Triumph Thruxton-tråden

En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.

Jag ska sticka till Swedol senare idag och köpa en ny momentnyckel som går från 4 Nm-20 Nm kan ju köpa bitsen där då. Det är Torx T30 vad jag har förstått.

En av momentnycklarna jag har går visserligen ner till 8 Nm men den är nästan 40 år och var inte superkvalitet när den var ny så jag vågar inte riktigt lita på den längre när det gäller riktigt små moment.

Jag har en slagskruvmejsel som är suverän när det t.ex. har gällt stjärnskruvar i förgasare. Om torxbitsen passar i den kanske det är en bra idé att lossa med hjälp av den eller vad tror ni?
 
Specialverktyg

Verktyget för att hålla ihop dreven vid demontering av kamaxlarna ( som Thruxtonerich så fint beskrev hur det kan tillverkas) har jag nu skaffat delar till. Det gick dock inte att köpa lösa skruv och mutternit så jag har väl material till tio kit. Om någon vill köpa för en billig peng ( det blir ca 40 kr med porto skulle jag tro) så har jag grejer. Originalsatsen (som då innehåller ett verktyg till som för mig ser ut som den där plåtblaffan jag har när jag byter rondell på vinkelslipen) kostar 717 kr. Plåtblaffan behövs inte om man man använder det andra verktyget (skruv + gängnit) när man tar av kammen.

Inget jag tänker tjäna pengar på. Mer som ett kompiserbjudande. :)
 
Jag kan nog gott tänka mig en sån plure! Ska tvinga mig till ventiljustering i vinter tänkte jag, har vart dags ett tag.
Nån gång efter jag rett ut dom hiskeliga kopplingarna i lykthuset. Har funnit att säkringarna inte längre säkrar det dom säkrade från början.. Tror baklyset bränner av om man har helljus på och tutar samtidigt :D terminal nr 10 går ingenstans längre osv.. Drar man ur säkringen till oljetrycklampan funkar plötsligt bromsljuset! Kan se framför mig hur förre ägaren rev sig i huvet och totade ihop kablar för glatta livet, haha. Har ändå funkat ok fram tills nu får jag ju ge honom.
Jaja det här löser sig med lite tålamod och blöta höstkvällar..


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.714978,11.946088
 
@Twintorsk
Såg din hoj stå på Järntorget precis. Ett tips är att ställa den precis på hörnet vid Bishops nästa gång. Där finns mc-parkering, så du slipper dela plats med cyklisterna :tummenupp
 
@Twintorsk Såg din hoj stå på Järntorget precis. Ett tips är att ställa den precis på hörnet vid Bishops nästa gång. Där finns mc-parkering, så du slipper dela plats med cyklisterna :tummenupp
Ja för tusan, ställ dig inte i cykelställ (= p-böter).
 
Ja för tusan, ställ dig inte i cykelställ (= p-böter).

Jag tror det är mc-parkring där den stod också, men även fullt av cyklar och passerande människor med smutsiga klåfingriga fingrar.

Vid Bishopshörnet går det mycket mindre folk och det finns inga cykelställ nära. Ett litet tips bara :näsblod
 
Jeje.. Kommer man från det hållet o bara ska ha sig en latte o en cigarill funkar det fint att stå där :) har ingen lust att ta omvägen runt torget eller köra rakt igenom en massa lågsinta fotgängare bara för att komma till den andra rutan. Parkerade värre i oslo i veckan, blev av med hela bilen. Den är nog i Polen nu..


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.714935,11.946308
 
Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.

Har haft en gul -97a och ljudet samt utseendet är det inte många hojar som slår:tummenupp
 
Har haft en gul -97a och ljudet samt utseendet är det inte många hojar som slår:tummenupp

Nä, visst är det så. Förnuftsmässiga skäl och en snabb ändring av ekonomin fick mig ändå att avstå. Men det är en oerhört vacker sak!
 
Fnulade vidare på felet med min Traja idag. Kollade så att allt kablage, bränsleslag etc satt på och ej i kläm. Hon var lite grinig vid uppstart, men därefter rullade hon på bra. Efter ett par 100 meter började problem med den numera mycket ryckiga gången. Stannade, lade i neutralen och varvade upp till 8000 varv - inga problem. Så fort motorn belastas uppstår problemet. Känns precis som jag har sagt tidigare att hojen inte får bränsle, men jag vette tusan. Emellanåt får jag saftiga avgassmällar. Tidigare uppstod endast problemet på höga varvtal, men nu har det även börjat på lägre.

Lambda mätaren visade konstant ca 13,5 det är det som får mig att bli konfunderad. Om det hade varit bränslerelaterat hade mätaren hoppat fram och tillbaka.

Den ena tändkabeln hade uppmät motstånd på 5k ohm, den andra 5,7k ohm. En mätbar skillnad, men inte enorm.

