Triumph Thruxton-tråden

Jag kör med en Moto Trio-tidy på min R och har inte upplevt att den skulle vara särskilt känslig för hjulsprut då elektroniken fortfarande sitter bakom en plåt. Men visst, kör man i ösregn regelbundet så kanske det inte är helt optimalt, men då ska man kanske inte ta bort bakskärmen heller.

Kedja brukar jag smörja var 50-100 mil med Motuls klibbiga spray, C2 road tror jag den heter, och rengör vid behov. Av alla kedjesmörj jag har testat så stänkte den absolut minst och det är ju skönt att inte behöva rengöra fälgarna oftare än nödvändigt. Sen så har jag bara kört drygt 1200 mil med min hittills så jag har inte kommit så långt att jag behöver tänka på drev och kedja riktigt än så där får någon annan flika in med ett bättre svar.
 
Hur sköter ni om kedja och drev och hur ofta smörjer ni och med vad.
Oringskedja, hur länge håller den och byter ni drev samtidigt?
Många frågor från en nybörjare ????

Framlidne BJN, frid över hans minne, smorde aldrig kedjan. "Den blir skitig". Han sa att han fick ut 3000 mil. Jag smörjer ca: var 100:e mil och får ut mellanting 4 o 5 tusen. Rekomendationen är var 50:onde mil har jag för mig. Var tredje tankning skulle det kunna bli.
Byt hela paketet, kedja o båda dreven samtidigt annars slits det nya ner av det gamla.

Skickat från min ZUK Z2131 via Tapatalk
 
Nu kör jag en 900:a, som kanske sliter drar mindre på kedja och drev än en 1200, eftersom den har lägre effekt och mindre vrid.

Men jag körde runt 3000 mil på mitt första drivpaket. Jag är nu inne på paket nummer två som har rullat cirka 2500 mil och är i hyggligt skick.

Sköter kedjan "sådär" bra. Smörjer lite för sällan. Gör rent den för sällan.
Använder oftast Motuls spray. Ibland OKQ8, som inte är så dumt det heller.
 
Framlidne BJN, frid över hans minne, smorde aldrig kedjan. "Den blir skitig". Han sa att han fick ut 3000 mil. ..... (klippt bort)
Ja, BJN hade ju en gul kedja. En sådan snygg-kedja kan man ju inte smutsa ned med spray och oljor och sånt! ;)

EDIT: BJN sitter nog på en molntapp, tittar ned på oss, och funderar på vad han hade för inlogg och lösenord till SH... ;)
 
Last edited:
Då mitt kompressorbygge temporärt verkar gå åt helevet då jag inte fått kompressorn får jag fundera lite på Trajan i jakt på en kompressor till till Hondan.

Sitter råförkyld och orkar inget så det blev kompressorjakt på på eBay och vips hamnade jag in på stötdämpare och så satt jag och sökte på bakdämpare till Thruxtonen. Vad jag läst ska ju originalet vara ganska dåliga och då hittade jag YSS dämpare för billiga pengar https://www.ebay.co.uk/itm/YSS-Suspension-Strut-Stereo-RE302-360T-22-X-/263884428225 nån som vet hur är dessa dämpare jämfört med original?

Är YSS enklare modeller värda pengarna och blir det märkbar förbättring mot originalen? TEC har ju också billiga dämpare men vågar man köpa dom tror jag läst att nån sån dämpare gått av.
 
Då mitt kompressorbygge temporärt verkar gå åt helevet då jag inte fått kompressorn får jag fundera lite på Trajan i jakt på en kompressor till till Hondan.

Sitter råförkyld och orkar inget så det blev kompressorjakt på på eBay och vips hamnade jag in på stötdämpare och så satt jag och sökte på bakdämpare till Thruxtonen. Vad jag läst ska ju originalet vara ganska dåliga och då hittade jag YSS dämpare för billiga pengar https://www.ebay.co.uk/itm/YSS-Suspension-Strut-Stereo-RE302-360T-22-X-/263884428225 nån som vet hur är dessa dämpare jämfört med original?

