TRX-tråden

2113:- per skiva?:gnissla

Som fattig knegare är det lite i dyraste laget.

Finns det inga billigare någonstans?:död

Waveskivor är inte det en uppgradering eller jag tänker fel? Orginal duger gott åt mig iaf.

Du får nog räkna med 2k/skiva orginal. Touringbutiken tar 2368:- för "orginal"

Waveskivorna ger en viss förbättring.

Edit: sent å felstavat :D
 
Last edited:
Vad sitter för bromsar orginal på trxn?

Satt brembo grejjer på den jag köpte. det är alltså inte orginal?
Kanske inte behöver göra nåt åt bromsarna än :)
 
Och dom funkar fint då? så man behöver inte byta?
Ah.. det duger åt mig :D

Måst enog hämta hojen först iaf.. hehe tiden går långsamt när man väntar på nåt..
:banana
 
Last edited:
Och dom funkar fint då? så man behöver inte byta?
Ah.. det duger åt mig :D

Måst enog hämta hojen först iaf.. hehe tiden går långsamt när man väntar på nåt..
:banana

Yepp! Brembo orginal på de -95'or som enbart såldes i japan. Så du har en rätt udda hoj. Har kanske kommit in fler nu, men när jag kollade sist fanns det bara 3st i svea inkl min. Röd plast, vit ram + fälgar och svart motor.

Så det finns ingen anledning för dig att byta ok:tummenupp
 
Anehall; skrev:
Yepp! Brembo orginal på de -95'or som enbart såldes i japan. Så du har en rätt udda hoj. Har kanske kommit in fler nu, men när jag kollade sist fanns det bara 3st i svea inkl min. Röd plast, vit ram + fälgar och svart motor.

Så det finns ingen anledning för dig att byta ok:tummenupp

Var det inte svarta motorer i dom? Ser jue inte så ut på bilden som kremo la upp?:va
 
Yepp! Brembo orginal på de -95'or som enbart såldes i japan. Så du har en rätt udda hoj. Har kanske kommit in fler nu, men när jag kollade sist fanns det bara 3st i svea inkl min. Röd plast, vit ram + fälgar och svart motor.

Så det finns ingen anledning för dig att byta ok:tummenupp

Skumt min e ju röd/svart med svart ram och alu färgad motor. :va
Möjligt det är uppgraderade ok och övriga broms pinaler. annars kanske ja minns fel men det stog brembo på den iaf. :)
hm.. får titta mer på torsdag när jag hämtat den. :3freak
 
Grattis till hojen!

Bakbromsen är Brembo original på alla TRX:er, men fram så borde det vara standard. Brembo-oken satt som Anehall skriver, på 95:orna, men de ser helt anorlunda ut än din, som troligen är en 97:a? Kan förra ägaren uppgraderat oken redan? Brembo oken ska vara bättre än standard-oken, men hur bra de är i jämförelse med bluespot-oken vet jag inte, de kanske t.o.m. är bättre.
 
Grattis till hojen!

Bakbromsen är Brembo original på alla TRX:er, men fram så borde det vara standard. Brembo-oken satt som Anehall skriver, på 95:orna, men de ser helt anorlunda ut än din, som troligen är en 97:a? Kan förra ägaren uppgraderat oken redan? Brembo oken ska vara bättre än standard-oken, men hur bra de är i jämförelse med bluespot-oken vet jag inte, de kanske t.o.m. är bättre.

Tackar.. Hoppas det blir många fina dagar med den..
Ska bara köpa ett allväder ställ så kan ja snart börja köra, när solen tittar fram. Mycket man behöver helt plötsligt märker ja. hehe :)

Jo den är en 97:a , vet inte får se på torsdag när jag kan syna den lite mer i garaget.
:gnissla

För övrigt så tecknade ja en halv försäkring.
3000kr blev budet från bilsport mc. Blir kraschpuckar. :tummenupp
 
Tackar.. Hoppas det blir många fina dagar med den..
Ska bara köpa ett allväder ställ så kan ja snart börja köra, när solen tittar fram. Mycket man behöver helt plötsligt märker ja. hehe :)

Jo den är en 97:a , vet inte får se på torsdag när jag kan syna den lite mer i garaget.
:gnissla

För övrigt så tecknade ja en halv försäkring.
3000kr blev budet från bilsport mc. Blir kraschpuckar. :tummenupp

Kollade på bilden. Det sitter inte brembos på den tyvär. Men beroende på hur du kör, så kanske du inte behöver byta. Nya bromsslangar + olja & vettiga belägg räcker långt.
 
Kollade på bilden. Det sitter inte brembos på den tyvär. Men beroende på hur du kör, så kanske du inte behöver byta. Nya bromsslangar + olja & vettiga belägg räcker långt.

apapap! aldrig olja till bromsen. Bromsvätska ska det vara :mattias
 
Kollade på bilden. Det sitter inte brembos på den tyvär. Men beroende på hur du kör, så kanske du inte behöver byta. Nya bromsslangar + olja & vettiga belägg räcker långt.

