Trottelgivare ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur funkar trottelgivaren på förgasaren ?

Jag har jag upptäckte att det satt en målad märkning på min, den passade inte ihop med märket på förgasaren :va

Hur funkar den och var händer om den är vriden lite ? bra eller dåligt ?

Det är en KTM EXC 450 -08

Do not touch. Den sätter man rätt genom att mäta resistansen i den vid 0 och 100% trottelöppning.

Randonörd

Trottelgivare ?
Hur funkar trottelgivaren på förgasaren ?

Jag har jag upptäckte att det satt en målad märkning på min, den passade inte ihop med märket på förgasaren

Hur funkar den och var händer om den är vriden lite ? bra eller dåligt ?

Det är en KTM EXC 450 -08

Det låter som du misstänker att TPS har flyttats och kan stå fel(?)
På sid 121 börjar kapitlet om TPS koll :tummenupp
http://www.karlstrommotor.se/upload/PDF/KTM08/repmanual450_540exc08.pdf

Jag kan inte garantera att de presenterade värdena stämmer men du ser iaf principen

Last edited:
Tack jag skall kolla
Jag ställde tillbaka den enligt märkningen.
Den startade betydligt lättare
TPS gör väl något med tändningen.
Det var så halt idag så det gick inte att märka om den var vassare eller snällare.
Skall mäta upp så att jag är säker på att det är rätt
:-)

Tack jag skall kolla
Jag ställde tillbaka den enligt märkningen.
Den startade betydligt lättare
TPS gör väl något med tändningen.
Det var så halt idag så det gick inte att märka om den var vassare eller snällare.
Skall mäta upp så att jag är säker på att det är rätt
:-)

Jag skulle nog påstå att tps har med bränslet att göra men jag har haft fel förr!

Fast nu är det förgasarhästar vi snackar här så ja du har fel. CDI använder TPS för att retardera tändningen på låglast

Tack boris, nu har jag fått lära mig något nytt :) Men på en nyare hoj med insprut, tex en gixxer k7a så är det väl bränslet man ställer med tps??

Tack boris, nu har jag fått lära mig något nytt :) Men på en nyare hoj med insprut, tex en gixxer k7a så är det väl bränslet man ställer med tps??

Har man sprut ala mc så är det Varv x TPS x korrektionsfaktorer=mängden bränsle som sprutas in

Korrektionsfaktorer=temp,lufttryck,växel i de flesta japansprut

Fast nu är det förgasarhästar vi snackar här så ja du har fel. CDI använder TPS för att retardera tändningen på låglast

OT, men även om så inte är fallet för aktuell modell så finns det ju förgasarmotorer som låter tps påverka bränsleblandning så helt fel ute var han ju inte. Vissa SRAD-gixxrar exempelvis låter vissa kombinationer av TPS och varvtal öppna solenoider som magrar blandningen något.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!