Triumph Thruxton-tråden

Riktigt snygga!
Vart köpte du dem?

Så galen är jag väl inte ;)

Letar efter någon som kan hjälpa mig svarva styrstolpen så att jag kan få på nya gaffeln.

Slangarna är köpta från Norman Hyde. Earls Performance är det som gör dem.
 
Tackar!

Sket sig med hjälp ifrån den killen jag hade hoppats på gällande svarvning av min styrstolpe. Ingen som kan tipsa om någon svarvkunnig i Stor-Stockholm?
 
Thruxtontips

Hittar ingen bra bild men ni vet nog ändå vilka pinnskruvar jag menar. De som sitter in i toppen och håller fast grenröret i topplocket. Jag såg någon i somras men kommer inte ihåg vem som hade vansinnigt rostiga gängor där. Skruva loss muttern med mycket 5-56/WD40 när det inte behövs. Även ni som skruvar lite kan behöva lossa saker ibland. Dra upp gängan med ett gängsnitt eller borsta rent och smörj med alauminium- eller kopparpasta och dra på en distans eller brickor och helst en kupolmutter utanpå som skyddar gängorna. Alternativt två muttrar som ändå täcker alla gängor.

Björn/ i all välmening
 
Last edited:
Hittar ingen bra bild men ni vet nog ändå vilka pinnskruvar jag menar. De som sitter in i toppen och håller fast grenröret i topplocket. Jag såg någon i somras men kommer inte ihåg vem som hade vansinnigt rostiga gängor där. Skruva loss muttern med mycket 5-56/WD40 när det inte behövs. Även ni som skruvar lite kan behöva lossa saker ibland. Dra upp gängan med ett gängsnitt eller borsta rent och smörj med alauminium- eller kopparpasta och dra på en distans eller brickor och helst en kupolmutter utanpå som skyddar gängorna. Alternativt två muttrar som ändå täcker alla gängor.

Björn/ i all välmening

Det var nog min som du tittade på:va
Skruvarna är preppade med WD40 för att demoteras snart.
Men tack ändå:)
 
Det var nog min som du tittade på:va
Skruvarna är preppade med WD40 för att demoteras snart.
Men tack ändå:)

Ja, det var kanske dina men det var någon mer. Tror kanske att det var kompisen i Uddevalla som också har en blå och han läser inte här så jag ska nog ringa honom och påminna. Lite dumt om det rostar så illa att det inte går att få av när det är lätt att avhjälpa om man gör det i tid. Det var bara det jag ville och inga tråkiga pekpinnar åt någon.
 
Läste lite tidigare i tråden ang. min bestyckning av förknasarna.
Det är sant att det sitter 140 i mina fuggar.

Detta beror dock på att jag har högkompkolvar (vilket egentligen borde medföra mindre munstycken), men min är också duktigt portad i både avgas/insug.

Fick perfekta A/F värden när jag körde med 140
 
Läste lite tidigare i tråden ang. min bestyckning av förknasarna.
Det är sant att det sitter 140 i mina fuggar.

Detta beror dock på att jag har högkompkolvar (vilket egentligen borde medföra mindre munstycken), men min är också duktigt portad i både avgas/insug.

Fick perfekta A/F värden när jag körde med 140

Ja, högkompkolvar borde faktiskt kunna medföra mindre munstycken. Från fysikstudierna är det välbekant att enda sättet att höja verkningsgraden hos en ottomotor är att höja kompressionen. (frånsett att minimera friktionsförluster då)

Fast eftersom din är portad så är den inte jämförbar med min.

Jag kommer att ha kvar luftboxen men rensa den inuti. Det jag kommer att starta med till våren är en bricka på nålen och 130 som huvudmunstycke. Sen blir det att känna efter och kolla stift för jag kommer inte att borra hål i rören för att sätta på en A/F. Skulle det funka med en sniffer att sätta bak i avgaset så är A/F intressant.
 
Problemet med sniffers är att du på twinnar har relativt kraftiga backpulser, detta kan resultera i felaktiga A/F värden så "friskluft" sugs in och ger felaktiga värden.

Värt att testa är det dock :)

Någon som för övrigt vet vars man får tag i "pods" dvs öppna filter till fuggarna.
Har inte börjat leta runt så mkt än.

