TRX-tråden

Hans, väldigt intressant.

Jag tror att jag hittat hyfsat rätt, men en sak som hände i helgen var att jag tog ut hojen när det var ~4 grader och då passade inte 160 i main lika bra. Den var lite mager i sitt uppträdande. När det var 12 grader kändes den klart bättre.

Planen just nu är att sitta lite lugnt i båten och när normal temperatur inträffar så skall jag testa mer. Är ändå på jobb i Amsterdam och kan inget göra (väääldigt skönt här nere=) just nu.

Intressant med portning! Jag bara förutsatte att det skulle innebära behov av större main.

Så KW -170 kanske är rätt. Jag testar vidare och skall även prova vänstra stiftet enligt Hans förslag.

Temperaturen slår dock rätt så hårt verkar det som.
 
Jag tror att jag hittat hyfsat rätt, men en sak som hände i helgen var att jag tog ut hojen när det var ~4 grader och då passade inte 160 i main lika bra. Den var lite mager i sitt uppträdande. När det var 12 grader kändes den klart bättre.

Så KW -170 kanske är rätt. Jag testar vidare och skall även prova vänstra stiftet enligt Hans förslag.

Temperaturen slår dock rätt så hårt verkar det som.

Det är ju faktiskt så att bågen går bättre om något tunn, men motorn mår bättre av att ligga helt rätt. 170 är mitt "sommarmunstycke" (INTE under 10 grader) men går det ner mot 5 grader så kan det bli för lite, därför har jag två 175 också...
 
Vet inte, har för mig att YZF750:s framfälg passar, men det ärväl snarare bak-fälgen som är mest intressant.
Rimligen borde väl YZF600 Thundercat-fälgar ligga rätt nära? Om inte passning rakt av så en fråga om tillverkning av distanser? De håller ju samma dimensioner åtminstone... Jag har bytt grejer mellan kisse och traktor förut, även om det gällde enklare saker :rolleyes:
 
Last edited:
Har för mig att jag läste på anglikanska forumet att personen i fråga fick pilla dit brickor mellan hjul och gaffel när det var kattgaffel monterad ihop med trxframhjul.:va

Föresten Jåke, va blir det för annan hoj?
 
Last edited:
Har för mig att jag läste på anglikanska forumet att personen i fråga fick pilla dit brickor mellan hjul och gaffel när det var kattgaffel monterad ihop med trxframhjul.:va

Föresten Jåke, va blir det för annan hoj?
För breda nav går att svarva ner, och nya distanser fixar vilken mekanisk verkstad som helst. Funkade på CBR:en :)

Om staketet blir sålt tillräckligt snart (och lite annat fungerar) blir det en 1:a gen Aprilia Tuono. Den fula före -06 alltså. Tillbaka till twinträsket :banana
 
Prillorna är kewl hojar. Åkte själv en Falco förut men det var det där med att få vänta på reservdelar... Kan ju hoppas att de fått ordning på reservdelsdistributionen. Jättekonstigt, men många säger att det går fortare att få prylarna härifrån http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp än att beställa hos återförsäljare i Sverige.
 
:banana:banana:banana
Operation framgaffel är klar!!!
Slog i 15w gaffelolja, fast de flesta verkar köra 20w. RaceTech rekommenderar 15w. Verkar som returen blev bra med 15w och jag gissar att det kanske har att göra med mina emulatorers tighta inpassning. Komp blev bra med 3varv inskruvat.
 
...inte säkert att detta blir bäst för din setup men jag märkte att den mådde bättre då jag satte en stripe på acc pumpen vilket gör att den pumpar direkt istället för standard fjäderbelastning.

Har du en bild på detta? Jag upplever också att acc-pumpen kan behöva lite mer direkt insprut (syns på många dyno-runs också då det alltid verkar finnas en liten dipp innan allt stabiliserar sig och det är väl förmodligen acc-pumpen som inte är tillräckligt alert).

Slängde på 170 i main men upplever inte någon större skillnad - nästan så att den blev överfet uppe i toppen (varvar inte riktigt fullt ut med iver utan mera långsamt).

Funderar på att gå ner igen men istället höja nålen ett par snäpp för att jobba på 1/4 - 3/4 gasen där den tvekan som finns vid acc är kvar.

Efter det är det väl dags att äntligen göra en bänkning för att få lite kurvor att arbeta med =)

Cypern nästa vecka så återrapportering dröjer men kommer!

Spooked - grattis! Skall bli kul att höra vad du tycker om det efter lite körning och subjektiv jämförelse.
 
Nope, men inga konstigheter som Håkan skulle sagt...bara en jätteliten stripe.

Jag har sänkt mina nålar ett hack då den var fet där...för info.
Min var även fet precis på absoluta toppen vilket gjorde att jag kör 210 main air istället för 200 som är standard....

