Triumph Thruxton-tråden

Mycket diskret fäste till väskorna! Väskor behövs ju ibland, precis som du skriver. I vart fall om man skall köra mer än en dagstur.

Känner inte igen det där med glipa vid baklampan från min montering. Däremot ger gummipackningen en ganska rejäl "sarg" som först störde mig lite (på 50 cm avstånd), men som jag inte ens såg nästa morgon. Det är lätt att man stirrar på detaljer, detaljer som försvinner in i helheten när man kommer tillbaka nästa dag med nya ögon.

View attachment 399629


Det där med jordkabel runt fästet hängde jag inte med på. Men jag har heller inte läst fysik sedan jag gick ut 9B på högstadiet. (5:a i fysik, dock!)
Har du inte samma kablage på dina som jag har på mina?

View attachment 409221
 
Last edited:
Mycket diskret fäste till väskorna! Väskor behövs ju ibland, precis som du skriver. I vart fall om man skall köra mer än en dagstur.

Känner inte igen det där med glipa vid baklampan från min montering. Däremot ger gummipackningen en ganska rejäl "sarg" som först störde mig lite (på 50 cm avstånd), men som jag inte ens såg nästa morgon. Det är lätt att man stirrar på detaljer, detaljer som försvinner in i helheten när man kommer tillbaka nästa dag med nya ögon.

View attachment 399629


Det där med jordkabel runt fästet hängde jag inte med på. Men jag har heller inte läst fysik sedan jag gick ut 9B på högstadiet. (5:a i fysik, dock!)
Har du inte samma kablage på dina som jag har på mina?

View attachment 409221

Lucaskittet jag beställde och fick levererat var detta (se bild) - om du zoomar in på framblinkersen så kan du se de två smala kablarna och ringen runt fästet. Ville ha den genuina retrolooken - fast bullet style ser nog ut att vara en snyggare lösning. Glipan mellan lyset och skärmen beror på att kurvaturen på lyset är helt annorlunda än skärmen och då blir det en glipa mellan gummipackningen och skärmen. Som du säger så är flänsen på gummipackningen rätt hög och detta kan dölja glipan om man väl får den att sitta tätt mot skärmen (därav min ide om att limma den). Skall fixa en detaljbild på glipan ikväll och lägga upp. Kan ju vara att dom har olika leverantörer av kitten och att bullet style kittet är bättre anpassat.
 

Bifogat

  • NB_lucas_kit.jpg
    NB_lucas_kit.jpg
    26.4 KB · Visningar: 58
Last edited:
Lucaskittet jag beställde och fick levererat var detta (se bild) - om du zoomar in på framblinkersen så kan du se de två smala kablarna och ringen runt fästet. Ville ha den genuina retrolooken - fast bullet style ser nog ut att vara en snyggare lösning. Glipan mellan lyset och skärmen beror på att kurvaturen på lyset är helt annorlunda än skärmen och då blir det en glipa mellan gummipackningen och skärmen. Som du säger så är flänsen på gummipackningen rätt hög och detta kan dölja glipan om man väl får den att sitta tätt mot skärmen (därav min ide om att limma den). Skall fixa en detaljbild på glipan ikväll och lägga upp. Kan ju vara att dom har olika leverantörer av kitten och att bullet style kittet är bättre anpassat.

Kollade lite på triumphrat forumet och där fanns en hel massa inlägg om samma problem som jag har. Olika lösningar som att fila till basen på lyset så att det passar bättre, vända på gummipackningen, limma fast gummipackningen etc.. Jag funderar lite - egentligen syns det ju inte så mycket men jag är som sagt detaljfreak och vill ha perfekt passning (skulle köpt Maundspeeds lösning från början). Hittade t.o.m bilder på glipan som är exakt som min! (både med och utan packningen)
http://www.triumphrat.net/attachmen...t-coverage-of-bonny-fender-holes-p3050022.jpg
http://www.triumphrat.net/twins-tec...il-light-signal-relocate-diy.html#post2139469
 
Last edited:
Kollade lite på triumphrat forumet och där fanns en hel massa inlägg om samma problem som jag har. Olika lösningar som att fila till basen på lyset så att det passar bättre, vända på gummipackningen, limma fast gummipackningen etc.. Jag funderar lite - egentligen syns det ju inte så mycket men jag är som sagt detaljfreak och vill ha perfekt passning (skulle köpt Maundspeeds lösning från början). Hittade t.o.m bilder på glipan som är exakt som min! (både med och utan packningen)
http://www.triumphrat.net/attachmen...t-coverage-of-bonny-fender-holes-p3050022.jpg
http://www.triumphrat.net/twins-tec...il-light-signal-relocate-diy.html#post2139469
Det är ju hela nöjet att modda moddarna med egna moddar!
 
Jag har en tankväska + tankskydd över..passar Thruxton o Bonneville, också Scrambler tror jag..Pm:a vid intresse så kommer vi nog överens om ett pris!
P8250167 (1024x768).jpg

EDIT. väskan såld idag!!
 
Last edited:
Last edited:
F-ö-r-f-ä-r-l-i-g. Set ut som något som ritats på dagis. Eller var designern påverkad av olagliga substanser?

EDIT: visst är det kul när man tycker olika?:D
 
Last edited:
Jag och Sixty tar en hyggligt rejäl tur i morgon lördag. Sol och +20 väntas! Har inte bestämt någon rutt.