Finns det någon som har möjlighet att låna ut en tändspole till mig så att jag kan eliminera det problemet nu innan vintern kommer? Skulle vara ytterst tacksam!

En kasse pilsner erbjuds som kompensation :)
 
Last edited:
En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.

Vet du vad som är rätt kvalitet? Funderade lite på om man skulle ta och byta alla skruvarna. Både du och andra vittnar om att det är lite problem med att de sitter hårt och kan gå av för att de överbelastats en gång. Sen hade det inte varit fel att få insex eller sexkant på skallen.

De ska ju dras med 10Nm som stämmer för M6 i 8.8 stål enligt Swebolts tabeller. Vill ju inte chansa att sätta dit något dåligt men att byta ut alla 12 mot original för 72 kr st blir lite dyrt.
 
På mina gamla skruvskallar står det 10,8 om jag minns rätt??? på dom nya står det ingenting.
EDIT... jag betalade nog bara runt 300 kr för 12 st.
 
På mina gamla skruvskallar står det 10,8 om jag minns rätt??? på dom nya står det ingenting.
EDIT... jag betalade nog bara runt 300 kr för 12 st.

OK! Får kolla lite bättre. Trhundra tycker jag klart att det är värt att börja om med omonterade skruv och dra rätt från början.
 
Fnulade vidare på felet med min Traja idag. Kollade så att allt kablage, bränsleslag etc satt på och ej i kläm. Hon var lite grinig vid uppstart, men därefter rullade hon på bra. Efter ett par 100 meter började problem med den numera mycket ryckiga gången. Stannade, lade i neutralen och varvade upp till 8000 varv - inga problem. Så fort motorn belastas uppstår problemet. Känns precis som jag har sagt tidigare att hojen inte får bränsle, men jag vette tusan. Emellanåt får jag saftiga avgassmällar. Tidigare uppstod endast problemet på höga varvtal, men nu har det även börjat på lägre.

Lambda mätaren visade konstant ca 13,5 det är det som får mig att bli konfunderad. Om det hade varit bränslerelaterat hade mätaren hoppat fram och tillbaka.

Den ena tändkabeln hade uppmät motstånd på 5k ohm, den andra 5,7k ohm. En mätbar skillnad, men inte enorm.

Finns det någon som har möjlighet att låna ut en tändspole till mig så att jag kan eliminera det problemet nu innan vintern kommer? Skulle vara ytterst tacksam!

En kasse pilsner erbjuds som kompensation :)

Kan det här vara till hjälp?
http://www.triumphrat.net/twins-tec...sting-high-speed-operation-08-bonneville.html
http://www.newbonnevilleriders.com/forum/showthread.php?t=8665
 
Last edited:
Hej!
Är där någon vänlig själ som kan mäta sin sadel UNDERTILL. Original eller gel seat på Thruxton. Fram till mot tank, bredaste stället över sadeln, baktill samt hela längden.
 
Tack för tipsen Erich!

Det märkliga tidigare var ju att hojen har gått som en klocka fram tills nyligen. Först började problemet på höga varvtal, men nu verkar det ha börjat även på lägre. När hojen går obelastad uppstår inga problem alls. Kan "torrgasa" upp till 8k, utan att problem uppstår.
Skall försöka flytta slangen som går ur fuggarna, men jag vette tusan om det kan vara problemet? Men visst fasen känns det nästan bränslerelaterat. Om tändspolen hade varit problemet så hade ju inte problemen uppstått när jag "torrgasar"?

En longshot. Om jag skiftar fuggar till de som sitter på min andra hoj, ett par FCR 39:or.
Vad kör du med för bestyckning? Sitter helt andra munstycken i den cykeln nu, men kan ju vara värt att testa?
 
@ Panzaa: Jag har följande bestyckning i FCR 39:orna...

nål: FKR 5:e hacket uppifrån räknat
hmunst: 150
lfmunst: 55
luftm: 200
blskruv: 1.75 varv
luftskr: 1,1 varv
Hojen går lite fett på denna inställning. Luftmunst.(200) ska inte vara mindre annars får du inte största möjliga hm och inte högsta möjliga effekt. Jag provar nog nästa säsong att borra upp Lm till 300 eller större för att försöka få bättre "atomisering" av bränslet över emulsionsröret. Det är viktigt att få till hm först och sedan dom andra parametrarna och det blir ett jävla skruvande o bytande innan man kommer någorlunda rätt. Även avgassystemet har stor betydelse var man hamnar med bestyckningen.
 
Vart ska jag skicka den?

Jättesnällt!

Skall fört utreda klart att problemet inte går att härleda till förgasarna.
Är bannemej säker på att de är de som strular.
Återkommer så fort jag har repat mig efter förkylningen och har hunnit titta till fuggarna :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top