Har du en bild på detta? Jag upplever också att acc-pumpen kan behöva lite mer direkt insprut (syns på många dyno-runs också då det alltid verkar finnas en liten dipp innan allt stabiliserar sig och det är väl förmodligen acc-pumpen som inte är tillräckligt alert).

Slängde på 170 i main men upplever inte någon större skillnad - nästan så att den blev överfet uppe i toppen (varvar inte riktigt fullt ut med iver utan mera långsamt).

Funderar på att gå ner igen men istället höja nålen ett par snäpp för att jobba på 1/4 - 3/4 gasen där den tvekan som finns vid acc är kvar.

Efter det är det väl dags att äntligen göra en bänkning för att få lite kurvor att arbeta med =)

Cypern nästa vecka så återrapportering dröjer men kommer!

Spooked - grattis! Skall bli kul att höra vad du tycker om det efter lite körning och subjektiv jämförelse.
 
Ventiljustering

Har kollat ventilspelen, tyvärr så var det inte så bra som jag hoppats. Tyckte att jag läste tidigare i tråden att det var någon som hade en massa shims, jag behöver 180-150-150-140 i tjocklek, det var 4 st insugare som var lite tajta, resten ok. Om nån har nåra över så skicka ett PM med pris.
 
Så har jag efter mycket testande hittat rätt känsla (dags att bänka) i hojen. Så här blev det (fabriksinställning / min inställning)


Fuel screw 1.0 turn out / 1,5 turns out
Slow jet #48
Slow air screw 1.5 turns out / precis under 1 varv ut
Jet needle OC-EMP / samma nål men två hack högre (brickan näst längst ned - ganska mycket fetare i mellanregister alltså)
Main jet #150 / #165

Har dessutom satt en stripe efter tips från KW på acc-pumpen så att den arbetar 100% direkt och det verkar vara rätt sak att göra,
då den sticker snabbare / har ännu bättre respons än innan.

Sammantaget klart bättre än ur boxen. Skall bli kul att se vad en bänkkörning visar.

Semester en vecka så vi hörs efter påsk med resultat från bänkkörning.
 
I dag blev det årets premiärtur. Det blev ju inte så illa ställt med vädret här, så på eftermiddagen avverkades 12 mil på kringelkrokarna här i södra Närke, både blött och torrt väglag. Självklart med slips och vit skjorta.
Mycket nöjd med gaffelmoddet. Markant skillnad till det bättre. Sen vet jag inte hur mycket det gör att det var +6C under rundan, men returdämpningen kändes lite i överkant. Blir väl annat när sommartemperaturer infinner sig.Funderade en stund på att gå ner på10w i gaffelbenen , men det får lugna sig ett tag.
Kändes stabil över tjälskott och det går nu att låsa framhjulet utan att gaffeln bottnar samtidigt som den kändes mjuk och fin över mindre ojämnheter.
Fick bra häng fram med typ fyra varv preload. Luftspalt på125mm.
Känns lite som "Justerar jag något nu så blir det sämre".
 
Har kollat ventilspelen, tyvärr så var det inte så bra som jag hoppats. Tyckte att jag läste tidigare i tråden att det var någon som hade en massa shims, jag behöver 180-150-150-140 i tjocklek, det var 4 st insugare som var lite tajta, resten ok. Om nån har nåra över så skicka ett PM med pris.

Otur för dig att jag inte såg detta igår. Tror jag har liggandes hemma men jag är i landet av pommes-frites och majonäs nu. Kan kolla på fredag om du inte löst det tills dess. Vill minnas att jag beställde genom jofrab.se.

//Peter
 
Otur för dig att jag inte såg detta igår. Tror jag har liggandes hemma men jag är i landet av pommes-frites och majonäs nu. Kan kolla på fredag om du inte löst det tills dess. Vill minnas att jag beställde genom jofrab.se.

//Peter

Har haft hojjen riven sen i höstas i brist på varmgarage, men nu efter påsk blir det till att sätta fart, tror att snödjupet är under halvmetern nu vägbanorna har kommit fram - så snart så måste den bli klar. Får se om du har nåt liggade!
 
tog premiär turen idag...hyfsat väder många hojjar ute...fan vad fint dom går trxena...va lite läskigt med tjällskott ibland bara....
 
Hallå! Jag kraschade min trx i höstas och tänkte försöka få ordning på häcken nu men stötte, i vanlig ordning, på mer problem än väntat...
Dels undrar jag om någon möjligtvis råkar ha något av följande till övers:
tank, tanklock, vänster sidokåpa, fäste till höger ljuddämpare och den yttersta motorkåpan på höger sida, bromspedal, komplett bromshantag och eventuellt kåpan.

