TRX-tråden

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
HansJ skrev:
Allt är det kul med bana! Impregnerande att skrapa så mycket och fortfarande vara kvar på på banan, själv lyckades jag bara med stövlarna och litelite fotpinne, och förmodligen mest för att mina 44:eek:r var på fel ställe...
Dämparfråga, var det bak eller fram du hade nytt, fattade det som framfjädrarna? I så fall, hur gjorde du med olja, har hört tunnare och mer men också tjockare (och originalmängd).

Fram. Wilbergs dämparolja, enl rekomendationer. Bakdämparen skall bytas under vintern, förhoppningsvis inan men nu kan det eventuellt bli så att resterande mcpengar läggs på ett par bankörningar till...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
Fram. Wilbergs dämparolja, enl rekomendationer. Bakdämparen skall bytas under vintern, förhoppningsvis inan men nu kan det eventuellt bli så att resterande mcpengar läggs på ett par bankörningar till...
OK, tackar! Funderar själv på Kinnekulle 26/9... Höst är ju inte det mest stabila, blöt bana är inte lika kul...
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Bankörning är ju hur kul som helst, bilderna är från Kinnekulle 2/7:) Man är ju dock rättså feg, det är ju en halvmeter till knäskrap!!!
 

Bifogat

  • _Z6F6995.JPG
    _Z6F6995.JPG
    120.8 KB · Visningar: 167
  • _Z6F7299.JPG
    _Z6F7299.JPG
    124.6 KB · Visningar: 183

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
På tal om bana... Läste om några tips för att skydda hojen om olyckan är framme:

"Under your left side engine case is a tapped bolt hole.Find a mild steel bolt that fits and use a nut to lock it .leave it protruding about 10mm and this will save your engine cases.you can do the same on the right hand side where the bellypans mount up using a bigger bolt and two nuts.Skateboard wheels are also good in this spot. I've also seen a bike with 3mm alloy plate bent up that protects the leading edge of the cans. Held on with stainless hose clamps. Ugly but effective."

Ska kika på det i kväll om det kan vara något. Har frågat om kraschpuckar, en kille som kan skicka från Aussieland till UK för ca 23 pund, någon fiffig idé med lite fjädrande material som ska skona ram och motorfästen. Har bett om lite mer info, återkommer när jag vet mer.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
lunamod skrev:
Bankörning är ju hur kul som helst, bilderna är från Kinnekulle 2/7:) Man är ju dock rättså feg, det är ju en halvmeter till knäskrap!!!

Bankörning med TRX:en funkar skitbra, man får brottas lite med den bara. Tänk på att ha bra däck på den -TRX:er sladdar både fram och bak.

Ang. knäskrap, du kan göra på två sätt; Antingen hänga ut mer (att du ser ut som en orangutang på banan spelar ingen roll när du kommer med dina slitna puckar på din lokala onsdagsträff), eller luta mer. Du vet att du har bra lut när fotpinnarna skrapar i. Har du bra däck så är det ingen fara att skrapa fotpinnar sålänge du inte kastar ner hojen utan kontroll. Kör harmoniskt och konsekvent så kommer lutet efter ett tag. TRX:en klarar mer än du tror.

pilsner (fd. TRX ägare)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Mitt bakdäck var ett väldigt touringinriktat Bridgestone BT 56. Kändes hur stabilt som helst. Och då hade det ändå lite platta tendenser efter en snabb hemfärd från Österrike för ett par veckor sedan...
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Jag kör med Pirelli Dragon GTS som verkar vara en bra kompromiss tycker jag, sen vill man ju alltid ha mer grepp men jag har ingen lust/pengar att byta däck efter några hundra mil.

:)Mattias
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har satt på Sportec M1, trots påstått dålig livslängd. Återkommer med rapport hur dålig, greppet är det i varje fall inget fel på!
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Drivpaket

Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?
I Sverige vet jag ej, men i UK finns det om det kan vara intressant?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kraschpuckar

Har hittat kraschpuckarna, de syns på bilden nedan. Ett par med frakt kostar under 300:-, så om någon vill vara med och dela så hojta till. Finessen med dem är tydligen att de har en gummibit som expanderar när man drar åt bulten, vilket ska göra att de inte är helt stumma. På så sätt ska man inte skada motorfästen och ram lika lätt vid en tuffare krasch. Vad vet jag, men det låter vettigt. (Vill bara säga att jag inte tjänar nåt på det här, letar bara bra förslag!)
/Hasse
 

