Triumph Thruxton-tråden

Köpte en liten framskärm på ebay via PJ glassfibre.
Den såg jättebra ut och allt verkade vara frid och fröjd.
Men så upptäcker jag att den böjda plåten som sitter på undersidan av skärmen och mellan gaffelbenen, inte var med. :gråta
Är det någon som har en extra och vill sälja till mig?
Den kromade skärmen som jag har vill inte göra åverkan på.
 
Tusendelar är väl att ta i.."min reparatör" snackade om tiondelar, inom ett par tiondelar är ok. Och plötsligt blev det mycket lättare att mäta!!!!

Hittar inte min gamla verkstandshandbok för 750 Four men vad jag minns så var måtten i tiondels millimeter. Svärfar lyckades på ca 30 min från start få både rundhet och skevhet åt sidan till ett par 100-dels mm från perfekt dvs 10 ggr bättre än vad som var angivet som största avvikelse. Ska faktiskt be honom lära mig detta. Tyvärr är han inte lika bra lärare som mekaniker men får försöka. Skulle ju vara bra att kunna.
 
Hittar inte min gamla verkstandshandbok för 750 Four men vad jag minns så var måtten i tiondels millimeter. Svärfar lyckades på ca 30 min från start få både rundhet och skevhet åt sidan till ett par 100-dels mm från perfekt dvs 10 ggr bättre än vad som var angivet som största avvikelse. Ska faktiskt be honom lära mig detta. Tyvärr är han inte lika bra lärare som mekaniker men får försöka. Skulle ju vara bra att kunna.

"Min reparatör", med 50 års erfarenhet av mc-hjul, påstår med bestämdhet att dagens fälgringar är "sämre", dvs mer orunda och skeva, än dom var "förr". Kinasyndrom??
 
"Min reparatör", med 50 års erfarenhet av mc-hjul, påstår med bestämdhet att dagens fälgringar är "sämre", dvs mer orunda och skeva, än dom var "förr". Kinasyndrom??

Mina Behr fälgar är gjorda i tyskland.. kan den stolta industrinationen verkligen ha tappat andan och strävan efter perfektion bara för att marknaden drunknar i Kinaskräp? Dom visade iofs på noll skevhet och ovalitet när jag kollade..
Men grunddesignen i det nya navet är otroligt mycket sundare, raka ekrar med en nätt 10gradig vinkel in i navet. Kommer fortfarande såklart få efterspänna några ggr innan materialet satt sig, men med dom gamla fanns det så mycket att ge på i ekervinklarna att man skulle fått spänna dom i oändlighet.
Hade jag vetat om det och hållit koll från början hade det säkert hållt ihop bra men detta känns mycket stabilare!
 
EN snabb fråga (igen). Skall iväg på bandag med hojen och hinner inte göra alla mods med luft och bränsle/avgas och dessutom köra TuneECU innan. Tror ni det är skadligt att ta bort snorkeln, byta luftfilter, fimpa AI och kanske Shark 2-2 ljuddämparsystem med/utan db-killers utan att mappa om (mappar om senare när jag hunnit ta bort plattan i luftboxen och O2)?:va
 
Jag är ingen expert på efi-hojar, men jag hade nog väntat med moddarna till efter bandagen..kanske bara byta filter o ta bort snorkeln..resten efteråt..AI och avg.systemet påverkar nog betydligt mer för att jag skulle våga köra "hårt" på bana utan ommappning. Dessutom kan avgassystemet vara för högt ljudmässigt utan db-killer så dom plockar av dig från banan. Banägarna är väldigt restriktiva numera.
 
/../ och så koppla upp med TuneECU och förmodligen Arrow 2-2 map. 1000 kr för en map från Twinpower känns dyrt.

Tänk på att Arrow-matrisen bara kompenserar för att avgassystemet flödar mer och att ett helsystem från Arrow utan dB-killers dessutom flödar mindre än till exempel Shark, Zard och BC Predators.
 
