Triumph Thruxton-tråden

Hittade en potentiell vinnare ikväll. Ena gummimembranet har blivit klämt vid monteringen sist, men jag vette tusan om detta verkligen är boven. Det är garanterat en del av att hojen har gått ännu sämre sedan sist, men den gick ju dåligt redan innan.

Vad tror ni? Kan detta spela in så pass mycket?

Bifogat

• DSC_6970.JPG
    DSC_6970.JPG
    18.9 KB · Visningar: 67
Kan detta vara ett alternativ?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Keihin_Fcr_39_36060103.htm?ca=11&w=3&last=1
Hur mycket till helvete är det att bygga om en 4-brygga till en 2?

Erich och ni andra som köpte Keihin från staterna, vad landade slutnotan på?

Har haft problem med gummimembran på både bil och hoj och ja, kan vara. Minns inte exakt hur det yttrade sig.

Om någon hittar lösning att bygga om från fyra till två kanske vi kan dela? Jag är för osäker själv men det måste ju bara gå?

EDIT: Vad jag menar är ju att vi köper fyragasar arrangemanget och delar upp på hälften och delar kostnaden på två. Fast det fattade du ju redan innan. :D

Last edited:
Jag misstänker iaf att detta kan vara en del av roten till det onda.
Det som behöver göras i min värld är att ändra på distanserna (rören) som håller ihop fuggarna, samt montera en extra vajerkontroll (om man delar dem), samt att komplettera med nya munstycken.

Torde vara ganska simpelt, eller?
Någon som har erfarenhet från dessa fuggar?
http://www.british-customs.com/triumph-motorcycle-cr-special-racing-carburetor.html?&cat=5

Skiljer ett par tusen mellan dem och FCR, vet inte riktigt vad skillnaden är?

Jag misstänker iaf att detta kan vara en del av roten till det onda.
Det som behöver göras i min värld är att ändra på distanserna (rören) som håller ihop fuggarna, samt montera en extra vajerkontroll (om man delar dem), samt att komplettera med nya munstycken.

Torde vara ganska simpelt, eller?
Någon som har erfarenhet från dessa fuggar?
http://www.british-customs.com/triumph-motorcycle-cr-special-racing-carburetor.html?&cat=5

Skiljer ett par tusen mellan dem och FCR, vet inte riktigt vad skillnaden är?

Ungefär samma från min värld. Enda skillnaden från ditt första inlägg om detta är att vi delar på kostnaden för fyra fuggar och tar två var.

Låter som en god idé!
Jag vet dock inte vars man kan få tag i reservdelar till dem?
Det som behövs är i min värld:
- Nya distanser om de gamla från vakuumfuggarna inte kan användas.
- Ny gasvajeranslutning då en försvinner
- Nytt bränslerör mellan fuggarna
- Ny nålar + munstycken.

Har jag glömt något?
Vart kan man fp tag i reservdelar?

Låter som en god idé!
Jag vet dock inte vars man kan få tag i reservdelar till dem?
Det som behövs är i min värld:
- Nya distanser om de gamla från vakuumfuggarna inte kan användas.
- Ny gasvajeranslutning då en försvinner
- Nytt bränslerör mellan fuggarna
- Ny nålar + munstycken.

Har jag glömt något?
Vart kan man fp tag i reservdelar?
Kehin FCR 39 borde inte vara svårt att få delar till.

Distanser ja.
Ansnlutningar för gaswire ja.

Bränslerör kan kortas och pluggas.

Nålar och munstycken lär bli aannorlunda.

Kehin FCR 39 borde inte vara svårt att få delar till.

Distanser ja.
Ansnlutningar för gaswire ja.

Bränslerör kan kortas och pluggas.

Nålar och munstycken lär bli aannorlunda.

Ni får inte glömma TPSen.
Jag har själv tittat lite på CR förgasaren. Den finns i lite olika storlekar.
35,37 o 39. Enligt braigasen så kan det kvitta med 39 om man inte har tänkt att porta byta kammar. Om man bara vill ha lite mer botten i hojen så räcker det gott med 37or. Och 35or är lite små, då det sitter 38 orginal,( tror ja det är. För mig att jag har läst det någonstans) Enligt honom. Jag har själv för lite erfarenhet för att veta själv, så jag får lita på folk som säger sig kunna.

En liten fråga ang. TPS:en, vad gör den egentligen?
Har aldrig fått ett svar på den frågan.
Någon som vet?

På en inspruthoj hade jag förstått mervärdet, men vad gör den på en förknasarhoj? Styr tändkurvan?

En liten fråga ang. TPS:en, vad gör den egentligen?
Har aldrig fått ett svar på den frågan.
Någon som vet?

På en inspruthoj hade jag förstått mervärdet, men vad gör den på en förknasarhoj? Styr tändkurvan?

För det första kan du glömma TPS:en, jag har kört originalgasarna både med in- o bortkopplad och det är ingen märkbar skillnad. Den styr tändkurvan.
Med min programerbara ECU kör jag med TPS:en nollad. Kopplas loss vid kontakten under sadeln. INTE VID FÖRGASARNA!!!
Det går naturligtvis att fixa till en 4-brygga till 2 st 2-bryggor och delar kan du nog få från Braigasen eller från http://www.keihin.de/. Måste också kunna få från Sudco i USA. Skicka en förfrågan. Reservdelar är rätt så dyra till FCR:arna men med det priset delat på 2 går det ihop sig.
Jag skulle nog testa Sudco eftersom dom säljer FCR-kittet i USA och borde ha reservdelar. Möjligtvis går det också att handla genom TPUSA. Med riktiga delar kan du använda original gasdrag. Min räkning slutade på ca 9000 kr inkl. allt utom trattarna som kostar ca 1500 kr till.
@ Speedtwin: original är 36mm.