Är YSS enklare modeller värda pengarna och blir det märkbar förbättring mot originalen? TEC har ju också billiga dämpare men vågar man köpa dom tror jag läst att nån sån dämpare gått av.
Själv röstar jag för hagon - made in england

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Funderar också på Hagon dom är ju i samma prisklass som YSS men har ju läst att YSS ska vara bra grejer.
 
Vad säger ni, vilka bakdämpare är bäst om man håller sig i budget segmentet?

I mitt fall är det som vanligt att dom inte får vara hårda med tanke på vägarna som är här i kring.
 
Vad säger ni, vilka bakdämpare är bäst om man håller sig i budget segmentet?

I mitt fall är det som vanligt att dom inte får vara hårda med tanke på vägarna som är här i kring.
Det finns en lång stötdämpartråd på RAT-forumet. De flesta kör nog bara med ett par. Allt är bättre än Triumph-original.
 
Det finns en lång stötdämpartråd på RAT-forumet. De flesta kör nog bara med ett par. Allt är bättre än Triumph-original.

Lite tungläst 85 sidor lång ;)

Vore intressant att höra vad ni andra bytt till och vad ni tycker.
 
Lite tungläst 85 sidor lång ;)

Vore intressant att höra vad ni andra bytt till och vad ni tycker.
Jag har Öhlinare, så det är inte budget. De är dessutom lite längre, så styrningen blev kvickare. Jag tycker att de fungerar bra på risiga vägar. Framänden är större problem.
 
De flesta har ju bara kört på ett märke/en produkt. Efter att ha bytt ut original, förstås.
Så man får nog höra mest "enstaka" åsikter om detta.

Själv kör jag ikon 7610 (7614? minns inte och kan inte kolla nu...) och det var en klar förbättring. Bakändan håller sig på vägen på ett helt annat sätt, och "gungar inte omkring" vid större ojämnheter som med OEM-dämparna. Rätt nöjd, än så länge.

(Öhlins då... Ja tack! Men det är för dyra/jag är för snål.)
 
Last edited:
Öhlins är väl helt klart det "man ska ha" men som TMax500 är jag också lite för snål för det ;)

Kollade Hagon hos NCCR och dom verkar ju ha vettigt pris 2039 kr ink frakt om man betalar i förskott, vilket ju är billigare än eBay. Köper man av dom så får man ju välja vikt, dämpning och användningsområde.

Vägarna här i Norr är ju under all kritik så jag måste ju utgå från det då man ska beställa, talade med dom då jag funderade på dämpare till lill Hondan men dom hade som lite svårt att säga vad som kan vara bäst. Vikten är ju ganska given även om den borde vara ca 8-10 kg mindre ;) Men dämpning och använding är två frågor som återstår, soft eller medium är väl det som gäller på dämpningen och road eller road/dirt road på användning.

Nån som alls har en aning om vad som kan vara vettigast på dåliga vägar? Själv är jag inne på två alternativ, medium dämpning och road/dirt road som användningsområde eller soft på dämpningen och road som användningsområde. Först alternativet låter ut som mer troligt då den Norrbottninska asfalten och oljegruset nog kan jämföras med en dirt road i resten av värden, brukar ju också bli nån mil grusväg på sommaren.

Vad tror ni kan vara vettigast?
 
Blev Hagon dämpare från NCCR, fick bli road/dirt road och medium dämpning och det tror jag blir mest rätt för de vägar vi har här i trakterna. Lär väl få vänta ett tag på de nya dämparna men detgör ju inget det har ju inte ännu lagt snö här, sak bli intressant att testa hojen till våren med ny och lite mer gaffelolja i gaffeln och nya dämpare bak.

Passade också på att köpa ett E-märkt lampglas till lilla Lucas lyset, blev till och med billigare så då jag fick ordern fraktfritt då ;)
 
Nu sitter de nya Hagon bakdämparna på hojen och sen mappade jag om den med 5.5% plus på hastighetsmätaren för att kompensera 19 kuggars framdrev.

