.

Öppna expansionskärl måste placeras på vinden i fastigheten. Och kan med rätt anslutning i mindre värmesystem svara för avluftningen.

Har Triumphen ett "slutet" kylsystem med övertryck under drift så måste det vara en massa fiffiga ventiler som släpper ut eventuell luft och vätska till expansionskärlet när motorn värms upp efter motorn startats och drar in vätska från expansionskärlet när motorn svalnar. För i expansionskärlet är det inte övertryck.

Det är väl precis, exakt, ungefär så ett expansionskärl till kylsystemet på en motor brukar se ut?
På själva kylet sitter en tryckventil (oftast i locket) som vid förutbestämt tryck öppnar och släpper trycket till ett kärl med atmosfärtryck.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top