Tryck i kylaren?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tänkte provtrycka kylsystemet i på ktm'en.

Hur mycket tryck blir det i ett kylsystem egentligen?
Så att man inte laddar på och blåser packboxar eller liknande.
 
Det bör kylarlocket vara märkt med.
Ur minnet har jag för mig 1,4 bar, men det kan vara fel.
 
jag brukar bara ladda upp till 1 bar, men jag håller ju på med bilar.
 
Oftast så står det på locket till kylaren hur mycket tryck det kan bli i systemet innan locket öppnar. Så undvik att få högre tryck än så, brukar ligga kring 1 bar, kanske något högre. (En vanlig trädgårdslang har MYCKET högre tryck än ett kylsystem har jag lärt mig den jobbiga vägen...18 år och skulle "bara" spola rent kylsystemet på bilen..)
 
Varierar nog mellan hojar.
Men min Triumph har en utjämningsslang till en "kylartank" ansluten högst upp på kylsystemet och den tanken är inte tät upptill. Här ökar fyllningen när motorn blir varm. Här blåser eventuellt luft i kylsystemet ut. Och när motorn svalnar sugs/trycks det in kylarvätska från tanken till kylsystemet. Jag skulle inte trycka högre än EN bar med luft.
Och penslar du med såpvatten/diskmedel 1 del diskmedel 4 delar vatten eller sprutar på vid skarvar och andra misstänkta ställen så ser du var det bildas bubblor=läckage
 
Varierar nog mellan hojar.
Men min Triumph har en utjämningsslang till en "kylartank" ansluten högst upp på kylsystemet och den tanken är inte tät upptill. Här ökar fyllningen när motorn blir varm. Här blåser eventuellt luft i kylsystemet ut. Och när motorn svalnar sugs/trycks det in kylarvätska från tanken till kylsystemet. Jag skulle inte trycka högre än EN bar med luft.
Och penslar du med såpvatten/diskmedel 1 del diskmedel 4 delar vatten eller sprutar på vid skarvar och andra misstänkta ställen så ser du var det bildas bubblor=läckage

Det är väl ett vanligt expansionskärl?
När trycket överstiger det som ventilen i locket (eller motsvarande) är konstruerat för så släpper det trycket till kärlet.
 
Nja, det är något så idag ovanligt som ett "öppet" expansionskärl. Dvs det står i direkt förbindelse med luften utanför. Det är Inte "tätt" på ovansidan. Och har ett enkel gummilock för påfyllning.
Den stora fördelen är att luft i systemet enkelt går ut via korrekt anslutet öppet expansionskärl.

Vanliga expansionskärl är idag är slutna expansionskärl. I varje fall de som används i värme och kylsystem i mindre fastigheter.
Med slutna expansionskärl ska man ha ett övertryck i expansionskärlet. Och kan placera det tom i fastighetens källare. Nackdelen är att man måste ha särskilda avluftare för att få ut luft ur systemet.

Öppna expansionskärl måste placeras på vinden i fastigheten. Och kan med rätt anslutning i mindre värmesystem svara för avluftningen.

Har Triumphen ett "slutet" kylsystem med övertryck under drift så måste det vara en massa fiffiga ventiler som släpper ut eventuell luft och vätska till expansionskärlet när motorn värms upp efter motorn startats och drar in vätska från expansionskärlet när motorn svalnar. För i expansionskärlet är det inte övertryck.
 
Last edited:
Nja, det är något så idag ovanligt som ett "öppet" expansionskärl. Dvs det står i direkt förbindelse med luften utanför. Det är Inte "tätt" på ovansidan. Och har ett enkel gummilock för påfyllning.
Den stora fördelen är att luft i systemet enkelt går ut via korrekt anslutet öppet expansionskärl.

Vanliga expansionskärl är idag är slutna expansionskärl. I varje fall de som används i värme och kylsystem i mindre fastigheter.
Med slutna expansionskärl ska man ha ett övertryck i expansionskärlet. Och kan placera det tom i fastighetens källare. Nackdelen är att man måste ha särskilda avluftare för att få ut luft ur systemet.

Öppna expansionskärl måste placeras på vinden i fastigheten. Och kan med rätt anslutning i mindre värmesystem svara för avluftningen.

Har Triumphen ett "slutet" kylsystem med övertryck under drift så måste det vara en massa fiffiga ventiler som släpper ut eventuell luft och vätska till expansionskärlet när motorn värms upp efter motorn startats och drar in vätska från expansionskärlet när motorn svalnar. För i expansionskärlet är det inte övertryck.

Det är väl precis, exakt, ungefär så ett expansionskärl till kylsystemet på en motor brukar se ut?
På själva kylet sitter en tryckventil (oftast i locket) som vid förutbestämt tryck öppnar och släpper trycket till ett kärl med atmosfärtryck.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top