Tänkte att efter jag laddat in den nya mappen i hojen så tänkte jag att jag kör reset adaptions, det spelar ju ingen större roll så amn kan ju göra det även om det inte skulle behövas. Men inte heller denna gång får jag TPS lampan i programmet att tändas, hände ju förra gången jag mappade om med. Gör jag nåt fel? Jag går i testläge genom att klicka på "Tests" i högra hörnet i programmet, den klickar jag på "Reset Adaptions" nere till vänster, tar "ok" och sen står det nåt i typ "reset adaptions done" längst ner i programmet. Efter detta startar jag hojen utan att röra gasen och sen får den stå och gå på tomgång men jag har avbrutit efter ca 10 min, de två gånger som jag fått det hela att funka så har det gått på 6-8 min. Man ser också att den gröna lampan i högra hörnet som visar kontakt med ECU:n blinkar.

Jävligt irriterande varför detta inte funkar och det var samma sak förra gången jag höll på att mappa om ville inte funka då heller utan fick till det först på tredje försöket.

Några tips på detta?
 
Tyvärr inga tips... men tänkte på en annan sak.
Behövde du mappa om hastighetsmätaren? Min upplevelse är att mätaren möjligen blev mer exakt med 19-drev. Mindre felvisning. Har 3-4 % felvisning nu (mätt mot gps).
 
Last edited:
Det verkar som att man ändrar utväxlingen ca 5.6% med 19 kugg fram så jag slällde om den till 5.5% i TuneECU hur det är med felvisningen vet jag inte men dom flesta mätare brukar ju visa lite förmycket. Har du mekanisk mätare eller en elektrisk med digital display? Den mekaniska går väl till framhjulet eller? I sånt fall lär den ju visa rätt hur än man gör med utväxlingen.

Var ute igen då hojen kallnat och testade få till TPS men den vill inte vara med bröt efter ca 11-12 min, nån som vet varför den inte vill vara med. Ska jag testa dra om mappen igen och sen köra reset adaptions? Eller ska man göra nåt annat tex ha igång hojen och röra gasen och sen stanna och göra om proceduren med reset adaptions?
 
Ja, det har du förstås rätt i. Fel tänkt av mig. Men 3-4 % är det hursomhelst (på min hoj)... :)
 
Nu sitter de nya Hagon bakdämparna på hojen och sen mappade jag om den med 5.5% plus på hastighetsmätaren för att kompensera 19 kuggars framdrev.

Tänkte att efter jag laddat in den nya mappen i hojen så tänkte jag att jag kör reset adaptions, det spelar ju ingen större roll så amn kan ju göra det även om det inte skulle behövas. Men inte heller denna gång får jag TPS lampan i programmet att tändas, hände ju förra gången jag mappade om med. Gör jag nåt fel? Jag går i testläge genom att klicka på "Tests" i högra hörnet i programmet, den klickar jag på "Reset Adaptions" nere till vänster, tar "ok" och sen står det nåt i typ "reset adaptions done" längst ner i programmet. Efter detta startar jag hojen utan att röra gasen och sen får den stå och gå på tomgång men jag har avbrutit efter ca 10 min, de två gånger som jag fått det hela att funka så har det gått på 6-8 min. Man ser också att den gröna lampan i högra hörnet som visar kontakt med ECU:n blinkar.

Jävligt irriterande varför detta inte funkar och det var samma sak förra gången jag höll på att mappa om ville inte funka då heller utan fick till det först på tredje försöket.

Några tips på detta?
Nä, men jag har haft det så några gånger. Du har väl bara gjort det några gånger än så länge?
 
Tyvärr inga tips... men tänkte på en annan sak.
Behövde du mappa om hastighetsmätaren? Min upplevelse är att mätaren möjligen blev mer exakt med 19-drev. Mindre felvisning. Har 3-4 % felvisning nu (mätt mot gps).
Du har väl mekanisk hastighetsmätare, så det blir inte riktigt samma sak. Jag tyckte att min blev för exakt och när man började närma sig körkortsgränsen på motorväg så visade den till och med lite för lite enligt min navigator.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top