TRX-tråden

#3 Tyst. Även med öronproppar är det jobbigt med oljud kring öronen.
#4 Ventilation.


//P

Som tidigare sagts så skiljer ljudnivån (vindbruset) väldigt mycket beroende vilken hoj man åker på, min hjälm (Schuberth) är mycket tystare på TRX-en än vad den är när jag åker på min TDM 900, men om jag reser mig upp ca en dm så blirdet kanontyst där också, skulle nog ha en justerbar ruta.
Ventilationen = imfritt ser jag som en mycket viktig sak eftersom jag tidigare hade en hjälm som var oduglig när det regnade, var omöjligt att se nåt utan att fälla upp visiret under 100 km/h.
 
Gimbel

Utförsäljning på Ebay så jag kunde inte motstå....skall i svarta bakljus med inbyggda blinkers också :-)
trx_sb_gr.jpg
 
Killerwhale; skrev:
På originalet når jag inte ens bak till bum padden trots att jag har KEDO +40mm....är mest rädd för att framändan är för hård :D

Inget för storpungade förare alltså.:D
 
Tvättbart foder är ju bara så överskattat. En omgång med duschen och lite schysst mjällschampoooooo så är den som ny sedan, luktar gott gör den med.
Det som imponerat mest på mig efter varje tvätt är att den sitter "tightare" på skallen än vad jag mindes det innan. Kanske placeboeffekt men luktar gott gör det.
Prio för landsvägsåka enl mig:
#1 Optiskt korrekt. Bla brorsans KBC lämnar en del i övrigt att önska där. Om man tittar på en fast punkt och vrider på huvudet så "flyttar" sig punkten närmare och rör sig bort beroende på hur man rör huvudet.
#2 Passform.
#3 Tyst. Även med öronproppar är det jobbigt med oljud kring öronen.
#4 Ventilation.
#5 Dubbel D-ring.
#6 Säker? I min värld är inte den hjälmen uppfunnen än som kan skydda mot det våld som den billigaste hjälmen på feltema skulle misslyckas med. Alltså om våldet mot huvudet är så grovt att alla hjälmar utom Araiiiii RX7000000000666777545443523 skulle fallera att rädda mitt liv vet jag inte om jag skulle vilja fortsätta livet som Araien skulle "rädda" mig till.

//P


Dubbel d-ring? :va
Det här med att hjälmen e tyst. visst märker man en viss skillnad med dyrare hjälmar som sitter bättre, men ja kan väl knappast provköra med en massa hjälmar. Vad är bästa butikstestet för ljudvolym?
Be försäljaren låta som en trx 1 meter bakom huvudet?:hihi , hur har ni gjort?
 
Dubbel d-ring? :va
Det här med att hjälmen e tyst. visst märker man en viss skillnad med dyrare hjälmar som sitter bättre, men ja kan väl knappast provköra med en massa hjälmar. Vad är bästa butikstestet för ljudvolym?
Be försäljaren låta som en trx 1 meter bakom huvudet?:hihi , hur har ni gjort?

Läst reviews på nätet
 
Butikstest funkar inte... Du sittandes på din TRX i dna hastigheter, är det enda som avgör. Jag testade som sagt hos några butiker, men lånade inte hem hjälmen, utan fick ta en provtur. Reviews ger en del, men säger egentligen inget om hur det funkar för dig. Dubbla D-ringar är låsningsanordningen, dvs remmen träs igenom 2 D-ringar. Ska vara säkrare än snabbkopplingar. Peter, Gotland 2008? Jag hade förmånen att kunna ta ut inrdeningen, och torka den i solen... Så klart att det inte är en go/no go, men det är skönt att det inte tar 216 timmar att torka hjälmen om man perspirerat/tvättat... Och ärligt talat, om jag smäller i så pass att remmarna inte håller hjälmen på plats, så vet jag inte om jag vill överleva heller... Men visst kan alla procent vara viktiga, annars skulle väl alla köra Fultema/Lidl hjälmar (vilket man kanske egentligen borde?).
 
Butikstest funkar inte... Du sittandes på din TRX i dna hastigheter, är det enda som avgör. Jag testade som sagt hos några butiker, men lånade inte hem hjälmen, utan fick ta en provtur. Reviews ger en del, men säger egentligen inget om hur det funkar för dig. Dubbla D-ringar är låsningsanordningen, dvs remmen träs igenom 2 D-ringar. Ska vara säkrare än snabbkopplingar. Peter, Gotland 2008? Jag hade förmånen att kunna ta ut inrdeningen, och torka den i solen... Så klart att det inte är en go/no go, men det är skönt att det inte tar 216 timmar att torka hjälmen om man perspirerat/tvättat... Och ärligt talat, om jag smäller i så pass att remmarna inte håller hjälmen på plats, så vet jag inte om jag vill överleva heller... Men visst kan alla procent vara viktiga, annars skulle väl alla köra Fultema/Lidl hjälmar (vilket man kanske egentligen borde?).
Biltemas hjälm fungerar nog bättre än märkeshjälmar i samma prisklass, och säkert lika bra som vissa i en betydligt högre prisklass. Men vågar man chansa på en sån grej?
Fast den största anledningen till att man inte ska köpa biltemas hjälm är väll ändå att alla ser att den är från b-tema :hihi



Jag köpte precis ett depåstöd för gaffelkronan, någon som vet hur grovt hålet är?
 
Last edited:
Freckt! Undrar hur mycket han kört med den?

Skönt att veta om motorn pallar en 100% effektökning. Slår ju vilt omkring mig i mörkret gällande motorn hehe. Iofs mest orolig för lådan...
 
Skönt att veta om motorn pallar en 100% effektökning. Slår ju vilt omkring mig i mörkret gällande motorn hehe. Iofs mest orolig för lådan...

Det är ju samma låda som XTZ 750 Super Tenere som dom la till en oljekanal på, så den borde hålla, om du inte insisterar på att missa växlingarna... Däremot så KÄNNS XTZ'ans låda stabilare även om man måste vara bestämd när man växlar...:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top