Triumph Thruxton-tråden

Hur är den att köra med skjuts på?

Min uppfattning är den inge vidare att skjutsa med. Inte för att jag har så mycket att jämföra med men det är inte i närheten av lika kul att köra med passagerare som det är att köra ensam. Kanske bara jag som är för försiktig med sällskap där bak...
 
Jag vet inte om det skiljer så mycket på sadlarna mellan Thruxton och Bonneville. Min fru har inte upplevt några problem att åka kortare sträckor upp till ca tio mil med Bonnevillen. Det känns ju som att vridet är tillräckligt bra för att orka med den extra lasten. Men visst.... Det är ju alltid roligare att åka själv!
 
Min uppfattning är den inge vidare att skjutsa med. Inte för att jag har så mycket att jämföra med men det är inte i närheten av lika kul att köra med passagerare som det är att köra ensam. Kanske bara jag som är för försiktig med sällskap där bak...

Jag har skjutsat klart över 4000 mil. Ca 1,5 ggr runt jordklotet. Det är absolut inget fel att vara extra försiktig med skjuts. Bara klokt! Bra Middleton! Jag har dock aldrig skjutsat med Thruxton. Tror dock inte den är bra. Lite svag motor men de är inget större problem. Skjutsade mycket på en CB-Four och den är inte starkare. Sadelbredden bak samt den framåtlutade ställningen är ett problem vid längre körning med skjuts. Fotpinnarnas höjd och benvinkeln för tjejen är väldigt avgörande. De jag har haft med på längre turer har trivts utomordentligt på en GS1000 -82 G och en XJR 1300. Speciellt med hårda packväskor och hård packbox bak- Känns tryggt. Tror ingen av dem skulle uppskattat Thruxton annat än för kortare turer. Vet inte säkert men SV 1000 upplevdes inte som någon hit.
 
Nu när min moppe nått över 10årsstrecket verkar den ha blivit könsmogen! Hade droppat lite olja på parkeringen häromdan. En skruv till kåpan runt utgående axel som lossnat. Kanske borde börja sköta servicen lite mer noggrant..?
 
Nu när min moppe nått över 10årsstrecket verkar den ha blivit könsmogen! Hade droppat lite olja på parkeringen häromdan. En skruv till kåpan runt utgående axel som lossnat. Kanske borde börja sköta servicen lite mer noggrant..?

Tätningen vid axeln..inte helt ovanligt problem..lätt att åtgärda!
 
Tätningen vid axeln..inte helt ovanligt problem..lätt att åtgärda!

Jo packboxar byter man lätt. Men den är tät! Drog åt en lös skruv bara så slutade det droppa.. värre med navet.. 4600 loppor för ett Talon nav. Dösnyggt, välbyggt och så. Men jag har aldrig ekrat upp ett hjul förr.. kanske bara gör saken värre, vetetusan. Och regulatorn går på nån tusing på ebay. Håller på o mäter mig fram till om den verkligen är kass, men 11 volt är illa.
Jaja. Lönen ryker till hojprylar denna månaden med. Som sig bör!
 
Jo packboxar byter man lätt. Men den är tät! Drog åt en lös skruv bara så slutade det droppa.. värre med navet.. 4600 loppor för ett Talon nav. Dösnyggt, välbyggt och så. Men jag har aldrig ekrat upp ett hjul förr.. kanske bara gör saken värre, vetetusan. Och regulatorn går på nån tusing på ebay. Håller på o mäter mig fram till om den verkligen är kass, men 11 volt är illa.
Jaja. Lönen ryker till hojprylar denna månaden med. Som sig bör!

Jo, navet kostar men är snyggt som sagt..ekra själv är inte så svårt..ta bilder först på mönstret..mät offset..ekra av..eventuellt ersätt hjullager?? ekra på nya navet..ta hjälp hos en erfaren "ekrare" med riktning och offset:en..montera däck/hjul. Jag gjorde mina med hjälp av en duktig "ekrare" med det sista finliret så hjulet blir runt och fint och med rätt offset. Samtidigt lär man sig nått nytt!
11 Volt är inte bra!!
 
Det är väl ditt gamla Yuasa? Inte det du tog över från mig? För i så fall har jag kvittot kvar...

Tror inte det är fel på nåt av batterierna, båda håller laddningen bra o drar startmotorn fint.
Satt i soliga fjällbacka o mätte lite igår, kom fram till att statorn ger 8-9 volt ac med regulatorn inkopplad och normala 50-70 volt med den urkopplad, så det blev en beställning på en ny regulator! (Slank med en programmerbar tändbox också..)
Och jag har bestämt mig för det svidande dyra navet, känns som en engångsutgift iaf..
Får se om det blir nån vättern tour, känns lite tajt.
 
Min uppfattning är den inge vidare att skjutsa med. Inte för att jag har så mycket att jämföra med men det är inte i närheten av lika kul att köra med passagerare som det är att köra ensam. Kanske bara jag som är för försiktig med sällskap där bak...