Okaj. :)

Får börja med det ja.. hm långa dagar nu när en vill ha hem första hojen hehe.. :D
 
Eftersom jag e ny här i mc världen så har jag en fråga.. eller ja en hel del frågor men jag börjar med denna.

Skulle villja ha en förklaring på hur styrningen blir skarpare om ja höjer cykeln i bak, eller fram. Om ni förstår vad jag menar. Hur påverkas vinken som gör att den svänger kraftigare. samt hur mäter man detta? :va

Har säkert missförstått en del men kan någon för klara så en novis fattar? :)

Sen vad är optimalt? :3freak
 
Eftersom jag e ny här i mc världen så har jag en fråga.. eller ja en hel del frågor men jag börjar med denna.

Skulle villja ha en förklaring på hur styrningen blir skarpare om ja höjer cykeln i bak, eller fram. Om ni förstår vad jag menar. Hur påverkas vinken som gör att den svänger kraftigare. samt hur mäter man detta? :va

Har säkert missförstått en del men kan någon för klara så en novis fattar? :)

Sen vad är optimalt? :3freak

Ujujuj... Pandoras ask :) Men en "enkel" förklaring är att du genom att höja bakändan, alternativt skjuta upp gaffelbenen i styrkronan (och därmed sänka fronten), så lutar cykeln mera framåt. Då ändras gaffelvinkeln i förhållande till backen. Brant gaffelvinkel ger mindre försprång, försprång är enkelt uttryckt avståndet mellan en tänkt linje genom gafflarna sett från sidan, och lodlinjen från framhjulsaxeln. Resultatet är att du får en hoj som är mer snabbstyrd, men som om man överdriver, kan kännas fladdrig och instabil.

Optimalt är helt upp till föraren, och det är väldigt olika. Jag t.ex. har iofs skjutit upp gafflarna så att ca 25 mm (18mm original) av gaffelrören syns ovanför styrkronan. Jag har 70-profil på framdäcket (som i och med det blir lite högre) och att jag har 5,5 " bakfälg med 180/55 däck, som också höjer baken lite. Jag hade tidigare hundben som höjde bakan med 4 cm har jag för mig, och för mig blev det för mycket, jag trivs mer med stabilitet än snabbstyrning, andra tycker annorlunda. Man får testa helt enkelt, och det enklaste är att laborera med gaffelbenen. Skjut upp dom så långt tills dess att du inte tycker det är skönt längre (och se upp så du inte skjuter upp dem för långt, då kan saker börja att ta i när du svänger... max 5 mm åt gången är en bra början, sen finjusterar du.
 
Last edited:
Ujujuj... Pandoras ask :) Men en "enkel" förklaring är att du genom att höja bakändan, alternativt skjuta upp gaffelbenen i styrkronan (och därmed sänka fronten), så lutar cykeln mera framåt. Då ändras gaffelvinkeln i förhållande till backen. Brant gaffelvinkel ger mindre försprång, försprång är enkelt uttryckt avståndet mellan en tänkt linje genom gafflarna sett från sidan, och lodlinjen från framhjulsaxeln. Resultatet är att du får en hoj som är mer snabbstyrd, men som om man överdriver, kan kännas fladdrig och instabil.

Optimalt är helt upp till föraren, och det är väldigt olika. Jag t.ex. har iofs skjutit upp gafflarna så att ca 25 mm (18mm original) av gaffelrören syns ovanför styrkronan. Jag har 70-profil på framdäcket (som i och med det blir lite högre) och att jag har 5,5 " bakfälg med 180/55 däck, som också höjer baken lite. Jag hade tidigare hundben som höjde bakan med 4 cm har jag för mig, och för mig blev det för mycket, jag trivs mer med stabilitet än snabbstyrning, andra tycker annorlunda. Man får testa helt enkelt, och det enklaste är att laborera med gaffelbenen. Skjut upp dom så långt tills dess att du inte tycker det är skönt längre (och se upp så du inte skjuter upp dem för långt, då kan saker börja att ta i när du svänger... max 5 mm åt gången är en bra början, sen finjusterar du.

Bara börja skruva lite då.. :)

Tackar för en bra beskrivning. :tummenupp
Tror jag fatta hehe..

Nu är iaf cykeln hemma. precis hämtat hem den från götet. Ohh så fin den är och vilket ljud.. mmm hehe :krama
 
Då får man ta och gratulera! Om allt är som det skall vara så får du nog många roliga mil.:tummenupp

Jag hoppas det iaf..
Bara vädret som fattas, Hörde här om dagen att dom befara väldigt kallt hela februari..
Uppåt 20-30 minus i örebro regionen. :gnissla

Föresten, Jag har inte inskaffat mig någon hjälm ännu, bara kört med en gammal moppehjälm hittils. men jag är ute efter en integralhjälm.
Ska man satsa på glasfiber och komposit hjälm eller duger plast lika bra?
Alla är väl godkända eller hur är det med sånt? :va

Vill ju gärna klara knoppen om man snaskar i backen. :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top