TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Har personligen ingen erfarenhet då jag inte tycker om hur Michelindäck beter sig. Power 3CT testade jag på V4:an ett tag, ungefär det sämsta moderna skräp jag kört på. Temperaturkänsliga och ojämna i beteendet. Power One som var första "Power"-däcket var faktiskt bättre men saknade allt vad våtgrepp heter.

Generellt är dock inga däck från det dryga senaste decenniet dåliga med undantag om de är gjorda för den asiatiska marknaden. Det mesta i form av radialdäck från kända tillverkare de senaste 15 åren är alltså mer än tillräckligt bra för gatåka. Till och med våtgreppsdäck som första generationens Pilot Road duger för knäskrap på bana om man kan leva med att de rör sig ganska mycket och hellre går rakt än svänger.

Pilot Power är ju inget svårt att få tag på annars, det finns fortfarande. Power utan nån siffra efter är den äldsta konstruktionen med bara en gummiblandning. Värdelöst i regn. 2CT har två olika gummiblandningar, fortfarande inget touringdäck och trivs heller inte på bana men fullgott gatdäck. 3CT... tjaaa... Enligt min text ovan inget dåligt däck, men funkade inte alls för mig och har som de flesta sportigare Michelin ganska smalt användningsområde. Om jag tolkar webben rätt är nog Power 3 det senaste däcket och det finns i dimension för TRX, vill man vara lite baninriktad heter däcket RS/RS+.

Tack för din input, nu lutar det åt Metzeler M7 RR som verkar ha fått mycket bra kritik om man läser lite på nätet...:)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Nu märks det att hojen har stått i tio år, vakuumslangen hade ruttnat, och det gav anledning att börja riva i hojen, så nu kan jag konstatera att jag behöver nya gaswirar och en renoveringssats till soppakran! Finns det något bra ställe att köpa dom grejerna på?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu märks det att hojen har stått i tio år, vakuumslangen hade ruttnat, och det gav anledning att börja riva i hojen, så nu kan jag konstatera att jag behöver nya gaswirar och en renoveringssats till soppakran! Finns det något bra ställe att köpa dom grejerna på?

eBay! Där finns åtminstone renoveringssatsen, jag köpte när jag fick tillbaka min hoj också. Kran var helt sopslut. Nu är den renoverad plus att jag har en extra standardkran som inte är vaccumstyrd liggande.

Gaswirar är det nog sämre med, åtminstone till rimligt pris. Slutade med att jag köpte nya hos lokala Yamaha-säljaren för nästan en tusenlapp. Men jag slapp frakten... Som nödåtgärd kortade jag de gamla 1 cm och skruvade på en nippel från Lelles. Funkade bra det med eftersom den dragande ändå gick av längst nere vid förgasarna.

Sen bytte jag till TDMR-förgasare som ändå ska ha kortare wire... Kan kolla om jag har de där dyra original liggande eller om jag klippte dem.
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag har ju en hel böla med grejjer kvar till TRX, vad skall jag leta efter? :)
Jag får gå igenom allt igen för norrbaggen som var här och shoppade loss fick en hel del med på köpet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns inga hojåkare som kör TRX längre, bara folk som är på väg till en "riktig hoj med ABS" och nån enstaka gammal gubbe som Hasse och jag som inte begriper bättre.

Har du kollat begpriserna på Blocket förresten, om man ska tro handlare sitter man på en guldklimp...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

:hej

Jag kör mer med TRX:en än min R1:a när det kommer till gatåkning iaf :)

Årets premiär!

20200413143813-a4fb4dc3.jpg
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Blev kort premiärtur för mig med i helgen. Sånt jävla drag i TRX:n nu med annan tändning och förgasare så det spinner på tvåan... :rofl