Finns ju färdiga kit att köpa med filter+batterhållare, men priset för dessa motsvarar ju 15% av hojens värde..
 
Filter köper du här:
http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm

DNA är både billigare och större area än KN och den runda varianten ger bättre luftströmmar än den ovala. Den här storleken passar bra på mina FCR: http://www.motorcycle-exhausts.co.uk/product_info.php?cPath=25_27_779_799&products_id=7804
På CVK blir det den här: http://www.motorcycle-exhausts.co.uk/product_info.php?cPath=25_27_779_799&products_id=7801
Tror inte du får plats med längre. Kan också tillägga att den här handlaren har jag anlitat flera gånger, trevlig, med snabba mailsvar och snabb leverans.
EDIT: jag använder dessa "sockar" över mina trattar:
http://www.trendab.se/itg-trattfilter-litet-p-699-c-198.aspx
 
Last edited:
Perfekt!

Tack för tipset.
Ingen som vet om det finns "färdiga mallar" för tillverkning av egen batterilåda att tillgå?
Hade först funderingar på att bygga en låda i alu, men jag tror att vikten på batteriet i kombination med vibbrationer kommer göra att lådan skakar sönder?
 
Perfekt!

Tack för tipset.
Ingen som vet om det finns "färdiga mallar" för tillverkning av egen batterilåda att tillgå?
Hade först funderingar på att bygga en låda i alu, men jag tror att vikten på batteriet i kombination med vibbrationer kommer göra att lådan skakar sönder?

Finns någonstans på TRAT, men orkar inte leta!!!!
 
Yes har sett lite olika lösningar tidigare, får leta.
 
Ja, det var kanske dina men det var någon mer. Tror kanske att det var kompisen i Uddevalla som också har en blå och han läser inte här så jag ska nog ringa honom och påminna. Lite dumt om det rostar så illa att det inte går att få av när det är lätt att avhjälpa om man gör det i tid. Det var bara det jag ville och inga tråkiga pekpinnar åt någon.

Kan vara mina skruvar som spökar i ditt huvud också. Tack för tipset. Detta ska absolut åtgärdas under vintern. :)

Jag har en liten (naiv kanske) förhoppning om att kunna köra lite i helgen! Ser ut att kunna bli skapligt väder... Ngn mer i krokarna som vill hänga på om det blir så? På söndag blir det definitivt transport till vintergaraget!
 
Kan vara mina skruvar som spökar i ditt huvud också. Tack för tipset. Detta ska absolut åtgärdas under vintern. :)

Jag har en liten (naiv kanske) förhoppning om att kunna köra lite i helgen! Ser ut att kunna bli skapligt väder... Ngn mer i krokarna som vill hänga på om det blir så? På söndag blir det definitivt transport till vintergaraget!

Skulle bli varmt och torrt i helgen vad jag hört. Ställer undan min på söndag så jag är på en kall tur :yoparty
 
????

Hur många gånger kan man få fel grejer levererade?
Nu är jag uppe i 3ggr. som jag har fått fel ekrar från England.
Den första var för bakhjulet, den andra var för 18" hjul, och nu den denna lev. fick jag rätt längd men nu var dem för tunna.:huvet
Nu börjar jag bli lite trött på att få fel prylar.
Så nu får jag se om dem kan lyckas med nästa leverans..??

Så om någon vill ha(köpa billigt) en eker satts för bakhjul 17" eller framhjul 18" Så har jag det komplett med nipplar.
Och så har jag ett bakdäck Sport demon 140 med mönter som håller en sommar. det har rullat 300 mil. Säljes billigt.
 
Hur många gånger kan man få fel grejer levererade?
Nu är jag uppe i 3ggr. som jag har fått fel ekrar från England.
Den första var för bakhjulet, den andra var för 18" hjul, och nu den denna lev. fick jag rätt längd men nu var dem för tunna.:huvet
Nu börjar jag bli lite trött på att få fel prylar.
Så nu får jag se om dem kan lyckas med nästa leverans..??

Så om någon vill ha(köpa billigt) en eker satts för bakhjul 17" eller framhjul 18" Så har jag det komplett med nipplar.
Och så har jag ett bakdäck Sport demon 140 med mönter som håller en sommar. det har rullat 300 mil. Säljes billigt.

