Trottelstrypning ER6

Jag snackade med johans mc och där sa de att er-6n stryps både med torxskruven och en elektronisk plugg..:va
Han sa dock att det inte var CDI-boxen. Fattar inte riktigt...
Förresten, ett slip-on ska väl inte vara särsklit effekthöjande?
Så det verkar konstigt att du fick avsevärt mkt mer drag med ett sådant?
Rätta mig om jag har fel..
 
Last edited:
Jag snackade med johans mc och där sa de att er-6n stryps både med torxskruven och en elektronisk plugg..:va
Han sa dock att det inte var CDI-boxen. Fattar inte riktigt...
Förresten, ett slip-on ska väl inte vara särsklit effekthöjande?
Så det verkar konstigt att du fick avsevärt mkt mer drag med ett sådant?
Rätta mig om jag har fel..
Ja, nu är vi tydligen två som undrar var den elektroniska pluggen sitter. Vet någon?:va
 
Kom ihåg att förmodligen är sprutet känsligare än förgasare för ändringar in och ut.
Visserligen har den lambda, men inte alls säkert den alltid styr efter den.
T.ex. vid fullast. Så ommappning är nog ett måste. Just vid fullast vill man inte
att den ska gå för snålt. Förutom sämre toppeffekt så finns risken för överhettning.
/u
 
Hänger inet riktigt med i svängarna här...
Vad är lambda?
@Ulf, Menar du att originalblåset kan leda till överhettning vid fullast? :va
(antar att ommappning=byte av avgasrör..?) Jag är inte så belevad i mecktermernas snåriga värld :tungan
 
Hänger inet riktigt med i svängarna här...
Vad är lambda?
@Ulf, Menar du att originalblåset kan leda till överhettning vid fullast? :va
(antar att ommappning=byte av avgasrör..?) Jag är inte så belevad i mecktermernas snåriga värld :tungan

En lite givare som hjälper bränsleblandingen (så enkelt jag kunde berskriva det)

Det sitter en sladd från vänster sida, ca 10cm ovanför fotpinnen, och ner till avgasröret under hojen.. De e Lambda sonden..

E de nån som vet var el pluggen sitter så man kan ta bort tramset??
 
E de nån som vet var el pluggen sitter så man kan ta bort tramset??

Varför tror du att det är bättre att vara utan en givare som talar om för sprutet hur mycket syre avgaserna innehåller så att det kan ge en optimal bränsleblandning in i motorn? ER6:an i standardskick har knappast en ur prestandasynvinkel optimal bränsleblandning men det är inte lambdasondens fel.
 
Har nu snackat med kawa-människor på mc-mässan, och er-6n stryps tydligen endast med torxskruven (eller vad skruven-som-stoppar-det-lilla-hjulet nu heter)
Att det skulle vara något elektroniskt är bara ett pressfel eller något sådant sa han. Förstod inte riktigt men tydligen fick han inte berätta hur det låg till egentligen, så det kan ju vara ett försök från kawasaki att hindra avstrypningar hemma i garaget, att dilla om något elektroniskt. Alltså löjligt lätt att strypa av den :rolleyes:
 
Har nu snackat med kawa-människor på mc-mässan, och er-6n stryps tydligen endast med torxskruven (eller vad skruven-som-stoppar-det-lilla-hjulet nu heter)
Att det skulle vara något elektroniskt är bara ett pressfel eller något sådant sa han. Förstod inte riktigt men tydligen fick han inte berätta hur det låg till egentligen, så det kan ju vara ett försök från kawasaki att hindra avstrypningar hemma i garaget, att dilla om något elektroniskt. Alltså löjligt lätt att strypa av den :rolleyes:
Jaha så det fanns aldrig någon elektronisk-strypning för 25 kw? Sweet!!:yoparty
 
alltså sitter denna trottel strypningen på alla er6n? kan mna lämna inden för bortagning? ja pallar inte ge mig på den själv så slutar det med att ja står med en halv hoj sen:D
 
alltså sitter denna trottel strypningen på alla er6n? kan mna lämna inden för bortagning? ja pallar inte ge mig på den själv så slutar det med att ja står med en halv hoj sen:D


Detta är hur er-6n stryps ned till 25 kw (mellanklass). Det är alltså inte något som finns på alla exemplar, endast på de där ägaren har pungat ut pengar för att
få hojen strypt.
 
Tar och väcker liv i ännu en gammal tråd.

