Tror jag har gjort bort mig, kolven stod inte i TDC.

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Som rubriken säger, jag tror jag gjort bort mig.
Skulle byta kolv på enduron men när jag kommer till cylindern under rivningen står inte kolven i översta läget.
Någon som kan tipsa om hur jag får ihop det? :gnissla
Behöver jag oroa mig eller är det bara att ställa kolven i högsta läget och fortsätta?
 
Last edited:
Eh? Cylindern måste du väl få av oavsett hur kolven står. Kan väl vara att kolven ska stå i TDC för att kammen ska vara avlastad när du tar loss toppen men det steget är du tydligen redan förbi.
Eller menar du att svänghjulsmarkeringen säger TDC fast kolven säger annat? Isf har du nog lite större problem.
 
Eh? Cylindern måste du väl få av oavsett hur kolven står. Kan väl vara att kolven ska stå i TDC för att kammen ska vara avlastad när du tar loss toppen men det steget är du tydligen redan förbi.
Eller menar du att svänghjulsmarkeringen säger TDC fast kolven säger annat? Isf har du nog lite större problem.

En bild säger mer än tusen ord. Såhär står kolven just nu. Och enligt servicemanualen skulle man ställa kolven i TDC innan jag börjde montera bort allt.
Men det kanske inte spelar någon roll?
20190113_181016.jpg
 
RFS motorn har en bult på framsidan av motorn där man tar bort underliggande bricka och skruvar in med kolven i TDC så är motorn låst i rätt läge. Det kan du göra när du lyft av cylindern. Det är inte av vikt förrän du skall få ihop den igen och ställa kammen i rätt läge.
 
RFS motorn har en bult på framsidan av motorn där man tar bort underliggande bricka och skruvar in med kolven i TDC så är motorn låst i rätt läge. Det kan du göra när du lyft av cylindern. Det är inte av vikt förrän du skall få ihop den igen och ställa kammen i rätt läge.

Hojen det gäller är en Husqvarna TE250 2008.
Cylinder och kolv borta nu iaf.
 
Tack för hjälpen ovan!
Kolven är utbytt, cylinder på plats igen och allt gick smärtfritt.
Nästa fråga är hur jag hittar TDC? Har ingen märkning vid svänghjul.
I servicemanualen står det såhär "Position the piston at TDC at the end of the compression stroke. Put the timing gear
in seat without rotating the crankshaft and mount the chain.". :3freak Hjälp...
 
Har du skruvat dit toppen får du väl sticka ner något genom tändstiftshålet och känna efter när kolven vänder.
 
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.
 
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.

Bytt är bytt & kommer aldrig igen:D
 
Smidda kolvar slits också säger någon att det inte är så anser jag att dom pratar i nattmössan..
 
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.

De är klart de ska bytas och 216 timmar är lämplig intervall. Om maskinen går som enduro så finns de folk som kört uppimot 400 timmar men de är att ta en stor risk att kolvkjolen går av. Och en sliten kolv nöter cylindern mer också så 200 timmar är vettigt.
Eller om jag säger såhär 200tim är mycket för en crossbanehoj men lämpligt på en enduro eller hoj man vägbusar med.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top