Hej Twintorsken
Jag har ekrat några hjul inemellan...Börja med rundheten och sträva sedan jämt sidlänges. Det är faktiskt rätt meditativt...lite i taget... Jag har hört om galningar som använder 100dels klockor men det är bara trams för både fälg och däck slår mycket mer. Jag spänner fast ett par ståltrådar- en utmed inner banan och en mot fälgkanten. När du tycker det börjar närma sig tager du baksidan av en Bacho 6" skiftnyckel och håller den lätt i greppet. Låt den dansa över ekrarna så hör du om någon eker är speciellt slak. När du har samma "sound" hela vägen runt kollar du rakhet i båda led igen. Så får man hålla på tills det blir tillräckligt bra, men det svåra är att sluta i tid för man blir lite tossig av det!
Lycka till!
För övrigt kan jag bara säga att alla ni som missade Mostens sist helg verkligen missade ngt men, kolla hemsidan för Mosten MC där det nog snart kommer bilder.
Hasse D
Hasse D
Mina Behr fälgar är gjorda i tyskland.. kan den stolta industrinationen verkligen ha tappat andan och strävan efter perfektion bara för att marknaden drunknar i Kinaskräp? Dom visade iofs på noll skevhet och ovalitet när jag kollade..
Men grunddesignen i det nya navet är otroligt mycket sundare, raka ekrar med en nätt 10gradig vinkel in i navet. Kommer fortfarande såklart få efterspänna några ggr innan materialet satt sig, men med dom gamla fanns det så mycket att ge på i ekervinklarna att man skulle fått spänna dom i oändlighet.
Hade jag vetat om det och hållit koll från början hade det säkert hållt ihop bra men detta känns mycket stabilare!
 
Behrfälgarna slår sig i svetsfogen med 2 mm Hasse! pillar med rundheten här med en grogg till sällskap.. och några kids som byter gaffeltätning.
 
Lurar och klurar.. fattar fortfarande inte hur man centrerar fälgen och hittar mittlinjen på hojen! Nån som vet var man mäter bäst?
 
uploadfromtaptalk1402664025576.jpg Ja det ska väl spåra ur fullständigt innan det spårar som det ska.. är inom en millimeter från hojens centrum med fälgen, det borde väl knappast märkas? Mvh Nojig nybörjare..
 
Lurar och klurar.. fattar fortfarande inte hur man centrerar fälgen och hittar mittlinjen på hojen! Nån som vet var man mäter bäst?

Det var ju det jag menade i ett tidigare inlägg om offset.. med en linjal över navets plattaste sida fram till fälgen
och mäter avståndet mellan linjal o fälgkant (innan avekring). Det avståndet blir ju riktvärdet som du använder dig av.
 
Det var ju det jag menade i ett tidigare inlägg om offset.. med en linjal över navets plattaste sida fram till fälgen
och mäter avståndet mellan linjal o fälgkant (innan avekring). Det avståndet blir ju riktvärdet som du använder dig av.

Jag lade ner den metoden eftersom naven ser så olika ut.. nu verkar ju allt ok ändå, efter att jag fick upp hojen i våg och mätte med laser.. spänner upp allt och efterkontrollerar tror jag..
 
Twintorsk segrar igen! Hjulet är monterat, regulator och tändbox installerade, fullgasrepan är körd, och allt funkar fantastiskt.. Dags för en öl. Skål!
 
Snygg hoj 1014, men jag gillar inte avgassystemet riktigt..du skulle behöva mitt D&D 2-2 polerat rostfritt med steppade rör, helt nytt o oanvänt, inte ens provmonterat...impulsköp. Ligger bara här och skräpar till ingen nytta. Behöver dock tillverkas en db-killer för att passera besiktning. Finns flera klipp på Tuben där man kan höra sången! PM:a om du är intresserad.

EDIT: 2014-06-15..avgassystemet är sålt! Finns dock en hel del andra delar kvar!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top