Om nån vill hänga på så går det bra! Vi rullar vid 10-draget - när det har hunnit bli lite ljummet ute.
 
Det blev en fin tur i solen idag - 37 mil!

Från Göteborg via Kornhall till Tjörn, Orust. Paus i Nösund: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nösund#mediaviewer/File:Nösund_september_2010.jpg och så vidare över Malö strömmar (Evert Taubes Maj på Malö, ni vet http://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_på_Malö) till Flatön.

På Flatön fikade vi på på den klassiska adressen Handelsman Flink - där Evert Taube bodde en sommar (1943?) http://www.handelsmanflink.se/

For sedan till Dragsmark för en ny bensträckare vid den gamla klosterruinen http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragsmarks_kloster innan vi på krokiga vägar slutligen nådde Smögen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Smögen#mediaviewer/File:Smögen_from_Kungshamn.JPG) där vi åt varsin räkmacka på bryggan.

Hemfärden gick via Hunnebostrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunnebostrand#mediaviewer/File:Hunnebostrands_harbour.jpg), Bovallstrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovallstrand#mediaviewer/File:2011-07-14_Bovallstrand_2.jpg) innan vi drog in på... BJN Raceway! Vi körde BJNs "hemmabana" hela vägen Munkedal-Valbo Ryr-"fyrvägskorsningen"-Uddevalla. Ny paus. Näst sista sträckan söderut gick förbi Vassbo och Ljungskile och sedan till Göteborg.

Nu är det här ju en Thruxtontråd, och inte resetråd. Så jag slutar nu. Tänkte bara visa er vad ni missade! :D
 
Hej!
Nu här på forumet, även ny Thruxton-ägare sen tidigare i somras :banana
Då hojen är helt i original har jag såklart börjat fundera på lite förändringar inför vinterns mek. Jag tänkte beställa lite grejer från BC, bl.a. Lukas Fendern, och då kanske flytta bak-blinkers till där bakre stötdämparen möter sadeln. Är det nån som har dragit igenom besiktningen med den lösningen? Kollat lite på Trafikverkets föreskrifter och det enda "problem" jag hittar är att synbarheten ska vara 20 grader inåt..
Tänkte även byta till ett par Shorty Predators, verkar hur grymma som helst :yoparty Där är det ju lite enklare att byta till standarddämparna inför besiktningen.
Ursäkta den lite tråkiga byråkrati-frågan, men det verkar ju som att de flesta Thruxton-ägare gör något åt standardbakdelen och ljudet...
 
Det blev en fin tur i solen idag - 37 mil!

Från Göteborg via Kornhall till Tjörn, Orust. Paus i Nösund: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nösund#mediaviewer/File:Nösund_september_2010.jpg och så vidare över Malö strömmar (Evert Taubes Maj på Malö, ni vet http://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_på_Malö) till Flatön.

På Flatön fikade vi på på den klassiska adressen Handelsman Flink - där Evert Taube bodde en sommar (1943?) http://www.handelsmanflink.se/

For sedan till Dragsmark för en ny bensträckare vid den gamla klosterruinen http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragsmarks_kloster innan vi på krokiga vägar slutligen nådde Smögen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Smögen#mediaviewer/File:Smögen_from_Kungshamn.JPG) där vi åt varsin räkmacka på bryggan.

Hemfärden gick via Hunnebostrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunnebostrand#mediaviewer/File:Hunnebostrands_harbour.jpg), Bovallstrand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovallstrand#mediaviewer/File:2011-07-14_Bovallstrand_2.jpg) innan vi drog in på... BJN Raceway! Vi körde BJNs "hemmabana" hela vägen Munkedal-Valbo Ryr-"fyrvägskorsningen"-Uddevalla. Ny paus. Näst sista sträckan söderut gick förbi Vassbo och Ljungskile och sedan till Göteborg.

Nu är det här ju en Thruxtontråd, och inte resetråd. Så jag slutar nu. Tänkte bara visa er vad ni missade! :D
Ännu en lagom t-max tur man missade!

Hej!
Nu här på forumet, även ny Thruxton-ägare sen tidigare i somras :banana
Då hojen är helt i original har jag såklart börjat fundera på lite förändringar inför vinterns mek. Jag tänkte beställa lite grejer från BC, bl.a. Lukas Fendern, och då kanske flytta bak-blinkers till där bakre stötdämparen möter sadeln. Är det nån som har dragit igenom besiktningen med den lösningen? Kollat lite på Trafikverkets föreskrifter och det enda "problem" jag hittar är att synbarheten ska vara 20 grader inåt..
Tänkte även byta till ett par Shorty Predators, verkar hur grymma som helst :yoparty Där är det ju lite enklare att byta till standarddämparna inför besiktningen.
Ursäkta den lite tråkiga byråkrati-frågan, men det verkar ju som att de flesta Thruxton-ägare gör något åt standardbakdelen och ljudet...

Välkommen! Jag besiktigade min dom första gångerna med den setupen, inga problem för mig.. har några monteringsbleck för stötdämparplaceringen att avvara om det inte följer med. Själv flyttade jag bak mina då jag kör en del med sadelväskor..

Och ljudet... köp ett par shorty! Tror ingen här inne har såna?
Original förstör ju hela grejen.. mötte en med TOR dämpare igår och han hördes inte alls över mina diskbänksmegafoner :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top