Jag har lite funderingar på att ta bort strypningen på min flickväns ER-6N. Jag har läst igenom tråden och det verkar ju som att ni som har skrivit här vet vad ni pratar om och var strypningen sitter. Dock så är jag ganska ovan när det kommer till att mecka så jag kan inte säga att jag förstår riktigt var den här så kallade skruven ska sitta som man ska plocka bort.
Om det finns någon som har koll på detta så skulle ni gärna kunna få förklara lite mer utförligt gärna med foton om det är möjligt.
Jag har plockat ner en service manual för ER-6:an från nätet och jag ganska bra på att följa instruktioner så jag borde kunna fixa detta själv bara jag vet var jag ska titta.:va

Borde vara flera som är intresserade av att plocka bort strypningen på sina ER-6:or nu iom dom nya bestämmelserna vad gäller A-kort, det är därför min flickvän vill ta bort strypningen på sin hoj. :banana
 
Tar och väcker liv i ännu en gammal tråd.

Jag har lite funderingar på att ta bort strypningen på min flickväns ER-6N. Jag har läst igenom tråden och det verkar ju som att ni som har skrivit här vet vad ni pratar om och var strypningen sitter. Dock så är jag ganska ovan när det kommer till att mecka så jag kan inte säga att jag förstår riktigt var den här så kallade skruven ska sitta som man ska plocka bort.
Om det finns någon som har koll på detta så skulle ni gärna kunna få förklara lite mer utförligt gärna med foton om det är möjligt.
Jag har plockat ner en service manual för ER-6:an från nätet och jag ganska bra på att följa instruktioner så jag borde kunna fixa detta själv bara jag vet var jag ska titta.:va

Borde vara flera som är intresserade av att plocka bort strypningen på sina ER-6:or nu iom dom nya bestämmelserna vad gäller A-kort, det är därför min flickvän vill ta bort strypningen på sin hoj. :banana


Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.
 
Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.

Ok tack så mycket, då har jag bara en fråga. var sitter gasvajerrullen och gasspjället? Är det på högra sidan av Er-6:an ganska högt uppe vid cylindern (Bild A) eller är det uppe vid gashandtaget (Bild B)?
 

Bifogat

  • Bild A.jpg
    Bild A.jpg
    26.3 KB · Visningar: 974
  • Bild B.jpg
    Bild B.jpg
    23.2 KB · Visningar: 931
Det sitter två strypningar på en ER 6. Dels en strypning i form av en stopp skurv vid gasvajerrullen vid gasspjället och en U- bygel i seviceuttaget under sadeln. Vid avstrypning skruvas skruven bort med en "säkerhetsTorx" eller en polygrip. U - bygeln tas bort. KLART !!
34 hk ----> 72 hK.

Vidare så bör den väl köras i bromsbänk efter det, för att få fram den nya effekten på papper inför registreringsbesiktningen!
Om kawa-verkstan gör operationen så skriver de väl ett slags "effektsintyg" inför reggen!

Utan något effektintyg och reg-bes så står den fortfarande som 25Kw i papperna och då klassas den väl inte som tung!! :va
 
Vidare så bör den väl köras i bromsbänk efter det, för att få fram den nya effekten på papper inför registreringsbesiktningen!
Om kawa-verkstan gör operationen så skriver de väl ett slags "effektsintyg" inför reggen!

Utan något effektintyg och reg-bes så står den fortfarande som 25Kw i papperna och då klassas den väl inte som tung!! :va

Jag har inte kommit så lång ännu men självklart så måste den registreringsbesiktas annars kan min flickvän inte köra upp på den. Men jag skulle ändå vilja plocka bort strypningen själv. Men tack för inputen det är kanske inte självklart för alla att den måste besiktigas efter man har plockat bort strypningen, beror väl på vad man har för anledning till att ta bort den. Är man bara ute efter effekten då kanske man struntar i att besiktiga men ska man köra upp för tungt mc-kort så vinner man inget på att skippa bes.

Skulle fortfarande uppskatta om någon kunde lägga upp ett foto på var serviceuttaget sitter:Bugar
 
hakar på lite här! som ny er6 ägare tänker jag byta till slipon det första jag gör, är jag då tvungen att mappa om den sedan?:va
 
Är också intresserad hur strypningen sitter :confused:

Sitter en skruv där gaswiren går in i trotteln. Bara skruva ut den skruven sedan är det klart. Tjejens er6n var strypt och enligt gerts mc i ängelholm fanns det ej någon strypning vid serviceuttaget som några nämner.

När ni ska regbesikta om hojen för den nya effekten ringer ni bara kawasakis huvudkontor i stockholm och förklarar så fixar dem ett intyg och skickar hem till er :tummenupp

Fick vårt intyg två dagar efter jag ringt, mycket trevliga och service-minded på huvudkontoret :tummenupp

Sen bara boka tid hos sbp och kör dit med nya intyget, fem minutes väntan sen är det klart. regbes av effekthöjning kostar 700sek hos sbp om ni undrar.
 
Back
Top