Det stora problemet är dock att gaffeln verkar vara skev. Jag tror att gaffelbenen är stukade nedanför styrkronan men det är väldigt svårt att avgöra. Hjulet verkar peka en eller ett par cm åt vänster om man jämför mot styrkronan. Hojen kasade in i en bil framför och av vad jag såg verkade det inte gå särskilt fort och jag förstår inte hur den kan blivit skev. Är gaffelbenen så veka? Är det vanligt att gaffeln ger sig utan "direktträff" framifrån?
Vad är vettigast att göra nu? Min stora oro är att ramen också är skev, går det att mäta med precision på något sätt?
Och vad tycker ni man ska göra med gaffeln? Ska jag leta efter R1-stötdämpare och hoppas att gaffelkronan är ok, eller kan man byta rubbet; dvs även gaffelkrona och handtag, hjul etc?
Tacksam för alla tips och förslag man kan få!
/Mange
 
Hallå! Jag kraschade min trx i höstas och tänkte försöka få ordning på häcken nu men stötte, i vanlig ordning, på mer problem än väntat...
Dels undrar jag om någon möjligtvis råkar ha något av följande till övers:
tank, tanklock, vänster sidokåpa, fäste till höger ljuddämpare och den yttersta motorkåpan på höger sida, bromspedal, komplett bromshantag och eventuellt kåpan.

Det stora problemet är dock att gaffeln verkar vara skev. Jag tror att gaffelbenen är stukade nedanför styrkronan men det är väldigt svårt att avgöra. Hjulet verkar peka en eller ett par cm åt vänster om man jämför mot styrkronan. Hojen kasade in i en bil framför och av vad jag såg verkade det inte gå särskilt fort och jag förstår inte hur den kan blivit skev. Är gaffelbenen så veka? Är det vanligt att gaffeln ger sig utan "direktträff" framifrån?
Vad är vettigast att göra nu? Min stora oro är att ramen också är skev, går det att mäta med precision på något sätt?
Och vad tycker ni man ska göra med gaffeln? Ska jag leta efter R1-stötdämpare och hoppas att gaffelkronan är ok, eller kan man byta rubbet; dvs även gaffelkrona och handtag, hjul etc?
Tacksam för alla tips och förslag man kan få!
/Mange

Hur du skall mäta kan jag inte svara på men...jag har:
Tank(röd), tanklock, kopplingskåpa, vänster/höger bakkåpa, original gaffel med svarta ben.

Vad gäller byte till R1 gaffel så måste du pressa in TRX styrstång i R1 gaffelbotten och använda R1 krona....samt tillverka distanser till TRX framhjul....eller använda R1 original och en dator då mekaniska hastighetsmätningen försvinner...
Tror Anehall kanske har kvar sin R1 gaffel som är klar för användning på TRX!?
 
Hallå! Jag kraschade min trx i höstas och tänkte försöka få ordning på häcken nu men stötte, i vanlig ordning, på mer problem än väntat...
Dels undrar jag om någon möjligtvis råkar ha något av följande till övers:
tank, tanklock, vänster sidokåpa, fäste till höger ljuddämpare och den yttersta motorkåpan på höger sida, bromspedal, komplett bromshantag och eventuellt kåpan.

Det stora problemet är dock att gaffeln verkar vara skev. Jag tror att gaffelbenen är stukade nedanför styrkronan men det är väldigt svårt att avgöra. Hjulet verkar peka en eller ett par cm åt vänster om man jämför mot styrkronan. Hojen kasade in i en bil framför och av vad jag såg verkade det inte gå särskilt fort och jag förstår inte hur den kan blivit skev. Är gaffelbenen så veka? Är det vanligt att gaffeln ger sig utan "direktträff" framifrån?
Vad är vettigast att göra nu? Min stora oro är att ramen också är skev, går det att mäta med precision på något sätt?
Och vad tycker ni man ska göra med gaffeln? Ska jag leta efter R1-stötdämpare och hoppas att gaffelkronan är ok, eller kan man byta rubbet; dvs även gaffelkrona och handtag, hjul etc?
Tacksam för alla tips och förslag man kan få!
/Mange
Du borde kunna utröna om gaffelrören är bockade eller om kronorna har vridit sig mot varandra och på så sätt fått framhjulet att skrea.
När framhjulet är borttaget och hojen är uppallad utan belastning på gaffeln så lossar du på ett av gaffelbenen precis så mycket att det går att snurra på det. Mät avstådet mellan gaffelrören och vrid det lösa röret för att se om det blir olika avstånd. Gör lika dant med det andra också så du ser att båda benen är OK.
 
Sant, det borde funkat... Jag försökte lossa gaffelbenen och fick loss övre kronan men den undre satt berget. Benen är väl stukade från undre fästet och nedåt... Antar att det inte är någon större poäng att försöka rikta dem(?!?!), utan det får nog bli att jaga upp en rak framgaffel. Det ena gav det andra och efter att ha plockat av skeva och trasiga grejor var steget inte långt till att plocka i sär hela hojen. Så nu ligger den i källaren och ramen väntar på omlackning. En minst sagt felplanerad inledning på hojsäsongen :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top