QxpH7_Oo8Oe77YAe4vic8w60Zlhu1o6Pxog1sRWu6K_Vrk4hLIe7X59EPHR09rozrg5-Ia08yHXczB8OyNCoawpW6zzBlK00ufYzSFeFUDmRgyeK9Lj-SWSxYPGCLyihNft85CrcNrf5DQHRjRtf7b7Ek-nfHpToW0_hFU4iCT5sxtpEW6teMdApchY9aB1Xhvvu_bqErAVU_FyWHVZZS8pE8RaoeTxW5L6SPbFBtWwVUMpQuSMKKYwPEL2hf4Uvo2Io0u0SNWyXVsTV96njBT9MJZFCu5jSTfCk-JacYa1oiMK29jtTTST1-nlbXNxz3B5lArTqrn8aQPjLnftml505_FID8GqM_3Yi3HWYzTF8bu8OouKDulEdma8rTgzfsgAmJiZ7-UJZsceI9FjWRga6OERAVm5eBVd4WMDVXWrekKeid-PLOvKEdjcx5QBKPDwbBNIfCla-r5DXgjJxgtFbR3YXfehFZwKPPGmD4d8RXabIJf_MHHSDncCIDpvFgBLIMZzr2zUN0OT0V4yTdiX8JjKCcSHmhQxAN0EgSXfsnLH4COkMjOKKpjbdE8SuMYCEXPoPPHAReUnfeh-QdGqiIcZxl1lLSvd5F8aUrt3k1ADsWcd4-tc6KUs_D4t9-cMlxzF8OkpLLGVKyoDqIXrOWaKMWJqE7pcehCKcQ7njkS8Lx-sLBMzfQZ9Y9A=w1298-h730-no
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
FZ1:an dök upp i fredags eftermiddag, redan har kapellet blivit utsatt för stöldförsök 2ggr. Tur man har låsögla.
Sverige är annorlunda efter 2015...fiffan

Några fordonsminor borde göra susen. Trist bara att det blir sånt jävla rabalder efteråt. Man kränker säkert någon...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu märks det att hojen har stått i tio år, vakuumslangen hade ruttnat, och det gav anledning att börja riva i hojen, så nu kan jag konstatera att jag behöver nya gaswirar och en renoveringssats till soppakran! Finns det något bra ställe att köpa dom grejerna på?

Undrar om jag har lite grejer liggandes...? Det jag vet, är att det ska finnas ett Dynojet-kit i verkstan eller om det kanske var originalnålar som finns i den lådan.

Vajrar har jag köpt på rulle och klämmer och fixar själv rätt längd. Har kvar sånt från moppetiden, då det labbades en del.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Intressant skruvande idag, efter att ha packat om bränslekranen så misstänker jag att jag behöver köpa en ny kran eftersom den gamla inte vill hålla tätt...:huvet:huvet Så om inte tätningarna sväller en aning får det bli en ny kran!:huvet Det märks att det inte är bra för hojen att stå i tio år, den var tjurig som fan när jag fick igång den med baktändningar och skit... Det blir nog bättre när jag rensat förgasarna och bytt stift... Hoppas jag, men det får bli när jag köpt tätningskit till förgasarna.. Eller kan det vara något annat som behövs än att rensa förgasarna?:gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag fick min kran tät utan problem med ett kit, så länge allt vacuum funkar.

Har mina förgasare liggande, du kan få testa med dem. Jävligt stort Main så de går fett (vanligt 140 finns) men funkade när jag plockade av dem i höstas. Nya packningar och munstycken förra våren.

Vanligt problem är att den vita täckbrickan på höger gasare spricker med tjuvluft som följd.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag fick min kran tät utan problem med ett kit, så länge allt vacuum funkar.

Har mina förgasare liggande, du kan få testa med dem. Jävligt stort Main så de går fett (vanligt 140 finns) men funkade när jag plockade av dem i höstas. Nya packningar och munstycken förra våren.

Vanligt problem är att den vita täckbrickan på höger gasare spricker med tjuvluft som följd.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Nu var det iofs. värst på den vänstra burken, men det är nog samma, det förklarar ju varför den var extra tjurig utan choke. Lika bra att köpa ett packningskit till förgasarna! :) Finns det någon bild på täckbrickan? :)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu var det iofs. värst på den vänstra burken, men det är nog samma, det förklarar ju varför den var extra tjurig utan choke. Lika bra att köpa ett packningskit till förgasarna! :) Finns det någon bild på täckbrickan? :)
Tyvärr så hade jag inte det, men det är inte så svårt. Gulnat plastlock på höger sida av höger förgasare. Är i princip bara den som drabbas. Ska du ändå riva och byta tätningar, kolla ventilen under det locket och lägg ett lager epoxy utanpå locket så vet du att det inte tjuvläcker luft.

Garanterat är ju ditt problem snarare beläggningar eller torkat gummi efter 10 år, men är du ändå där så...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tyvärr så hade jag inte det, men det är inte så svårt. Gulnat plastlock på höger sida av höger förgasare. Är i princip bara den som drabbas. Ska du ändå riva och byta tätningar, kolla ventilen under det locket och lägg ett lager epoxy utanpå locket så vet du att det inte tjuvläcker luft.

Garanterat är ju ditt problem snarare beläggningar eller torkat gummi efter 10 år, men är du ändå där så...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
fögge.jpg

Är det det här locket vi pratar om? :)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Bara att beställa en packningssats och riva förgasarna då! Jag ska ju ändå byta gaswire så det är lika bra att köra när man har brallorna nere! :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top