TRX-tråden

HansJ skrev:
Allt är det kul med bana! Impregnerande att skrapa så mycket och fortfarande vara kvar på på banan, själv lyckades jag bara med stövlarna och litelite fotpinne, och förmodligen mest för att mina 44:or var på fel ställe...
Dämparfråga, var det bak eller fram du hade nytt, fattade det som framfjädrarna? I så fall, hur gjorde du med olja, har hört tunnare och mer men också tjockare (och originalmängd).

Fram. Wilbergs dämparolja, enl rekomendationer. Bakdämparen skall bytas under vintern, förhoppningsvis inan men nu kan det eventuellt bli så att resterande mcpengar läggs på ett par bankörningar till...
 
t-rex skrev:
Fram. Wilbergs dämparolja, enl rekomendationer. Bakdämparen skall bytas under vintern, förhoppningsvis inan men nu kan det eventuellt bli så att resterande mcpengar läggs på ett par bankörningar till...
OK, tackar! Funderar själv på Kinnekulle 26/9... Höst är ju inte det mest stabila, blöt bana är inte lika kul...
 
Bankörning är ju hur kul som helst, bilderna är från Kinnekulle 2/7:-) Man är ju dock rättså feg, det är ju en halvmeter till knäskrap!!!
 

Bifogat

  • _Z6F6995.JPG
    _Z6F6995.JPG
    120.8 KB · Visningar: 167
  • _Z6F7299.JPG
    _Z6F7299.JPG
    124.6 KB · Visningar: 183
På tal om bana... Läste om några tips för att skydda hojen om olyckan är framme:

"Under your left side engine case is a tapped bolt hole.Find a mild steel bolt that fits and use a nut to lock it .leave it protruding about 10mm and this will save your engine cases.you can do the same on the right hand side where the bellypans mount up using a bigger bolt and two nuts.Skateboard wheels are also good in this spot. I've also seen a bike with 3mm alloy plate bent up that protects the leading edge of the cans. Held on with stainless hose clamps. Ugly but effective."

Ska kika på det i kväll om det kan vara något. Har frågat om kraschpuckar, en kille som kan skicka från Aussieland till UK för ca 23 pund, någon fiffig idé med lite fjädrande material som ska skona ram och motorfästen. Har bett om lite mer info, återkommer när jag vet mer.
 
lunamod skrev:
Bankörning är ju hur kul som helst, bilderna är från Kinnekulle 2/7:-) Man är ju dock rättså feg, det är ju en halvmeter till knäskrap!!!

Bankörning med TRX:en funkar skitbra, man får brottas lite med den bara. Tänk på att ha bra däck på den -TRX:er sladdar både fram och bak.

Ang. knäskrap, du kan göra på två sätt; Antingen hänga ut mer (att du ser ut som en orangutang på banan spelar ingen roll när du kommer med dina slitna puckar på din lokala onsdagsträff), eller luta mer. Du vet att du har bra lut när fotpinnarna skrapar i. Har du bra däck så är det ingen fara att skrapa fotpinnar sålänge du inte kastar ner hojen utan kontroll. Kör harmoniskt och konsekvent så kommer lutet efter ett tag. TRX:en klarar mer än du tror.

pilsner (fd. TRX ägare)
 
Mitt bakdäck var ett väldigt touringinriktat Bridgestone BT 56. Kändes hur stabilt som helst. Och då hade det ändå lite platta tendenser efter en snabb hemfärd från Österrike för ett par veckor sedan...
 
Jag kör med Pirelli Dragon GTS som verkar vara en bra kompromiss tycker jag, sen vill man ju alltid ha mer grepp men jag har ingen lust/pengar att byta däck efter några hundra mil.

:-)Mattias
 
Har satt på Sportec M1, trots påstått dålig livslängd. Återkommer med rapport hur dålig, greppet är det i varje fall inget fel på!
 
Drivpaket

Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?
 
TRX-joCCe skrev:
Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?
I Sverige vet jag ej, men i UK finns det om det kan vara intressant?
 
