Triumph Thruxton-tråden

Den här killen kan det mesta men han har nog inga färdiga profiler att tillgå..du måste nog skicka med ett "recept" på hur profilerna ska se ut..jag har varit i kontakt med honom och även träffat honom och pratat om twinnarnas kammar..ring och snacka med honom, kan vara lite svår att få fatt på men gör ett försök...http://www.agap.se/index.html
 
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

En annan sak: vilka skall besöka mc-mässan i Stockholm/Älvsjö?

Jag åker dit lördagen 24 januari. SJs X2000 från Gbg kl 8.30 som är framme i Sthlm 11.31. Hem igen kl 18.25, framme i Gbg 21.25. Det ger c:a 5,5 timmar på mässan, vilket brukar räcka.

Nå'n mer som skall dit?
 
Absolut, eftersom jag bor i Stockholm är det ju självklart att besöka MC-MÄSSAN. Antagligen på lördag. GOD JUL!
 
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

Sitter en liten tätning där som ganska enkelt kan bytas..sätt lite maskeringstejp över splinesen så skadar du inte den nya tätningen när du trär på den.
 
Min "svettades" en bit ovanför startmotorn.
bytte packningen idag.
aningens pillrigt att först lossa transkåpan, samtidigt som jag lossar anslutningen i blocket till vevhusventilationen. :dummer

besöker mc mässan på fredagen.
står nog och rycker i dörrhantaget som vanligt fredag morgon. :lol
 
Last edited:
Jag hade läckor från flera kåpor i somras...visade sig att en del skruv vibbat lös på 10 år. Torque-ade om dom. Job done!
 
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

Mycket enklare än att byta Yonssons kopplingsfjädrar och det gick ju lätt. :tungan Trots att jag gick och la mig först fram mot halv sex på morgonen.

Bytet göres bäst i samband med byte av olja. Annars måste man luta hojen rätt mycket åt höger.

Känner du dig osäker så kom gärna hit så gör vi det här. Byter olja, filter och packbox samt packningen till kopplingskåpan. Äter en pizza efteråt.

Snart kör vi runt Vättern igen, fan vad fort det går. Tiden alltså!

PS! Felet är att du kör för mycket. Allt körande sliter på grejerna. :-) Fast alla som tror att Triumph gör halvdana prylar som inte håller kan ju kolla på hur lite problem du haft på alla mil å du kör ju inte snällt heller. DS!
 
Last edited:
Lameller?

Jag tänkte byta olja och kopplingsfjädrar i början av den kommande säsongen, men jag funderar på om jag inte skall ta och byta lamellerna då också eftersom jag inte är säker på om de har fått stryk när kopplingen har slirat. Jag tycker att sprängskissen hos Lelles är lite otydlig, så vilken/vilka artiklar och hur många behöver jag för att byta lamellerna? Gröna kopplingsfjädrar och motorolja har jag redan sedan länge. :P
 
Last edited:
Drivpaket?

Hur långt brukar ni komma på ett drivpaket innan det är dags för byte? Efter lite över 800 mil så tycker jag att både kedja och drev verkar vara i gott skick. (Jag håller på och planerar inköp till hojen nu efter att ha klarat av nödvändiga uppgraderingar på elektroniksidan :P)
 
Jag tänkte byta olja och kopplingsfjädrar i början av den kommande säsongen, men jag funderar på om jag inte skall ta och byta lamellerna då också eftersom jag inte är säker på om de har fått stryk när kopplingen har slirat. Jag tycker att sprängskissen hos Lelles är lite otydlig, så vilken/vilka artiklar och hur många behöver jag för att byta lamellerna? Gröna kopplingsfjädrar och motorolja har jag redan sedan länge. :P

Jag skulle nog köpa ett EBC kopplingskit istället för original. Finns till truxen hos bl.a. hos classicbikeraisch och hos andra som säljer grejer till triumph. Inte dyrare men bättre!!
Drivpaketet borde ju hålla 800 mil till om du sköter om det någorlunda!
 
Jag skulle nog köpa ett EBC kopplingskit istället för original. Finns till truxen hos bl.a. hos classicbikeraisch och hos andra som säljer grejer till triumph. Inte dyrare men bättre!!
Drivpaketet borde ju hålla 800 mil till om du sköter om det någorlunda!

Alltså ett sådant här? http://www.classicbike-raisch.de/EBC_Clutch.jpg

Sist som jag försökte få kontakt med Classicbike-raisch via e-post så fick jag aldrig något svar; hur går man lämpligen till väga?