Skulle gärna vilja veta vilken hoj som är skönare att åka på med passagerare än utan...
Den är ju bättre än alla sporthojar iallafall.
Sen finns det ju lite tillbehör som man kan sätta på så att passageraren har lite att hålla i som "grepp rails" eller vad dom heter, finns även ett litet ryggstöd.

Har åkt med passagerare och packning till Danmark,Tyskland,Holland,Belgien,Frankrike,Spanien utan några problem.
Ni som är lite stora och tunga bör nog fundera på att skaffa styvare fjädring där bak bara. för jag har min på det styvaste och det är precis på gränsen att det går för oss.

DSC01233.jpg
 
Returburk i aluminium...

Då var allt monterat. En del nytt, men mest flyttat från den andra. De är aldrig lika roligt att göra om samma moment. Tre inte helt ovidkommande frågeställningar kvarstår dock:
- Startar eländet...:mad:
- Sitter prylarna kvar...:huvet
- Går den igenom besiktningen i morgon...:Bugar

Har förberett för det sistnämnda med väl packade insatser som ser uppenbart provesoriska ut. Är lite osäker på 6-kolvsokets funktion - känns svampigt trots luftning. Pumpen är väl lite klen även om Raisch hävdade att det skulle fungerade bra.:confused:
 

Bifogat

  • P6010125.jpg
    P6010125.jpg
    248.1 KB · Visningar: 85
Då så var det tokshoppat.. regulator, tändbox och Talon nav+ekrar! Plånboken skriker och vrider sig i smärtor.. återstår att se om jag hittar nån som kan hjälpa mig ekra upp godsakerna. Innan vätternturen. Hundramils tur med en paj eker känns inte vettigt. Eller kul! Nån här som har ställt in en Procom tändbox innan? Är det jätteklurigt? Klurar väl säkert ut det men lite guidning är ju aldrig fel..
 
Då så var det tokshoppat.. regulator, tändbox och Talon nav+ekrar! Plånboken skriker och vrider sig i smärtor.. återstår att se om jag hittar nån som kan hjälpa mig ekra upp godsakerna. Innan vätternturen. Hundramils tur med en paj eker känns inte vettigt. Eller kul! Nån här som har ställt in en Procom tändbox innan? Är det jätteklurigt? Klurar väl säkert ut det men lite guidning är ju aldrig fel..

Jag har..installera det medskickade programmet på datorn, ställ in boxen (lilla ratten) på rätt siffra för 360-motorn, ladda ner Procoms olika tändkurvor till datorn och använd den som passar dina moddar bäst. Skulle tro att 6:an är en sådan. Du ansluter ecu:n med rätt siffra till datorn och laddar ner. Du kan naturligtvis modda kurvorna som du själv vill!
 
Last edited:
Latmasken fick ge vika på söndagskvällen.
Skruvade dit clipon.styret, blinkers och lyktfästen.
Finns det någon mindre, snyggare och bättre passande hastighetsmätare för en billig peng att tillgå? Det ser ju bedrövligt ut när mätaren sticker upp en halvmeter i luften sådär. :mad:

rw.jpg
 
Jag har..installera det medskickade programmet på datorn, ställ in boxen (lilla ratten) på rätt siffra för 360-motorn, ladda ner Procoms olika tändkurvor till datorn och använd den som passar dina moddar bäst. Skulle tro att 6:an är en sådan. Du ansluter ecu:n med rätt siffra till datorn och laddar ner. Du kan naturligtvis modda kurvorna som du själv vill!
Verkar ju busenkelt! Och den funkar med originalspolarna hoppas jag.. hörde nåt nys om att folk inte fått den att funka ordentligt utan nology eftermarknadsspolar. Känner att jag lagt tillräckligt med deg nu..

Latmasken fick ge vika på söndagskvällen.
Skruvade dit clipon.styret, blinkers och lyktfästen.
Finns det någon mindre, snyggare och bättre passande hastighetsmätare för en billig peng att tillgå? Det ser ju bedrövligt ut när mätaren sticker upp en halvmeter i luften sådär. :mad:

View attachment 406784

Prova den legendariska "yonsson mod"?
Jag fick med några små fina kromade mätare på min hoj när jag köpte den, med inbyggda idiot lysen. Ska se om jag kan hitta dom nånstans..
Edit: typ nästan exakt en sån här har jag fast inte riktigt..
http://www.custombikeparts.se/product.asp?product=609
 
Last edited:
Funkar med originalspolar! Felet folk gör att dom har fel siffra på "lilla ratten". Den här ecun är ju till både 790, 865 365- motorn OCH 270-motorn.
På din skulle jag köra 790-mappen som är lite vassare än 865:an. Jag kör den fast en annan kurva än Procoms. Du kan få den om du vill.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top