Trottelstrypning ER6

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag snackade med johans mc och där sa de att er-6n stryps både med torxskruven och en elektronisk plugg..:va
Han sa dock att det inte var CDI-boxen. Fattar inte riktigt...
Förresten, ett slip-on ska väl inte vara särsklit effekthöjande?
Så det verkar konstigt att du fick avsevärt mkt mer drag med ett sådant?
Rätta mig om jag har fel..
 
Last edited:

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Jag snackade med johans mc och där sa de att er-6n stryps både med torxskruven och en elektronisk plugg..:va
Han sa dock att det inte var CDI-boxen. Fattar inte riktigt...
Förresten, ett slip-on ska väl inte vara särsklit effekthöjande?
Så det verkar konstigt att du fick avsevärt mkt mer drag med ett sådant?
Rätta mig om jag har fel..
Ja, nu är vi tydligen två som undrar var den elektroniska pluggen sitter. Vet någon?:va
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kom ihåg att förmodligen är sprutet känsligare än förgasare för ändringar in och ut.
Visserligen har den lambda, men inte alls säkert den alltid styr efter den.
T.ex. vid fullast. Så ommappning är nog ett måste. Just vid fullast vill man inte
att den ska gå för snålt. Förutom sämre toppeffekt så finns risken för överhettning.
/u
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Hänger inet riktigt med i svängarna här...
Vad är lambda?
@Ulf, Menar du att originalblåset kan leda till överhettning vid fullast? :va
(antar att ommappning=byte av avgasrör..?) Jag är inte så belevad i mecktermernas snåriga värld :tungan
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Hänger inet riktigt med i svängarna här...
Vad är lambda?
@Ulf, Menar du att originalblåset kan leda till överhettning vid fullast? :va
(antar att ommappning=byte av avgasrör..?) Jag är inte så belevad i mecktermernas snåriga värld :tungan

En lite givare som hjälper bränsleblandingen (så enkelt jag kunde berskriva det)

Det sitter en sladd från vänster sida, ca 10cm ovanför fotpinnen, och ner till avgasröret under hojen.. De e Lambda sonden..

E de nån som vet var el pluggen sitter så man kan ta bort tramset??
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
E de nån som vet var el pluggen sitter så man kan ta bort tramset??

Varför tror du att det är bättre att vara utan en givare som talar om för sprutet hur mycket syre avgaserna innehåller så att det kan ge en optimal bränsleblandning in i motorn? ER6:an i standardskick har knappast en ur prestandasynvinkel optimal bränsleblandning men det är inte lambdasondens fel.
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Har nu snackat med kawa-människor på mc-mässan, och er-6n stryps tydligen endast med torxskruven (eller vad skruven-som-stoppar-det-lilla-hjulet nu heter)
Att det skulle vara något elektroniskt är bara ett pressfel eller något sådant sa han. Förstod inte riktigt men tydligen fick han inte berätta hur det låg till egentligen, så det kan ju vara ett försök från kawasaki att hindra avstrypningar hemma i garaget, att dilla om något elektroniskt. Alltså löjligt lätt att strypa av den :rolleyes:
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Har nu snackat med kawa-människor på mc-mässan, och er-6n stryps tydligen endast med torxskruven (eller vad skruven-som-stoppar-det-lilla-hjulet nu heter)
Att det skulle vara något elektroniskt är bara ett pressfel eller något sådant sa han. Förstod inte riktigt men tydligen fick han inte berätta hur det låg till egentligen, så det kan ju vara ett försök från kawasaki att hindra avstrypningar hemma i garaget, att dilla om något elektroniskt. Alltså löjligt lätt att strypa av den :rolleyes:
Jaha så det fanns aldrig någon elektronisk-strypning för 25 kw? Sweet!!:yoparty
 

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
alltså sitter denna trottel strypningen på alla er6n? kan mna lämna inden för bortagning? ja pallar inte ge mig på den själv så slutar det med att ja står med en halv hoj sen:D
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
alltså sitter denna trottel strypningen på alla er6n? kan mna lämna inden för bortagning? ja pallar inte ge mig på den själv så slutar det med att ja står med en halv hoj sen:D


Detta är hur er-6n stryps ned till 25 kw (mellanklass). Det är alltså inte något som finns på alla exemplar, endast på de där ägaren har pungat ut pengar för att
få hojen strypt.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tar och väcker liv i ännu en gammal tråd.