Bifogat

  • CrashKnob.jpg
    CrashKnob.jpg
    57.8 KB · Visningar: 199

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
HansJ skrev:
Har hittat kraschpuckarna, de syns på bilden nedan. Ett par med frakt kostar under 300:-, så om någon vill vara med och dela så hojta till. Finessen med dem är tydligen att de har en gummibit som expanderar när man drar åt bulten, vilket ska göra att de inte är helt stumma. På så sätt ska man inte skada motorfästen och ram lika lätt vid en tuffare krasch. Vad vet jag, men det låter vettigt. (Vill bara säga att jag inte tjänar nåt på det här, letar bara bra förslag!)
/Hasse

Kanske är intresserad men vad tar i istället eller klarar sig motorn helt nu vid en ev. skrapning?

Någonting blir ju en andra punkt i backen ;)

/oXydex
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
TRX-joCCe skrev:
Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?

Har inte Kedo aludrev? www.kedo.de(men dom kanske inte är snygga, jag har inte sett hur de ser ut)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
I Sverige vet jag ej, men i UK finns det om det kan vara intressant?

Jäss sör!
Har du en länk?

Ang. puckar svarvar jag nog egna i alumek
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vilka Yamahadelar passar "bolt-on" på TRXen ?

Någon som vet vilka delar som passar rakt av på TRXen från andra Yamaha ?

Bromsarna verkar man ju kunna byta hursomhelst, ett tips är att få med sig huvudbromscylindern från donatorhojen.

Gaffel & sving från 750 verkar passa någorlunda, men då det inte kryllar av delar till dessa undrar jag hur det är med passform R1/R6 kontra TRX ?
Det känns ju inte lika posermässigt korrekt att byta till en R6gaffel som en R1dito, men den påstås vara minst lika bra....

R1/R6 svingar är lätta att få tag på (och snygga). Hur mycket jobb/pengar är det att få på en sådan ?

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Någon som vet vilka delar som passar rakt av på TRXen från andra Yamaha ?

Bromsarna verkar man ju kunna byta hursomhelst, ett tips är att få med sig huvudbromscylindern från donatorhojen.

Gaffel & sving från 750 verkar passa någorlunda, men då det inte kryllar av delar till dessa undrar jag hur det är med passform R1/R6 kontra TRX ?
Det känns ju inte lika posermässigt korrekt att byta till en R6gaffel som en R1dito, men den påstås vara minst lika bra....

R1/R6 svingar är lätta att få tag på (och snygga). Hur mycket jobb/pengar är det att få på en sådan ?

//Peter

Jag fick min R1 gaffel för 5.500 inkl. ok, clipons, hjulaxel och styrkronor.
Det blir en del jobb att få dit den. Du får tillverka en ny styrstam bl.a.
Sen beror det på om du vill behålla orginalfälg el. köra med R1 fälg. Med den senare går du miste om den analoga hastighetsmätaren och med orginalfälg får du problemet med olika hjulaxeldiametrar 17mm vs 22mm. En del engelsmän kör med thundercat fälg fram för att behålla den analoga mätaren, men då blir det ju dyrare...
Hur det är med passformen på övriga chassidetaljer från R1/R6 vet jag inte, men jag är skeptisk till att det ska vara lönt att försöka. Det är ju dämparinfästningar, hjulbas, svinginfästning å annat som ska lira ihop.
Men är du en jävul på att mecka alu, så kanske det går :va
Där i mot passar yzf750r svingen -95 el senare rätt av.
Så om du bara vill ha bättre väghållning så rekomenderar jag R1 ok (ca 1.500)
och ett telefonsamtal med Johan Wedrup på Wemi (0702-18 14 62) för att beställa Wilbers fjädrar och olja till gaffeln. Tror de kostar 1.200. Passa på att beställa en Wilbersdämpare om du har lite pengar kvar :tummenupp .
Jag kommer att försöka få dit alla grejjor under höst/vinter och ska försöka göra en "bruksanvisning" med lite bilder
Mvh. Joakim
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Gott!
Nån mer som är intresserad för ett gruppköp kanske?
Pris: 456kr för fram och bakdrev (17/39) + frakt.
Tror d ser ut så här:
Bytte paket i somras, så tack men nej tack. Inte funderat på 16/39 alternativt 17/42 i stället? Mycket roligare, bättre i stadstrafik och toppfart påverkas inte nämnvärt (och är inget jag saknar ö.h.t.)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top