Kraschpuckar

Har hittat kraschpuckarna, de syns på bilden nedan. Ett par med frakt kostar under 300:-, så om någon vill vara med och dela så hojta till. Finessen med dem är tydligen att de har en gummibit som expanderar när man drar åt bulten, vilket ska göra att de inte är helt stumma. På så sätt ska man inte skada motorfästen och ram lika lätt vid en tuffare krasch. Vad vet jag, men det låter vettigt. (Vill bara säga att jag inte tjänar nåt på det här, letar bara bra förslag!)
/Hasse
 

Bifogat

  • CrashKnob.jpg
    CrashKnob.jpg
    57.8 KB · Visningar: 199
HansJ skrev:
Har hittat kraschpuckarna, de syns på bilden nedan. Ett par med frakt kostar under 300:-, så om någon vill vara med och dela så hojta till. Finessen med dem är tydligen att de har en gummibit som expanderar när man drar åt bulten, vilket ska göra att de inte är helt stumma. På så sätt ska man inte skada motorfästen och ram lika lätt vid en tuffare krasch. Vad vet jag, men det låter vettigt. (Vill bara säga att jag inte tjänar nåt på det här, letar bara bra förslag!)
/Hasse

Kanske är intresserad men vad tar i istället eller klarar sig motorn helt nu vid en ev. skrapning?

Någonting blir ju en andra punkt i backen ;)

/oXydex
 
TRX-joCCe skrev:
Nån av er som vet vart jag kan köpa snygga drev till TRX´en?
Typ Renthal eller ngt. liknande?

Har inte Kedo aludrev? www.kedo.de(men dom kanske inte är snygga, jag har inte sett hur de ser ut)
 
Vilka Yamahadelar passar "bolt-on" på TRXen ?

Någon som vet vilka delar som passar rakt av på TRXen från andra Yamaha ?

Bromsarna verkar man ju kunna byta hursomhelst, ett tips är att få med sig huvudbromscylindern från donatorhojen.

Gaffel & sving från 750 verkar passa någorlunda, men då det inte kryllar av delar till dessa undrar jag hur det är med passform R1/R6 kontra TRX ?
Det känns ju inte lika posermässigt korrekt att byta till en R6gaffel som en R1dito, men den påstås vara minst lika bra....

R1/R6 svingar är lätta att få tag på (och snygga). Hur mycket jobb/pengar är det att få på en sådan ?

//Peter
 
Froven skrev:
Någon som vet vilka delar som passar rakt av på TRXen från andra Yamaha ?

Bromsarna verkar man ju kunna byta hursomhelst, ett tips är att få med sig huvudbromscylindern från donatorhojen.

Gaffel & sving från 750 verkar passa någorlunda, men då det inte kryllar av delar till dessa undrar jag hur det är med passform R1/R6 kontra TRX ?
Det känns ju inte lika posermässigt korrekt att byta till en R6gaffel som en R1dito, men den påstås vara minst lika bra....

R1/R6 svingar är lätta att få tag på (och snygga). Hur mycket jobb/pengar är det att få på en sådan ?

//Peter

Jag fick min R1 gaffel för 5.500 inkl. ok, clipons, hjulaxel och styrkronor.
Det blir en del jobb att få dit den. Du får tillverka en ny styrstam bl.a.
Sen beror det på om du vill behålla orginalfälg el. köra med R1 fälg. Med den senare går du miste om den analoga hastighetsmätaren och med orginalfälg får du problemet med olika hjulaxeldiametrar 17mm vs 22mm. En del engelsmän kör med thundercat fälg fram för att behålla den analoga mätaren, men då blir det ju dyrare...
Hur det är med passformen på övriga chassidetaljer från R1/R6 vet jag inte, men jag är skeptisk till att det ska vara lönt att försöka. Det är ju dämparinfästningar, hjulbas, svinginfästning å annat som ska lira ihop.
Men är du en jävul på att mecka alu, så kanske det går :va
Där i mot passar yzf750r svingen -95 el senare rätt av.
Så om du bara vill ha bättre väghållning så rekomenderar jag R1 ok (ca 1.500)
och ett telefonsamtal med Johan Wedrup på Wemi (0702-18 14 62) för att beställa Wilbers fjädrar och olja till gaffeln. Tror de kostar 1.200. Passa på att beställa en Wilbersdämpare om du har lite pengar kvar :tummenupp .
Jag kommer att försöka få dit alla grejjor under höst/vinter och ska försöka göra en "bruksanvisning" med lite bilder
Mvh. Joakim
 
TRX-joCCe skrev:
Gott!
Nån mer som är intresserad för ett gruppköp kanske?
Pris: 456kr för fram och bakdrev (17/39) + frakt.
Tror d ser ut så här:
Bytte paket i somras, så tack men nej tack. Inte funderat på 16/39 alternativt 17/42 i stället? Mycket roligare, bättre i stadstrafik och toppfart påverkas inte nämnvärt (och är inget jag saknar ö.h.t.)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top