Är det Centralwheels? Tänker ju skicka mitt nav dit för att få ett komplett hjul fast nu får jag ingen kontakt med dem. Inga svar på mail. Jag har frågat om det är några mått jag ska ta och skicka med innan jag tar av hjulet. Om de bara kan tänka sig att ta din ekersats så kan ju jag köpa den av dig och skicka med navet. Fast var de för klena sa du, då är de väl för klena för mig också antar jag? Eller?
 
Lite sommarminnen!

Vättern runt med Triumph Bonneville/Thruxton
 

Bifogat

  • P1000518cut.jpg
    P1000518cut.jpg
    283.2 KB · Visningar: 78
  • DSC_0065cut.jpg
    DSC_0065cut.jpg
    267.4 KB · Visningar: 105
  • DSC_0058.jpg
    DSC_0058.jpg
    249.4 KB · Visningar: 92
  • DSC_0061.jpg
    DSC_0061.jpg
    256.3 KB · Visningar: 81
Är det Centralwheels? Tänker ju skicka mitt nav dit för att få ett komplett hjul fast nu får jag ingen kontakt med dem. Inga svar på mail. Jag har frågat om det är några mått jag ska ta och skicka med innan jag tar av hjulet. Om de bara kan tänka sig att ta din ekersats så kan ju jag köpa den av dig och skicka med navet. Fast var de för klena sa du, då är de väl för klena för mig också antar jag? Eller?

Ja det är centralweels.
Det var nu den senaste jag fick som var för klen. Men jag har en komplett satts för bakhjulet, Rostfria med nipplar.

Jag har med haft problem med att dem inte svarar på mail,men skam den som ger sig. det tog ju bara 4V. innan dem bekräftade min order. men då viste dem inte vad jag hade betällt.så då fick jag skicka en ny beställning. Och det var då jag fick en fälgbana för bakhjulet och två ekersattser för bakhjul. skickade ett nytt mail och talade om igen att det var en satts för bak och en för framhjul 17" som jag skulle ha. då fick jag ekrear för 18".
Nu fick jag rätt längd men 1,2mm för klen, alltså inte butted som dem skall vara. Fast jag vet inte om det var rätt läng ändå för det var 3 olika längder iof. så är det bara ett par mm som diffar på dem olika längdera. men det är ju skitsamma när dem är för klena.

Men det är ju inte säkert att alltid är så krångligt.
Men du kan ju beställa fälgbanan, då har jag ekrar för det.
 
En Akront-Morad Alufälg, polerad, 17 x 4,25 tum, inkl. RF ekrar och nipplar,
borrad för Thruxen kostar 377€ från classicbikeraisch. Ung. 3500 skr.
En 17 x 3,5 tum fram något lite billigare. Frakt tillkommer.
Med tanke på allt krångel du har med engelsmännen skulle jag hellre ta det från tyskland utan krångel.
 
Ja det är centralweels.


Men det är ju inte säkert att alltid är så krångligt.
Men du kan ju beställa fälgbanan, då har jag ekrar för det.

Fast jag har ju tänkt mig att de ska bygga färdigt hjulet åt mig. Kan ju hoppas att de som håller på med att bygga hjul kan sitt jobb och tar rätt ekrar.

Det jag tänkte var att om du får löfte av dem att returnera de fellevererade ekrarna så kunde de få åka iväg i mitt paket och vi kunde lösa transaktionen så enkelt att jag betalar dig och de låter bli att debitera mig för ekrarna. Det kanske är långsökt men egentligen väldigt enkelt.

En Akront-Morad Alufälg, polerad, 17 x 4,25 tum, inkl. RF ekrar och nipplar,
borrad för Thruxen kostar 377€ från classicbikeraisch. Ung. 3500 skr.
En 17 x 3,5 tum fram något lite billigare. Frakt tillkommer.
Med tanke på allt krångel du har med engelsmännen skulle jag hellre ta det från tyskland utan krångel.

Jo, det är en sådan fälg jag ska ha. Skillnaden är att för de pengarna så får jag hjulet färdigbyggt och levererat hit från England ( det är det jag vull tro i a f:) )så jag försöker nog ett tag till. Fast man kan ju inte vara helt säker på att det blir billigare i slutändan.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top