Tror ni topplockspackningen gått - GOLF

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Någonstans i Sverige
Hoj
Yamaha
Hej
Ställer en fråga här för min polare då han har problem med sin Golf 3a årsmodell 93. Den ger ingen värme i kupen och elfläkten startar ej. Börjar koka ganska snabbt och trycker ur sig kylarvatten någonstans.
Har bytt termostat
Tror ni topplockspackningen gått? Om inte var ska man felsöka?
 
Om den har vatten i hela systemet, och kupevärmen inte går igång, så gissar jag på att systemet saknar cirkulation. Hur står det till med vattenpumpen?
 
hade en sådan golf förut. hade liknande symtom med den. på den hade vattenpumps drevet frysit fast och när jag sen startade bilen så gick det i tusen bitar så det blev ingen cirkulation.
 
Ser ni att det ryker någonstans? Om inte är det ju inne i motorn vattnet försvinner, alternativt så rinner det ur pumpen. Har för mig att det händer lite då å då på dom där vattenpumparna. Fyll på fullt och ställ bilen ett torrt underlag så ser ni vars det droppar, om det nu droppar vill säga. Om det inte har droppat efter en stund, starta motorn, det kan ju krävas tryck för att det ska läcka.
 
Och hur ser oljan ut?
 
hur ser avgaserna ut? går den ojämnt?
verkar vara flera prob först verkar det vara elfel med kupe o elfläkten sedan läckaget har ja fattat rätt?
ps du kan komptesta om då ser ev vart läckaget finns om det nu e topplockspackn
 
hur ser avgaserna ut? går den ojämnt?
verkar vara flera prob först verkar det vara elfel med kupe o elfläkten sedan läckaget har ja fattat rätt?
ps du kan komptesta om då ser ev vart läckaget finns om det nu e topplockspackn

Om inte varmvattnet cirkulerar ut i kylaren starar inte fläkten (om fläktgivaren sitter där)

Sitter den nya termostaten rätt väg? (annars kanske den inte öppnar)

Annars går min röst till vattenpumpen, för ispropp låter orimligt med dom rådande temperaturerna
 
Är det för lite vatten i kylsystemet så kommer det inget vatten till värmepaketet och den går varm för fort och kokar bort det vattnet som finns kvar i systemet innan fläkten går igång.
 
Hade nästan problem med min Seat. Dock fungerade fläkten.
Felet på min bil var att toppen inte var plan samt att packningen var kass.
Uppstod efter att vattenpumpen rasat på motorväg, allt vatten rann ut och motorn blev varm som fan. :gnissla
 
Låter som vattenpumpen.

När topplockpackningen gick på min golf -93 var oljan vit (var tvungen att lyfta ventilkåpan för att se det) och den rök vitt när man varm startade den. Den började inte koka direkt utan efter ca 20 min.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top