Truckertråd: Hata I-Shift

De är inge fel på ishift lådan de är ju jag som bygger dom.:tummenupp

Bygg dem mindre gungiga! :tummenupp

Såpass, var då?

Just knäcker jag extra åt Flygbussarna i Malmö. Blir lite helgjobb. Ibland har de beställningskörningar också (Då kallar de sig Flygbussarna Charter).

På somrarna brukar jag hjälpa Delfinbuss i Stockholm med en del utlandsstyrningar, främst till Frankrike.

Förr om åren hjälpte jag även en kompis med eget åkeri att köra flygfrakt i semitrailer mellan Södertälje och Arlanda. Det blev en vecka i stöten när han ville ha semester.

Körde heltid en gång i tiden, när jag klev över och blev IT-knekt kunde jag inte släppa rattandet helt utan fortsatte köra vid sidan om bara för att det är så kul.
 
Last edited:
Jag tycker det är så kul att jobba så jag betalar för att få göra det.
Den här låg på hallmattan i morse:huvet

77km/h på 70väg=1500kr
 

Bifogat

  • bot.JPG
    bot.JPG
    57.8 KB · Visningar: 151
Bygg dem mindre gungiga! :tummenupp



Just knäcker jag extra åt Flygbussarna i Malmö. Blir lite helgjobb. Ibland har de beställningskörningar också (Då kallar de sig Flygbussarna Charter).

På somrarna brukar jag hjälpa Delfinbuss i Stockholm med en del utlandsstyrningar, främst till Frankrike.

Förr om åren hjälpte jag även en kompis med eget åkeri att köra flygfrakt i semitrailer mellan Södertälje och Arlanda. Det blev en vecka i stöten när han ville ha semester.

Körde heltid en gång i tiden, när jag klev över och blev IT-knekt kunde jag inte släppa rattandet helt utan fortsatte köra vid sidan om bara för att det är så kul.

Det är inte lätt att släppa ratten när man en gång har börjat!

Själv så kör jag betällning och turister året om.

Frankrike säger du, är det inte tråkigt på det där klostret...
 

Frankrike säger du, är det inte tråkigt på det där klostret...

Killen har koll! :tummenupp

Taizè-körningarna är väldigt bra! Mycket trevliga människor som man får bra kontakt med under resan (kärleksförklaringar från 16-åringar inräknat). Ibland ligger man kvar en vecka i fransk lantidyll med inget bättre att göra än att handtvätta bussen och prova vin och ostar! Avstressande och härligt!
 
Den här låg på hallmattan i morse:huvet

Tror du det är Bonneville Salt Flats du kör på? VA VA VA?!?! ;) Hela 7km/h.
Skojar bara. Det var ju surt. Fick 1200kr en gång för att jag glömt dra strecket
på baksidan av färdskrivarbladet fr.o.m. man börjar köra.

Skönt att vara undantaget sånt nu med inhämtning av mjölk. The good 'ol paperbook...
 
Jag ledsnade på att leva i okunskap, så jag ringde till Scania och Volvo och blev runtkopplad några gånger tills jag kom till rätt ingenjör. Syftet med Pusher-konfiguration beskrevs som följande:

På en del marknader vill man ha så korta dragbilar som möjligt. Det som begränsar minimiavståndet mellan drivaxel och växellåda är vinkeln på kardanaxeln som blir för aggressiv när drivaxeln kommer för nära lådan. Drivaxeln måste alltså vara på ett visst avstånd, och är drivaxeln sist så slutar också dragbilen där.

Dessutom tar en drivaxel mer plats än en stödaxel, så med pusher får man mer plats för bränsle- och tryckluftstankar mellan axlarna.

Ofta är stödaxeln på en pusher styrande, för att minska slitaget.

Om det inte är pusher så kallas det tydligen "tag", alltså då stödaxeln sitter efter drivaxeln.

Detta fick jag förklarat för mig av en Volvo-ingenjör som lät lätt road över mitt intresse i frågan.

Så nu vet ni! :tummenupp
 
Detta är min truck. Lirar inte i eran divison än, bara wannabe ett litet tag framöver. :(

DeluxehyttmedAC400bred.jpg
 
Jag ledsnade på att leva i okunskap, så jag ringde till Scania och Volvo och blev runtkopplad några gånger tills jag kom till rätt ingenjör. Syftet med Pusher-konfiguration beskrevs som följande:

På en del marknader vill man ha så korta dragbilar som möjligt. Det som begränsar minimiavståndet mellan drivaxel och växellåda är vinkeln på kardanaxeln som blir för aggressiv när drivaxeln kommer för nära lådan. Drivaxeln måste alltså vara på ett visst avstånd, och är drivaxeln sist så slutar också dragbilen där.

Dessutom tar en drivaxel mer plats än en stödaxel, så med pusher får man mer plats för bränsle- och tryckluftstankar mellan axlarna.

Ofta är stödaxeln på en pusher styrande, för att minska slitaget.

Om det inte är pusher så kallas det tydligen "tag", alltså då stödaxeln sitter efter drivaxeln.

Detta fick jag förklarat för mig av en Volvo-ingenjör som lät lätt road över mitt intresse i frågan.

Så nu vet ni! :tummenupp

På pusherbilarna så är det inte så vanligt med styrbar löphjulsaxel. Det är vanligare med styrbar tag-axel.

Mitt hem på veckorna...

FH16 8x4 med tridemaxel. :tummenupp
 
Last edited:
Back
Top