TRX eller Monster?

Horneten går bort, vet inte till 100% varför men den tilltalar mig helt enkelt inte...

Är du över 1,60 så ser det helt skrattretande ut när du sitter på ett Monster 600. Typ som en minimoto (eller iaf en moped).

TRX rockar.

//P

Jag hade en monster 600 som ja precis sålde med sorg i hjärtat. En klar fördel med en monster är ducatiklubben. Hela sommaren kan du åka på bankörningar med klubben till kanonpris! Oftast 400kr/dag. Monztabanan hade trippeldagar för 750kr! Helt tokbilligt! Och det som är bra med ducceklubbens körningar är att det alltid är nästan samma folks om är med, så man lär känna en massa roligt ducati-folk. Dessutom besitter de STORA kunskaper om alla tänkbara ducatis, så man får hjälp med allt från mekning till körställning o allt.

600.an kommer du tröttna på efter en sessong, men de har grymt bra andrahandsvärde så har du bara 35k och det endast finns 600:or för det priset så rekomenderar jag dig o köpa en. Du kan byta upp dig till en större nästa år.

Go monster!:yoparty

Froven skrev:
2472508 Är du över 1,60 så ser det helt skrattretande ut när du sitter på ett Monster 600. Typ som en minimoto (eller iaf en moped).

TRX rockar.

//P
Där kan jag faktiskt hålla med lite. Jag 184cm, var nog tyvärr lite för lång för min Monster. Även om man är lite längre, så sitter man bra på Monstern.

/Roger

Jåke skrev:
2468722
Komfortmässigt kan jag inte utala mig, men vad jag sett påminner 900SS (möjligen IE) mest om TRX även chassimässigt. Monster är en helt annan hoj, mycket kortare och "busigare". Pratar vi service spelar inte luftkylda Ducce ens i samma liga...

Man sitter som en märla på 900ss. Det värsta jag suttit på

Roger_SWE skrev:
2472827 Där kan jag faktiskt hålla med lite. Jag 184cm, var nog tyvärr lite för lång för min Monster. Även om man är lite längre, så sitter man bra på Monstern.

/Roger

Mycket en fråga om hur kroppen är formulerad, långa eller korta ben, samma med armarna och så vidare.

Jag är 183 cm och satt utmärkt på min M900Sie -00, förvisso moddad med clip-ons och tillbakaflyttade fotpinnar...: http://web.telia.com/~u41816991/

Effektmässigt går det knappast att jämföra olika 900´or rakt av heller.
Mellan standard maskiner skiljer det märkbart med effekt om de har förgasare eller insprutning, mellan 5 och 10 bakhjulshästar lär vara verklig skillnad.
Min gamla maskin med slip-ons, PowerCommander och uppsågad luftburk gav 84 bakhjulshästar mot originalets 78 på veven(fabriksuppgift).
Den vägde 190 kilo fulltankad på en kalibrerad våg, jämför med en verklig vägning på en TRX och se om den hamnar i närheten, jag vet inte.
Även vid den mest inspirerade körningen drog den sällan över 0.6 liter per mil...
Försäkringen var oxå OK, "gubbe" på 45 boende i egen kåk med garage kostade 3500 helår, helförsäkring...

Se och läs mer om effektskillnader mellan 900 med förgasare/insprutning här: http://moto-one.com.au/performance/#2v

Körglädjen är det inget fel på på Monstern, någon TRX har jag inte provkört men det "lyser" inte på samma vis om dom, inte i mina ögon i alla fall.

De som dissar M600 har nog inte provkört en, bara dömt den på förhand eller gjort en orättvis jämförelse mot andra märkes vassare maskiner.
Monster 600 är en billig instegsmaskin och skall bedömmas som en sådan.

Den är rolig att köra om man håller sig till de kurviga vägarna, ingen Monster kommer till sin rätt på motorvägarna, 600 sämst tack vara sin klena effekt.

Det som talar mest för TRX´en är, i mina ögon, möjligheten att justera ventilerna själva.
Det går att lära sig på en Ducce också men det tar längre tid och kräver att lära och genomföra.
Servicen i övrigt med oljebyte och liknande är närmast identisk mellan de olika maskinerna.

Jag betalar 3200:-hel/helår för TRXen. 33år, villa 3 mil norr om Göteborg.

TRXen var väl egentligen en utmanare(kopia) på Ducces 750/900ss och skall nog inte jämföras med Monstret.

Det som talar mest till TRXens fördel förutom det som är sagt ovan är att du slipper lyssna till det haveriförebådande ljudet från torrkopplingen som är så älskat av ducceisterna.

Fast å andra sidan köper du ingen inträdesbiljett till en fanatisk sekt med TRXen. Även om vi gör vårat bästa i TRX-tråden....

Vet 2 TRX i Gbgsområdet till salu för under 30´.

//P

Roger_SWE skrev:
2472827 Där kan jag faktiskt hålla med lite. Jag 184cm, var nog tyvärr lite för lång för min Monster. Även om man är lite längre, så sitter man bra på Monstern.

/Roger
Jag trivs bra på min monster 750 (lika liten som 600) å jag är 1,82. Se till att du antingen köper en med uppdragna ljuddämpare, eller köper ett par upptill. Originaldämparna tar i så fort du försöker svänga på allvar. Annars är de kannon :tummenupp

Froven skrev:
2473490Det som talar mest till TRXens fördel förutom det som är sagt ovan är att du slipper lyssna till det haveriförebådande ljudet från torrkopplingen som är så älskat av ducceisterna.

Fast å andra sidan köper du ingen inträdesbiljett till en fanatisk sekt med TRXen. Även om vi gör vårat bästa i TRX-tråden....
Torrkoppling låter vackert!!
Tig ofrälse! :tungan

Last edited:
Kålle skrev:
2475773 Vad är viktigast att kolla på en TRX, några model fel eller liknande?
Som alla Yamaha's Genesis-motorer från 90-talet drar de en del olja, kolla med vilken ThunderAce-ägare som helst...

Nästan enda modellfelet jag kommer på är att den kan slita förgasare. En Dynojet-utrustad hoj kan slita ut emulsionsrören på 1000 mil om man kört mycket stadskörning eller liknande :va Original håller mycket bättre, mina är inte bytta ännu (drar lite mycket soppa, så det är nog snart dags) och Laila's bytte vi efter 4000 mil. På en beg-hoj kan det vara svårt att märka, kan yttra sig som dålig gasrespons på låga varv och att den går väldigt fett under 4000 rpm. Kostar 1000,- i delar att få nya nålar och rör.

Möjligen ska man se upp med tidiga -96:or (eg. årsmod -95) åxå då de hade andra ventiler som föranleder lite tätare ventiljustering än vad som annars gäller. Byttes senare så övriga har inte det fenomenet.

Motorn som sådan har ju varit med sedan början på 90-talet i olika varianter, så när den hamnade i TRX:n var den ganska väl utprovad. Resten frånsett fjädring är ju enklare mekanik.

Last edited:
Froven skrev:
Det som talar mest till TRXens fördel förutom det som är sagt ovan är att du slipper lyssna till det haveriförebådande ljudet från torrkopplingen som är så älskat av ducceisterna.

Monster 600 ,620 o 750 har ingen torrkoppling :tungan

Ljunghusen skrev:
2474355 Jo det är de jag har :-) Sitter mkt bättre på supersporthojar!

Det tror du bara! :tungan

Jag vet vad du menar, jag själv trivs rätt bra med sittställningen trots att jag är 186 cm lång men man har ju bra mycket mer plats på en högre hoj.

Back