Truckertråd: Hata I-Shift

Kollade nyss på "My Name Is Earl", säsong 2, episod 6. Där refererar dom till just Convoy och sjunger temat. :)
 
Varför inte vika ihop ekipaget om det är för långt för bilden?

Bilden visar min förra arbetsplats :tummenupp
 

Bifogat

  • internetvänlig.jpg
    internetvänlig.jpg
    118 KB · Visningar: 90
Fan vad trevligt vi har det här i vår lilla trucker-tråd! Vem hade kunnat tro att det fanns ett sånt intresse? Kul!

Jag vill ta tillfället i akt med en fråga som har gäckat mig väldigt länge.

Tag en 3-axlad trailerdragare (6x2), den har oftast styraxel längst fram, därefter drivaxeln och sist kommer rullaxeln (eller stödaxeln eller vad ni vill kalla den. Oftast lyftbar).

Men framförallt danska trailerdragare med konfigurationen 6x2 har styraxel-rullaxel-drivaxel, de har alltså drivet längst bak. Tydligen kallas denna konfiguration för "pusher", och jag kan inte för mitt liv förstå vad det skall vara bra för.

Varför har danskarna drivet längst bak? :confused:


Bilden visar min förra arbetsplats :tummenupp

Vad kallar man "pinnarna" som håller fast allt timmer? Heter det bank? Bankar? Banker? None of the above?
 
Last edited:
Fan vad trevligt vi har det här i vår lilla trucker-tråd! Vem hade kunnat tro att det fanns ett sånt intresse? Kul!

Jag vill ta tillfället i akt med en fråga som har gäckat mig väldigt länge.

Tag en 3-axlad trailerdragare (6x2), den har oftast styraxel längst fram, därefter drivaxeln och sist kommer rullaxeln (eller stödaxeln eller vad ni vill kalla den. Oftast lyftbar).

Men framförallt danska trailerdragare med konfigurationen 6x2 har styraxel-rullaxel-drivaxel, de har alltså drivet längst bak. Tydligen kallas denna konfiguration för "pusher", och jag kan inte för mitt liv förstå vad det skall vara bra för.

Varför har danskarna drivet längst bak? :confused:



Vad kallar man "pinnarna" som håller fast allt timmer? Heter det bank? Bankar? Banker? None of the above?

Det ärmånga svenskar som kör med pusheraxlat också. Jag fick lära mig vad det var bra för för 5-6 år sedan men det har försvunnit genom åren.

Däremot "Pinnarna" på timmerekipage har jag fått lära mig heter en banke, flera bankar.
 
Varför inte vika ihop ekipaget om det är för långt för bilden?

Bilden visar min förra arbetsplats :tummenupp
hehe:tummenupp

Fan vad trevligt vi har det här i vår lilla trucker-tråd! Vem hade kunnat tro att det fanns ett sånt intresse? Kul!

Jag vill ta tillfället i akt med en fråga som har gäckat mig väldigt länge.

Tag en 3-axlad trailerdragare (6x2), den har oftast styraxel längst fram, därefter drivaxeln och sist kommer rullaxeln (eller stödaxeln eller vad ni vill kalla den. Oftast lyftbar).

Men framförallt danska trailerdragare med konfigurationen 6x2 har styraxel-rullaxel-drivaxel, de har alltså drivet längst bak. Tydligen kallas denna konfiguration för "pusher", och jag kan inte för mitt liv förstå vad det skall vara bra för.

Varför har danskarna drivet längst bak? :confused:



Vad kallar man "pinnarna" som håller fast allt timmer? Heter det bank? Bankar? Banker? None of the above?


jag gissar bara nu hej vilt men jag tror att när släpet sitter på så blir det bättre driv iom tyngden från släpet som driver på dragbilen, min har oxo drivet längst bak, (rull/driv).
 
Last edited:
Stämmer bra med att det heter pusher när du har det drivande hjulparet allra längst bak!
Vanlig Driv/rull kallar man väl för vanlig boogie??

Varför de bygger de däringa pusher har jag inte nån aning om har varken sett/kännt fördel eller nackdel med det!? :va

Som Kuritas skriver, kul att få upp lite bilder på åken och att det finns ett par truckers på sporthoj! :D
 
utan lastbilarna stannar Sverige:)

jag höll på att sätta kaffet i halsen i förmiddags, jag såg nåt så ovanligt som en Mack, detta var vid VIP motellet i Mullsjö.


Så sant, så sant!! :yoparty

Ovanligt som en mack?
Menar du vid VIP rondellen/Shell i mullsjö?

snyggt i vitt GSX-R- Mikko:yoparty
Ja men är ett helvete att hålla någorlunda ren!!!
Är mycket ute i skogen och sladdar, blir lite sketen då! :rolleyes:
Ubercoolt!! :yoparty

Du har så rätt så! :näsblod
 
Last edited:
Pusher bilarna har bara en skattevikt på 24000kg, en traditionell boggie har skattevikt på 26000kg.
En pusherbil lär väl gå lite mjukare med stödaxeln uppe.

Jag kör iofs mest buss men en hel del bärgningsbil också så vi kanske möts...
 
Pusher bilarna har bara en skattevikt på 24000kg, en traditionell boggie har skattevikt på 26000kg.
En pusherbil lär väl gå lite mjukare med stödaxeln uppe.

Jag kör iofs mest buss men en hel del bärgningsbil också så vi kanske möts...

Intressant! Undrar vad det beror på att skattvikten blir annorlunda. Borde ju vara jämförbara konstruktioner i fråga om last-tålighet.

Jag kör också mest buss när jag kör tungt.
 
Javisst, är dom vanliga?? , jag har bara kört i 2 veckor o inte sett nåt än, VIP är bra, det börjar bli lite av mitt favvoställe, bra käk o alltid öppet!


Vanliga och vanliga! Finns där man letar! :D
Vet iofs inte var du kör men där i närheten finns ju Stop1/jära utmed 40:an, längre söderut strax innan ulricehamn har du Rasta Strängsered (mitt personliga favvoställe):gnissla
Utanför Habo har du ett annat!
 
Inte mycket att skryta med men så här ser mitt "kontor" ut
 

Bifogat

  • DSC00253.JPG
    DSC00253.JPG
    68.1 KB · Visningar: 78
Back
Top