Jag har väl skött kedjan lite si så där, men då behöver jag förmodligen inte tänka på det till den uppkommande säsongen i alla fall. :)
 
Hur långt brukar ni komma på ett drivpaket innan det är dags för byte? Efter lite över 800 mil så tycker jag att både kedja och drev verkar vara i gott skick.....
Jag körde 3000 mil med mitt drivpaket innan byte. Skötte det halvbra. Smorde kedjan ganska ofta (50 mil? 75?), gjorde rent den för sällan... :)
 
Last edited:
Känns inte detta lite som snake oil?? http://www.cafetwin.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_18&products_id=186
För övrigt har jag bestämt mig för att enbart köra, inte bygga ett skvatt på trajan i år!
Blir det inte bara onödigt tungt att frikoppla med hårdare fjädrar förresten?
Dessutom på en ovässad motor?
Min har slirat en hel del pga fel olja, men kopplingen biter fortfarande hur mkt jag än plågar den..
 
Last edited:
Blir det inte bara onödigt tungt att frikoppla med hårdare fjädrar förresten?
Dessutom på en ovässad motor?
Min har slirat en hel del pga fel olja, men kopplingen biter fortfarande hur mkt jag än plågar den..

Ganska många verkar byta fjädrar; åtminstone låter det så på RAT-forumet...

Det kan vara oljan. Jag har hitintills kört på den rekommenderade och den är väl ökänd för att vara slirig? Nästa gång nöjer jag mig nog med att köpa Biltemas eftersom jag ändå byter minst en gång per säsong.

Motorn är ju inte helt original så det beror helt på hur du definierar vässad (lite vågat så kan man ju hävda att modifierad => trimmad). Ungefär 10 hk på bakhjulet och x nm (jag kommer inte ihåg den siffran) brukar de modifieringarna som jag har gjort ge i bänkning (se RAT-forumet); enligt TTP så ligger jag då på gränsen för original fjädrarna.

Jag har även haft problem med kopplingsvajern sedan jag bytte till clip-on och flyttade på regulatorn; den sitter (relativt löst) med buntband just nu och löper därmed inte lika fint ("perfekt") som original. Det har jag dock redan räknat ut hur jag skall åtgärda, men jag behöver lite varmare väder om jag skall stå ut i garaget en längre stund. :P

Jag planerar att köra mer i år; det är mest småsaker som jag tänker fixa med trajan och i år blir det inget marathon som stjäl tid heller. :P
 
Ganska många verkar byta fjädrar; åtminstone låter det så på RAT-forumet...

Det kan vara oljan. Jag har hitintills kört på den rekommenderade och den är väl ökänd för att vara slirig? Nästa gång nöjer jag mig nog med att köpa Biltemas eftersom jag ändå byter minst en gång per säsong.

Motorn är ju inte helt original så det beror helt på hur du definierar vässad (lite vågat så kan man ju hävda att modifierad => trimmad). Ungefär 10 hk på bakhjulet och x nm (jag kommer inte ihåg den siffran) brukar de modifieringarna som jag har gjort ge i bänkning (se RAT-forumet); enligt TTP så ligger jag då på gränsen för original fjädrarna.

Jag har även haft problem med kopplingsvajern sedan jag bytte till clip-on och flyttade på regulatorn; den sitter (relativt löst) med buntband just nu och löper därmed inte lika fint ("perfekt") som original. Det har jag dock redan räknat ut hur jag skall åtgärda, men jag behöver lite varmare väder om jag skall stå ut i garaget en längre stund.

Jag planerar att köra mer i år; det är mest småsaker som jag tänker fixa med trajan och i år blir det inget marathon som stjäl tid heller.
Råkade hälla i en skvätt turbodiesel olja en gång, kopplingen hatade det! Fick byta olja 2 ggr och köra flera hundra mil innan den slutade släppa över 160.
Motul5100, okq8 sbk racing och biltemas racingolja har jag aldrig haft kopplingsproblem med, ta i trä.
Och den går fortfarande att skrämma upp på bakhjulet och pressa över 160 med.
Och den har snart gått 5000 mil.
Min poäng är väl att original koppling håller rätt bra.. :)
 
Min poäng är väl att original koppling håller rätt bra.. :)

Så är det säkert.

Det skall väl tilläggas att jag har en dröm/önskan om att skrämma upp motorn mer i framtiden (i mån av mekutrymme och tid, främst) som en "kul" grej; då kan man ju välja att se det här som en investering inför det. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top