Triumph Thruxton-tråden

Förklaring för er andra: det verkade som om varenda väghållare/bonde i i hela Västergötland hade bestämt sig för att slå gräs i vägkanterna just den helgen. Vi råkade finna "gräsvägar" (med vägkanten full av nyslaget gräs) med samma osvikliga precision som vi fann (oväntade) grusvägar! :-) Liiite dåligt väggrepp på gräs, faktiskt, även med Roadsmart...

Fast det var en riktigt kul väg att köra. Smal men mestadels fri sikt genom kurvorna. Vet inte hur farligt det lösa gräset på vägen var men jag vågade inte heller riktigt lita på greppet. Det såg i a f riktigt häftigt ut när gräset virvlade runt dina hjul.
 
Fast det var en riktigt kul väg att köra. Smal men mestadels fri sikt genom kurvorna. Vet inte hur farligt det lösa gräset på vägen var men jag vågade inte heller riktigt lita på greppet. Det såg i a f riktigt häftigt ut när gräset virvlade runt dina hjul.

EDIT: Ny Thruxtotur känns angeläget!

Tanke:
Västkusten-södra delen hittar en vårtur och en hösttur.
Öst-och mellandelen hittar också en vårtur och en hösttur.
Så hittar vi en sommar tur som kan passa för alla. Sen är det upp till var och en om han eller hon vill förflytta sig till en tur som ligger utom distriktet. Vi meddelar så klar i god tid de olika rutterna.

Själva turen bör vara en dag för en distriktstur och två dagar för riksturen.

Synpunkter!
 
Sadel och Seat cowl har anlänt.

Lackeringsfirman öppnar inte innan v.31 men då skall Seat cowl:n lackas vit.

Annars är jag nöjd med resultatet.
Börjar bli färdig nu !

Har förövrigt en helt ny Seat Cowl i Gult om någon är intresserad för en billig peng.
 

Bifogat

  • IMG_2043-1.jpg
    IMG_2043-1.jpg
    180.1 KB · Visningar: 104
  • IMG_2040-1.jpg
    IMG_2040-1.jpg
    183.3 KB · Visningar: 119
Just hemkommen från en norrlandstur. 260mil
Tog inlandsvägen hemmåt och satte originalstötarna på prov... Hyfsat med tjälskott... Vi höll hyfsad fart också så det studsade endel.

Körde min i bänk uppe hos Mectec i Kalix. 68 kusat och 72 i vrid är inte så imponerande dock... Jag har ju drevat min en extra kugge fram, påverkar det resultatet?
 
Med luft och buller skall du nog inte förvänta dig så otroligt mkt mer.
Drevning påverkar inte effektkurvan.

Kolvar, kammar, fuggar etc. så kan du börja klättra lite i effekt :)

Imorn beger jag mig iväg med Trajjan till Schweiz. Vädret verkar bli skit i Sverige, men vi får hoppas att det är bättre längre nedåt. Nu jävlar skall engelsmannen pressas på de små alpvägarna. Synd bara att jag inte fick tag i ny framgaffel, men det får bli till nästa år :)
 
Aj, vilken otur med vädret. Ska själv flyga till berlin i morgon och vädret ser inte helt toppen ut...
Hoppas ändå du får en riktigt fin resa.

Jag är ganska nöjd med effekt kurvan, men man vill ju alltid ha mer ;)
Vill inte ha ett effektmonster på bekostnad av tillförlitligheten.
Men visst vore det kul med bigbore, högkomp, portat och kam och grejer...
Kanske en liten fin turbo som grädde på moset :)
 
Har själv funderat med på kompressor faktiskt.

Vill minnas att jag sett ngt Hinkley-bygge med kompressor.
Någon annan kanske?

Jag kör med kammar, kolvar, motorstyrning, racefuggar, m.m... på mitt bygge.
Aldrig haft några problem med motorn, peppar peppar :)
 
EDIT: Ny Thruxtotur känns angeläget!

Tanke:
Västkusten-södra delen hittar en vårtur och en hösttur.
Öst-och mellandelen hittar också en vårtur och en hösttur.
Så hittar vi en sommar tur som kan passa för alla. Sen är det upp till var och en om han eller hon vill förflytta sig till en tur som ligger utom distriktet. Vi meddelar så klar i god tid de olika rutterna.

Själva turen bör vara en dag för en distriktstur och två dagar för riksturen.

Synpunkter!

Bra förslag men känns spontant lite för uppstyrt och "tungrott". Jag tycker det är bättre att ta det lite som det kommer och att ngn som känner sig manad tar initiativ till thruxtontur när läget finns. (Men finns det andra som vill styra upp det mer så hänger jag gärna med) Däremot håller jag med om att en ny tur känns angeläget. Skulle vara kul att få till ngt under sensommaren/hösten. Jag sticker ut och reser i slutet av augusti och början av september men framåt mitten av september vore perfekt för mig. :) Appropå resa så kom jag hem från Asturias och Baskien i norra Spanien i söndags! Där finns det riktigt grymma vägar att åka thruxton på. Många kurvor och fantastisk utsikt! Då saknade man sin pärla som stod hemma i garaget och samlade damm... Såg en hel del hojar där nere, mest sporthojar men även en bonneville!

