Triumph Thruxton-tråden

Absolut, kommer posta lite bilder sen.

Hur gjorde du poleringen?

Jag trodde allt att jag gjorde det på bästa sätt- 24o papper i alla steg upp till 2000. Sedan Abralon putsskiva 4000.Därefter polering med wax och lumpskiva i två steg. Fick dock bättre resultat med en Honda tidigare. Då skickade jag bara på glasblästring och polerade med lumptrissa efteråt.
 
Taget!

Låter det vara osagt vilken puts det går att få på prylarna.
Gör ett tappert försökt först!
 
Taget!

Låter det vara osagt vilken puts det går att få på prylarna.
Gör ett tappert försökt först!

Förkoppring (som ju du var inne på) är annars jävligt vackert. Fast det måste vara oerhört svårt att hålla prylarna snygga efteråt. Såg ju en hoj i en tidning nyligen med förkoppring som ytbehandling. Ruggigt snyggt! Dessutom så riskerar man ju inte att hojen bredvid på parkeringen ser likadan ut. Någon gång på någon hoj så ska jag ha detta!
 
Den är riktigt lyckad, gillar när det för ett otränat öga ser orginalmässigt ut , då har man lyckats.

Så skulle en SE version se ut fast med clip-on styre.

Riktigt fin!

Men varför i helsike sitter original blinkers och lyse på?
Ser horibelt ut på den rena hojjen.. :gnissla
 
Apropå alla som mekar och modifierar på vintern... så har jag också vintermekat idag!

Underhållsladdade batteriet! Räknas det som vinter-mek? :-)

// Original-mannen *)


*) Men jag skall nog skärpa mig lite till våren, är lite sugen på bättre bakstötdämpare. Och så har jag köpt ett set begagnade "Triumph Sports Panniers" så att jag har nya coola packväskor för 2010 års långtur. Inte världen mest rymliga men nätta och fina på en Thrux'. Preliminärt så går turen till Norge (igen) men vi funderar också på Pyrenéerna...
 
Last edited:
Riktigt fin!

Men varför i helsike sitter original blinkers och lyse på?
Ser horibelt ut på den rena hojjen.. :gnissla

För att det fanns ingen buss eller lastbil som saknade just nu:D, kan ju bara vara från en lastbilstillverkare som Triumph har köpt lamporna med tanke på storleken,körde själv med mottot att dom inte skulle synas förutom när det var dax att blinka
 
Motorkåpor slaktade ida :)

Höll på att gå på röven när jag skulle demontera kopplingskåpan, hade inte en susning om att det gick ett returrör för oljan där? För det är väl ett returrör? Böjde det lite, men det går att böja tillbaka.

Kåporna är helt förstöra och oxiderade, blir inte riktigt klok på var förra eller förr förra ägaren har gjort med den. Misstänker att den är körd på saltad väg alternativt havsvatten.

Hur får jag bort oljeröret? Glidhammare?
 

Bifogat

  • panzaa_thruxie1.JPG
    panzaa_thruxie1.JPG
    52.5 KB · Visningar: 82
  • panzaa_thruxie2.JPG
    panzaa_thruxie2.JPG
    67.9 KB · Visningar: 101
  • panzaa_thruxie3JPG.JPG
    panzaa_thruxie3JPG.JPG
    172.8 KB · Visningar: 95
  • panzaa_thruxie4.JPG
    panzaa_thruxie4.JPG
    59.1 KB · Visningar: 103
Motorkåpor slaktade ida :)

Höll på att gå på röven när jag skulle demontera kopplingskåpan, hade inte en susning om att det gick ett returrör för oljan där? För det är väl ett returrör? Böjde det lite, men det går att böja tillbaka.

Kåporna är helt förstöra och oxiderade, blir inte riktigt klok på var förra eller förr förra ägaren har gjort med den. Misstänker att den är körd på saltad väg alternativt havsvatten.

Hur får jag bort oljeröret? Glidhammare?

Oj, de kåporna såg allt betydligt värre ut än mina. Riktigt dålig klarlack är väl den största boven.

Det gjorde nog inget att du böjde det röret lite. det är lätt att böja rätt vid montering. Det är nog ingen returrör för olja utan avluftning. Mitt gick lätt att pilla bort från kåpan med bara fingrarna. Det sitter bara en oljetätning där (typ o-ring vill jag minnas) så det borde inte sitta hårt.
 
Apropå alla som mekar och modifierar på vintern... så har jag också vintermekat idag!

Underhållsladdade batteriet! Räknas det som vinter-mek? :-)

// Original-mannen *)

Självklart räknas det! :D Du lägger ju all tid på att köra hoj!:)
 
Motorkåpor slaktade ida :)

Kåporna är helt förstöra och oxiderade, blir inte riktigt klok på var förra eller förr förra ägaren har gjort med den. Misstänker att den är körd på saltad väg alternativt havsvatten.
Tidiga årsmodeller fick ett lager klarlack på kåporna något som de slutade med just pga dom problem du fått, fast dina såg värre ut en vanligt, man kan ju nästan tro att den har tillbringat en vinter ute.
de senare är helt obehandlade och lättare att hålla efter.

Oljeröret vet jag inte om jag vågat gå på med glidhammare, kolla med en triumphverkstad hur dom gör om inte någon här har mer vetskap.
 
Last edited:
Ventilationsröret tar du bort med försiktig hjälp av en skruvmejsel eller något annat som du kan bända försiktigt med. Sitter ganska löst ipressat.
Kåporna såg inte roliga ut. Jag glasblästrade mina och pulverlackade mattsvart.
Se upp att du inte tappar bort den lilla vågformade brickan!!
Lycka till med poleringen!!!!
 
Cheers boys!

Den lilla tätningsbrickan var det inga problem med att få bort, det stora röret som sitter ipressat i kåpan däremot sitter som berget. Har testat att bända och vrida, ta spjärn med verktyg och försökt pressa, men den rör sig inte en millimeter.. :mad:
 
Last edited:
Cheers boys!

Den lilla tätningsbrickan var det inga problem med att få bort, det stora röret som sitter ipressat i kåpan däremot sitter som berget. Har testat att bända och vrida, ta spjärn med verktyg och försökt pressa, men den rör sig inte en millimeter.. :mad:

Oerhört mystiskt. Jag slarvade ju också lite och kollade inte verkstadshandboken innan att slangen till avluftningen skulle lossas innan kåpan togs bort. När jag tog bort kåpan så böjde sig röret lite först och jag fick sätta tillbaka kåpan och lossa slangen. Sedan var det bara att lyfta bort röret från den infästningen du markerat med en röd ring. Det röret ska inte sitta fast hårt där. Då har det blivit något galet! Fingerkraft är allt eller möjligen som Thruxtonerich säger med hjälp av en skruvmejsel. Som du ser på bifogad bild är det inga konstigheter och den ska stickas i och tas isär med handkraft. Kanske prova att värma godset runt om?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2009-12-28 kl. 11.37.41.jpg
    Skärmavbild 2009-12-28 kl. 11.37.41.jpg
    57.3 KB · Visningar: 95
Konstigt hur som haver, den sitter som attans.
Får hämta min lilla blåslampa och testa. Svårt dock att isolera värmen till endast godset runt om, allt är ju i alu vilket tenderar att leda värmen lite för bra.
 
Det är några år sen jag gjorde det där men så vitt jag kommer ihåg satt den ganska fast den första mm eller så och jag fick in en skruvmejsel under där det tunna röret är fäst och bände försiktigt. Lite värme kan vara en god ide.
Knacka lite försiktigt och ta hjälp av två extra händer?
 
Har sipat och putsat till förbannelse idag.. Använde roterande mässingsborste precis som på mina styrkronor till Yamman, detta är INTE att rekomendera då det lämnar stora fåror i alut. Aluminiumet i kåporna är inte alls av samma kvalitet som jag trodde tyvärr.

Hur som haver detta går att ordna med en jävla massa svett och slit.

Får dock inte heller riktigt upp den glansen jag hade hoppats på, dock en milsvid skillnad mot innnan. Misstänker att jag får försöka inhandla finare papper än 2500, har dock inte en susning om vart man kan få tag i detta?

Ett litet smakprov hur som haver :)
 

Bifogat

  • panzaa_thruxie5.JPG
    panzaa_thruxie5.JPG
    57.1 KB · Visningar: 107
Har sipat och putsat till förbannelse idag.. Använde roterande mässingsborste precis som på mina styrkronor till Yamman, detta är INTE att rekomendera då det lämnar stora fåror i alut. Aluminiumet i kåporna är inte alls av samma kvalitet som jag trodde tyvärr.

Hur som haver detta går att ordna med en jävla massa svett och slit.

Får dock inte heller riktigt upp den glansen jag hade hoppats på, dock en milsvid skillnad mot innnan. Misstänker att jag får försöka inhandla finare papper än 2500, har dock inte en susning om vart man kan få tag i detta?

Ett litet smakprov hur som haver :)

Jag upptäckte ju samma sak när jag polerade. Det blev inte det resultat jag förväntat mig och aluminiumet uppförde sig inte som jag är van vid (Honda, Suzuki och Yamaha). Så kvaliteten är i a f annorlunda. Sämre eller bättre vet jag inte. Jag fick väl ett resultat som är jämförbart med ditt. Se bild! Dock borde du kanske prova Abralon 2000-4000 (Mirka) innan du går på med lumptrissa och wax.
 

Bifogat

  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    139.2 KB · Visningar: 129
Ser på din bild att du har exakt samma små längsgående repor som jag får.
Blir ju som sagt bra, men inte sådär 100 som jag skulle önska.

Tips på vart man kan få tag i Abralon?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top