Last edited:
Jag har meddelat Panzaa att jag för tillfället inte kan vara med och dela så det är fritt fram för någon annan som är intresserad om det visar sig att det går att få till ett kit som blir billigare än att köpa färdigt.

(Klimatanläggningen i bilen pajade i morse. Full fläkt och full värme är enda möjliga inställningen. Rädd att det blir dyyyyrt.)

Glömde i mitt förra inlägg att där finns bara en acc-pump på bryggan, så ytterliggare en måste inköpas om man delar 4-bryggan. Och en länk till för reservdelar: http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm
Engelsmannen kan jag rekommendera, har gjort några affärer där, snabba svar på mail och snabba leveranser.
EDIT: det borde också vara möjligt att få delar från classicbikeraisch, jag kan event. vara mellanhand där. Finns ju fina sprängskisser på nätet som man kan titta på. Glömde också Boris JR här på sporthoj som sysslat mycket med FCR.

Last edited:
Skillnad på FCR & CR...
CR saknar acc.pump och har rund trottel. så det är väl det som skiljer dem åt. tror dom har liknande flöde båda modellerna.. sen har FCR fler inställnings möjligheter. Den är ju RÄJS!!!:D

@thruxtonerich: så var det ja:tummenupp

Last edited:
Tankvolym, igen

Hej på er,
Återkommer till tidigare resonemang om tankvolym. Tanken skall ju rymma 16,6 l enligt källorna. Men f-n vet om den gör det, eller hur mäter man sådant? Mäter man hela teoretiska volymen, utan att ta hänsyn till att påfyllningsröret sticker ned en bit? Eller den praktiskt användbara volymen, så mycket man kan fylla utan att det kommer upp i röret?

Jag har nämligen fått soppatorsk 2 gången nu. Både gångerna i nedförsbacke, med 100 meter kvar till en mack!:Bugar Den ena gången med 25 mil på trippen, den andra med 26 mil på trippen.

Om nu tanken rymmer 16,6, och hojen drar 0,5, så borde ju den teoretiska aktionsradien vara 33 mil. Eller i vart fall 30. Alltså borde hojen inte stanna efter 25-26 mil.

Med andra ord så mäter tillverkaren tankvolymen på något konstigt sätt (bruttovolymen, inkl det man inte kan utnyttja?). Eller så är det något annat fel (trippmätaren?).

Vad har ni andra för erfarenheter?

Om du fått soppatorsk så vet du väl hur mycket du tankade??? Det är ju den mängd som är användbar. I min bok står det i alla fall 16 l . Sen sticker ju rören med filter upp en liten bit i tanken så jag tror inte det finns mer än 15 användbara liter.

Om du fått soppatorsk så vet du väl hur mycket du tankade??? Det är ju den mängd som är användbar. I min bok står det i alla fall 16 l . Sen sticker ju rören med filter upp en liten bit i tanken så jag tror inte det finns mer än 15 användbara liter.
Den ena gången fick jag soppatorsk vid 26 mil, och fick i 13 liter. Den andra gången fick jag stopp vid 25 mil, och fick i 12,5 liter. Jäkla mysko, i förhållande till 16,6 liter.

Och varför får jag då soppatorsk 2 gånger, lär jag mig inget? :)
Jo, det verkade så osannolikt att få stopp efter 25 mil/12,5 liter att jag trodde att jag hade tagit fel någonstans. Nollat trippen vid fel tillfälle. Fyllt på för lite. Eller något annat.

Men när jag fick soppastopp nummer två vid nästan samma miltal, så slutade jag tro att det var mitt fel...

@BJN, ingen fara jag letar vidare och ser om jag kan hitta 2 separata fuggar.
Skulle underlätta en hel del!

Tack för tipsen Erich!

Den ena gången fick jag soppatorsk vid 26 mil, och fick i 13 liter. Den andra gången fick jag stopp vid 25 mil, och fick i 12,5 liter. Jäkla mysko, i förhållande till 16,6 liter.

Och varför får jag då soppatorsk 2 gånger, lär jag mig inget? :)
Jo, det verkade så osannolikt att få stopp efter 25 mil/12,5 liter att jag trodde att jag hade tagit fel någonstans. Nollat trippen vid fel tillfälle. Fyllt på för lite. Eller något annat.

Men när jag fick soppastopp nummer två vid nästan samma miltal, så slutade jag tro att det var mitt fel...

Låter ju nästan som att det borde finnas någon dold reservkran någonstans.

Lite fel visar nog din trippmätare i och med att däcket är annorlunda men så mycket borde det inte bli.

Ny i sällskapet

Blev nyligen ägare till en svart 2006:a. Den är helt original sånär som på TOR-dämpare och en enkel nedflyttning av strålkastaren och instrumenthuset.

Än så länge har det mest handlat om att lära känna hojen och planera lite inför vintern. Det är ju en del saker som jag vill ordna till för att få till stuket. Prestandan räcker tills vidare.

Har beställt lite delar för att rensa upp bakskärmen och belysning. Närmast därefter blir nog styrändsbackspeglar och troligen lite bredare däck. Är enormt sugen på att gå upp något i fälgbredd men måste läsa på lite ytterligare innan jag bestämmer mig.

Snurrar runt i centrala Stockholm så hojta till om någon vill ta en hösttur!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman