Triumph Thruxton-tråden

Premiärtur för Panzaas bygge!

I dag var några halvgalna stockholmare också ute och gasade i vårsolen.. och det var inte vilken dag som helst utan premiärdag för Panzaas Thruxtonbygge! Tillslut kom vi ut på vägarna efter några timmars sista minuten-skruvande. :tungan Men vilken skönhet han har fått ihop! Och går bra gör den också. Blev bara en mindre "flygande-justering" på hela eftermiddagen. Jag är lite impad måste jag säga! Några haltaskiga bilder tagna med mobilen bifogas:
 

Bifogat

  • IMG_0286.jpg
    IMG_0286.jpg
    252.6 KB · Visningar: 115
  • IMG_0287.jpg
    IMG_0287.jpg
    249 KB · Visningar: 160
  • IMG_0290.jpg
    IMG_0290.jpg
    243.7 KB · Visningar: 102
Låter fint med den 14e! Vart i gbg ska man mötas upp o när?...
Räknar lite baklänges. Vi skall köra norrut och vara i Uddevalla kl 11. Dit tar det en timma om man kör raka spåret. Vi skall dock inte köra raka spåret. Vad sägs om att vi träffas på Stigs Center två timmar innan, dvs kl 9?

I dag var några halvgalna stockholmare också ute och gasade i vårsolen.. och det var inte vilken dag som helst utan premiärdag för Panzaas Thruxtonbygge!
Brutalt bygge, Panzaa! Fräck! Får vi se den i Vättern Runt i sommar?
 
Last edited:
I dag var några halvgalna stockholmare också ute och gasade i vårsolen.. och det var inte vilken dag som helst utan premiärdag för Panzaas Thruxtonbygge! Tillslut kom vi ut på vägarna efter några timmars sista minuten-skruvande. :tungan Men vilken skönhet han har fått ihop! Och går bra gör den också. Blev bara en mindre "flygande-justering" på hela eftermiddagen. Jag är lite impad måste jag säga! Några haltaskiga bilder tagna med mobilen bifogas:

Jag skulle ju ha tagit en bild på alla tre hojarna när man hade chansen, men det kommer väl fler tillfällen.

Såg riktigt bra ut Panzaa och jag gillar din hoj också Charlie.
Kul att råkas!
 
Sidostödet

skrapar i allt oftare. Finns det någon enkel mod att fixa det? Förutom att gå tillbaka till original Metzeler 130-däck.:)
 
skrapar i allt oftare. Finns det någon enkel mod att fixa det? Förutom att gå tillbaka till original Metzeler 130-däck.:)

Skrapar det i mer sen du bytte hjul?
Tycker det borde vara tvärt om; att det bredare hjulet ger bättre frigång vid nedlägg.
 
Skrapar det i mer sen du bytte hjul?
Tycker det borde vara tvärt om; att det bredare hjulet ger bättre frigång vid nedlägg.

Ja, det skrapar betydligt mer sen jag bytte hjul (3-4 gånger igår och lika mycket idag) och jag tänker kanske tvärsom. Att när däcket fick en bredare fälg så blev det lägre och att markfrigången blev sämre. Sen stämmer det väl med randen som jag trodde. Jag tyckte att jag la ner förra året så att jag höll på att skita på mig och randen centimeterbred kvar. På däcket alltså.:D Nu har jag knappt börjat lägga ner än och randen är i princip borta och stödet skrapar i. Funderar också på om det är dämparna som är mjuka och fjädrar ihop lite mycket vid hårdare kurvtagning. På min XJR med Öhlinare och min SV med Öhlinare var/är det inga problem att lägga ner så att randen på däcket försvinner men där tar inget i.
 
Ja, det skrapar betydligt mer sen jag bytte hjul (3-4 gånger igår och lika mycket idag) och jag tänker kanske tvärsom. Att när däcket fick en bredare fälg så blev det lägre och att markfrigången blev sämre. Sen stämmer det väl med randen som jag trodde. Jag tyckte att jag la ner förra året så att jag höll på att skita på mig och randen centimeterbred kvar. På däcket alltså.:D Nu har jag knappt börjat lägga ner än och randen är i princip borta och stödet skrapar i. Funderar också på om det är dämparna som är mjuka och fjädrar ihop lite mycket vid hårdare kurvtagning. På min XJR med Öhlinare och min SV med Öhlinare var/är det inga problem att lägga ner så att randen på däcket försvinner men där tar inget i.

Nu ska vi se, om jag utgår från min egen hoj:
Orginaldäcket är 130/80, dvs det borde vara 104 högt.
Det nya är 160/60, dvs 96 högt. Så visst, straxt under centimetern lägre.
Men å andra sidan så är det 3cm bredare och då hojen "ligger på örat" så tycker jag det borde väga upp för den där knappa centimetern.

Men ja, dämparna är nog en bättre kandidat :D
 
Q!

Räknar lite baklänges. Vi skall köra norrut och vara i Uddevalla kl 11. Dit tar det en timma om man kör raka spåret. Vi skall dock inte köra raka spåret. Vad sägs om att vi träffas på Stigs Center två timmar innan, dvs kl 9?

Brutalt bygge, Panzaa! Fräck! Får vi se den i Vättern Runt i sommar?

Först och främst:
Shit vilket grymt bygge! Helt perfekt avvägt färgmässigt dessutom!

Ang 14:de så tycker jag det låter klockrent med kl 9. Vi ska ha gäster på kvällen, så jag kanske måste avbryta innan rundan är klar, så jag kör gärna en sväng innan 11.
 
Räknar lite baklänges. Vi skall köra norrut och vara i Uddevalla kl 11. Dit tar det en timma om man kör raka spåret. Vi skall dock inte köra raka spåret. Vad sägs om att vi träffas på Stigs Center två timmar innan, dvs kl 9?

Brutalt bygge, Panzaa! Fräck! Får vi se den i Vättern Runt i sommar?

Inga problem 09.00, Stigs Center, ett stenkasst från Duells, dit hittar jag :)
(15:e fungerar också)
 
Last edited:
Enklaste är väl att träffas på McDonalds parkering (på framsidan, mot vägen), så slipper man alla långtradare och folk som vill tanka.
 
Välsaltad hoj Panzaa! Man blir inspirerad, men man är slö också som tur är :) ses på donken nästnästa helg ni andra då om det är väder..
 
skrapar i allt oftare. Finns det någon enkel mod att fixa det? Förutom att gå tillbaka till original Metzeler 130-däck.:)

Två tips är att ge gas (gas kontrollerat) genom kurvan så "höjer/lyfter" det hojen något. Släpper du gasen genom kurvan så får du minskad markfrigång och risken för framhjulssläpp minskar. Och/eller börja hänga eller åtminstone luta överkroppen in mot kurvan. Detta borde hjälpa betydligt mot att stödet tar i. Ut och öva :tummenupp
 
Två tips är att ge gas (gas kontrollerat) genom kurvan så "höjer/lyfter" det hojen något. Släpper du gasen genom kurvan så får du minskad markfrigång och risken för framhjulssläpp minskar. Och/eller börja hänga eller åtminstone luta överkroppen in mot kurvan. Detta borde hjälpa betydligt mot att stödet tar i. Ut och öva :tummenupp

Jodå, jag kan allt köra så men om jag gör det på våra gruppkörningar så kommer säker dom jävlarna att skratta åt mig.:D Fast nu när du skriver detta som lösning så har det ju blivit legitimt. Tack!:)

Ser ju ut att bli ett bra gäng som tar sig hit den 14:e om bara vädrets makter står oss bi. Försöker väl få hit lokalpress/rikspress samt åtminstone en TV-kanal som tar emot er.
 
Jodå, jag kan allt köra så men om jag gör det på våra gruppkörningar så kommer säker dom jävlarna att skratta åt mig.:D Fast nu när du skriver detta som lösning så har det ju blivit legitimt. Tack!:)

Ser ju ut att bli ett bra gäng som tar sig hit den 14:e om bara vädrets makter står oss bi. Försöker väl få hit lokalpress/rikspress samt åtminstone en TV-kanal som tar emot er.

Blir vädret bra och alla dyker upp blir det något av ett "KODAK moment".
Inte ofta man får se så många Triumph tillsammans.........
 
Här kommer lite bilder på min scrambler, före och efter vinterfixandet. Är inte helt klar, ska byta till Mini-hastighetsmätare, andra stötdämpare mm. Men den är ute och rullar nu iaf äntligen :)
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    250.2 KB · Visningar: 66
  • 3.jpg
    3.jpg
    251.4 KB · Visningar: 69
  • 2.jpg
    2.jpg
    252 KB · Visningar: 67
  • 1.jpg
    1.jpg
    253.8 KB · Visningar: 63
  • 5.jpg
    5.jpg
    252.5 KB · Visningar: 71
  • 6.jpg
    6.jpg
    249 KB · Visningar: 70
  • IMG_3718.jpg
    IMG_3718.jpg
    246.5 KB · Visningar: 61
Här kommer lite bilder på min scrambler, före och efter vinterfixandet. Är inte helt klar, ska byta till Mini-hastighetsmätare, andra stötdämpare mm. Men den är ute och rullar nu iaf äntligen :)

Förädlad! Snyggt!:tummenupp

Den hojen och en Steve McQueen-jacka hade suttit som en smäck!
 
Hmm.. Hur var det nu, var det klarlack på motorkåporna? Mina kåpor börjar vid närmare inspektion se slitna ut. Dags att sätta tänderna i dem i helgen kanske.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top