Här ett par bilder jag hittade på nätet samt tre stycken jag själv tagit:
 

Bifogat

  • 12771-ESP-Cantabria-N621.jpg
    12771-ESP-Cantabria-N621.jpg
    67.5 KB · Visningar: 71
  • Euskal-Bizikleta-Eibar.jpg
    Euskal-Bizikleta-Eibar.jpg
    65.3 KB · Visningar: 90
  • IMG_4398.jpg
    IMG_4398.jpg
    234.9 KB · Visningar: 75
  • IMG_4513.jpg
    IMG_4513.jpg
    235.7 KB · Visningar: 83
  • IMG_4521.jpg
    IMG_4521.jpg
    251 KB · Visningar: 82
Bra förslag men känns spontant lite för uppstyrt och "tungrott". Jag tycker det är bättre att ta det lite som det kommer och att ngn som känner sig manad tar initiativ till thruxtontur när läget finns. (Men finns det andra som vill styra upp det mer så hänger jag gärna med) Däremot håller jag med om att en ny tur känns angeläget. Skulle vara kul att få till ngt under sensommaren/hösten. :

Jag håller med om att det jag föreslog är lite för uppstyrt. Tänkte tanken direkt jag postat men lät det stå kvar. Det skulle i a f vara kul att höra den vackra stämsången från ett antal twinnar med öppna system igen.

Kanske upprätta en liten lista (namn-ort) på folk som är intresserade av att hänga med i mån av tid så att den som känner sig sugen att planera något har lite att gå efter? Eller så gör man ingenting annat än att fråga här i tråden när man har planerat. Det vore i a f kul med någon mer Bonneville/Thruxtontur.
 
Har kört den som byggdes i LKPG på Motorbolaget. Den har även dubbla 6 kolvs ISR fram & 1 6: bak.
Tyvärr så gar ägaren kört ut i en sandfålla emellan 2 växlar så inte så mycket tänter kvar. Maen annars så höll den flera tusen mil & skulle förmodligen hålla ett tag till.
Den var pisskul att köra kan jag lova:tummenupp

Själv trodde jag inte man kunde tycka att en vanlig rocket var slö, men mycket vill ha mer antar jag :tummenupp

Det skulle i a f vara kul att höra den vackra stämsången från ett antal twinnar med öppna system igen.

Absolut! Jag är på en träff när/vart som helst så länge man inte jobbar :)

Såg en hel del hojar där nere, mest sporthojar men även en bonneville!

Förstår att det måste vara många fina vägar där nere! Annars har jag alltid velat prova stelvio-passet om man inte orkar ända ner till spanien..

stelvio-pass-road.jpg
 
Förstår att det måste vara många fina vägar där nere! Annars har jag alltid velat prova stelvio-passet om man inte orkar ända ner till spanien..

Körde Stelvio för andra gången för ett par veckor sedan. Första gången var 2007 på min Speed Triple.

Det är fint, men jag måste säga att Col du Iseran och ännu hellre Col du Galibier och hela Route Des Grande Alpes är bättre!

le-col-du-galibier-visoterra-18377.jpg
 
Någon som har i huvet vad det är för innerdiameter på framgaffeln? Tänkte trycka i lite distanser där så att den inte niger så jäkligt när man bromsar. På bonneville så kan man ju inte justera det...
 
Allt på plats

Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.
 

Bifogat

  • 1-IMG_2069.jpg
    1-IMG_2069.jpg
    181.2 KB · Visningar: 90
  • 1-IMG_2062.jpg
    1-IMG_2062.jpg
    182.3 KB · Visningar: 88
Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.

Ser riktigt snyggt ut och utseendet på ljuddämparna är helt rätt.
 
Hej alla,
Nu har jag skrivit ned några resenoteringar från Vätternrundan tidigare i sommar. Kika gärna på http://blogg.mcforfun.se/#post14.

Underbart bra berättelse ,men min hoj är 2005. :)

Vill oerhört gärna ut och köra med Bonneville/Thruxton igen.

Har kollat annonser på Thruxton hela sommaren och knappt någon har varit till salu. Nu fanns en på Blocket, en 2004 för 70 k. Tydligen populär hoj och ingen som vill sälja.

Kan fylla på med ett par bilder.
 

Bifogat

  • P1000519.jpg
    P1000519.jpg
    239.3 KB · Visningar: 90
  • DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    249.3 KB · Visningar: 92
  • DSC_0070.jpg
    DSC_0070.jpg
    246.9 KB · Visningar: 82
  • DSC_0089.jpg
    DSC_0089.jpg
    245.9 KB · Visningar: 83
  • P1000518.jpg
    P1000518.jpg
    250.2 KB · Visningar: 88
  • DSC_0083.jpg
    DSC_0083.jpg
    252.5 KB · Visningar: 83
Last edited:
Underbart bra berättelse ,men min hoj är 2005. :) .
Rättat!

// Tryckfelsnisse

Börjar äntligen bli färdig.
Får se vad som händer under vintern.

Färgerna ljuger en del p.g.a. taskigt ljus men ser riktigt trevligt ut.
Har sagt det förut, men det tål att sägas igen: snyggt!!

Vill oerhört gärna ut och köra med Bonneville/Thruxton igen.

Är lite halvtjock på helgerna framöver. Men någon dag kan man nog skaka loss!
Det finns ju flera Thrux'-ägare i Gbg-trakten. Kanske kunde man göra en samåkning här i krokarna? Nån som vill/kan ta tag i det och bestämma en tid? (och beställa solsken!)

RAT kör till Läckö/Kinnekulle på lördag: http://www.johansmc.se/RAT.htm. Är själv upptagen då, tyvärr...
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top