Jag har lite funderingar på att ta bort strypningen på min flickväns ER-6N. Jag har läst igenom tråden och det verkar ju som att ni som har skrivit här vet vad ni pratar om och var strypningen sitter. Dock så är jag ganska ovan när det kommer till att mecka så jag kan inte säga att jag förstår riktigt var den här så kallade skruven ska sitta som man ska plocka bort.
Om det finns någon som har koll på detta så skulle ni gärna kunna få förklara lite mer utförligt gärna med foton om det är möjligt.
Jag har plockat ner en service manual för ER-6:an från nätet och jag ganska bra på att följa instruktioner så jag borde kunna fixa detta själv bara jag vet var jag ska titta.:va

Borde vara flera som är intresserade av att plocka bort strypningen på sina ER-6:eek:r nu iom dom nya bestämmelserna vad gäller A-kort, det är därför min flickvän vill ta bort strypningen på sin hoj. :banana
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tar och väcker liv i ännu en gammal tråd.

Jag har lite funderingar på att ta bort strypningen på min flickväns ER-6N. Jag har läst igenom tråden och det verkar ju som att ni som har skrivit här vet vad ni pratar om och var strypningen sitter. Dock så är jag ganska ovan när det kommer till att mecka så jag kan inte säga att jag förstår riktigt var den här så kallade skruven ska sitta som man ska plocka bort.
Om det finns någon som har koll på detta så skulle ni gärna kunna få förklara lite mer utförligt gärna med foton om det är möjligt.
Jag har plockat ner en service manual för ER-6:an från nätet och jag ganska bra på att följa instruktioner så jag borde kunna fixa detta själv bara jag vet var jag ska titta.:va

Borde vara flera som är intresserade av att plocka bort strypningen på sina ER-6:eek:r nu iom dom nya bestämmelserna vad gäller A-kort, det är därför min flickvän vill ta bort strypningen på sin hoj. :banana


Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.

Ok tack så mycket, då har jag bara en fråga. var sitter gasvajerrullen och gasspjället? Är det på högra sidan av Er-6:an ganska högt uppe vid cylindern (Bild A) eller är det uppe vid gashandtaget (Bild B)?
 

Bifogat

  • Bild A.jpg
    Bild A.jpg
    26.3 KB · Visningar: 974
  • Bild B.jpg
    Bild B.jpg
    23.2 KB · Visningar: 931

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.

Vidare så bör den väl köras i bromsbänk efter det, för att få fram den nya effekten på papper inför registreringsbesiktningen!
Om kawa-verkstan gör operationen så skriver de väl ett slags "effektsintyg" inför reggen!

Utan något effektintyg och reg-bes så står den fortfarande som 25Kw i papperna och då klassas den väl inte som tung!! :va
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Vidare så bör den väl köras i bromsbänk efter det, för att få fram den nya effekten på papper inför registreringsbesiktningen!
Om kawa-verkstan gör operationen så skriver de väl ett slags "effektsintyg" inför reggen!

Utan något effektintyg och reg-bes så står den fortfarande som 25Kw i papperna och då klassas den väl inte som tung!! :va

Jag har inte kommit så lång ännu men självklart så måste den registreringsbesiktas annars kan min flickvän inte köra upp på den. Men jag skulle ändå vilja plocka bort strypningen själv. Men tack för inputen det är kanske inte självklart för alla att den måste besiktigas efter man har plockat bort strypningen, beror väl på vad man har för anledning till att ta bort den. Är man bara ute efter effekten då kanske man struntar i att besiktiga men ska man köra upp för tungt mc-kort så vinner man inget på att skippa bes.

Skulle fortfarande uppskatta om någon kunde lägga upp ett foto på var serviceuttaget sitter:Bugar
 

robben1210

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Torpshammar
Hoj
2010 kawasaki er6-n
hakar på lite här! som ny er6 ägare tänker jag byta till slipon det första jag gör, är jag då tvungen att mappa om den sedan?:va
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Är också intresserad hur strypningen sitter :confused:

Sitter en skruv där gaswiren går in i trotteln. Bara skruva ut den skruven sedan är det klart. Tjejens er6n var strypt och enligt gerts mc i ängelholm fanns det ej någon strypning vid serviceuttaget som några nämner.

När ni ska regbesikta om hojen för den nya effekten ringer ni bara kawasakis huvudkontor i stockholm och förklarar så fixar dem ett intyg och skickar hem till er :tummenupp

Fick vårt intyg två dagar efter jag ringt, mycket trevliga och service-minded på huvudkontoret :tummenupp

Sen bara boka tid hos sbp och kör dit med nya intyget, fem minutes väntan sen är det klart. regbes av effekthöjning kostar 700sek hos sbp om ni undrar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top