Triumph Thruxton-tråden

Jag är ledsen, men det där söndagsvädret är liksom inget som tilltalar mig alls. Det sabbar hela upplevelsen, så jag kör gärna en sväng med er på lördag, men jag stannar inte till på söndag. Ska fundera lite på hur långt jag pallar att köra på en dag. Kanske vänder innan Askersund, kanske hänger med till Askersund, eller så hänger jag med enda till Gränna och kör direkt hem därifrån.
Drar man tidigt kanske man slipper regnet på söndag.. jag smörjer in skinnpajen, verkar bli ostadigt som bäst..
Å eftersom vi absolut inte ska ändra något så gör vi givetvis samma i år. Alla kan vara lugna och trygga det blir precis samma som tidigare år. Vi kommer att äta på pizzeria i Askerssund vi kommer att göra ett stopp i Borensberg å vi kör ner till hamnen i Gränna för fika/glass. Inga obehagliga överraskningar väntar. Eller?
Tja, mitt hemekrade baknav kanske kollapsar, vem vet? Då är det ju skönt med fasta rutiner iaf!
 
Hehe, nej regnbrallorna slipper ni i så fall.
Vad är beräknad tid i Gränna respektive JKPG?
 
Fredag 8.45. Nytt Roadsmart II monterat. Vättern väntar!
Och yonsson, jag tror på sol :)

ImageUploadedByTapatalk1404456679.548470.jpg
 
Ok. Får se om jag pallar köra så långt under en dag. Får känna hur det känns i Askersund. Kanske drar raka vägen hem därifrån.
 
Redo. Packad och klar.

(- Vad då "inte resa förrän i morgon"?? :) )

Skall bort på middag ikväll, så jag fick packa och surra lasten redan nu.

ImageUploadedByTapatalk1404473165.158483.jpg
 
Ja jag är också packad och klar. :)

Tog av ankstjärten för en stund sedan. Fan va gott att ha snabblås på sadeln Sen har jag smort bromsarna, putsat
på däcken och sprutat på kedjan. Va har I gjort då?
 
Jag har gjort en snabbputsning av de gröna lackytorna, kontrollerat motorn med TuneECU (tb-synk, tomgång och sådant), bytt styrändarna från min temporära Biltema-lösning till CRGs adaptrar samt kontrollerat momentet på toppmuttern, ty "svärfars" momentnyckel var trasig när jag skulle använda den. Framblinkersen har vinklats ner något och jag har tejpat blinkerskablaget ifall det blir regn (vilket det självklart inte kommer bli ;)).

Packlista är skapad, så nu återstår det bara att packa ihop det när jag kommer hem från jobbet. :)
 
Oljat kedjan med lite sågkjedjeolja på en trasa..packad är jag inte än men det blir jag nog ikväll, hehe!
 
Sadelskruvar som lossnar!

Liten varning - på förekommen anledning... De där fina sadelskruvarna som flera av oss har köpt är lite luriga. Ni vet de som gör att man kan lossa sadeln utan verktyg. T ex sådana här: http://www.bonneville.se/sadelskruv_solosadle_solosadel.htm

I och med att man endast drar åt den med handkraft så kan de skaka loss och gänga ur sig. Vilket hände mig. Igår när jag rullade ut hojen så satt sadeln löst på hojen och var nära att trilla ned på garagegolvet! Den ena skruven var puts väck. Nummer två satt på sniskan och lossade helt när jag ryckte lite i sadeln. Sadeln låg alltså i praktiken löst på hojen. Något jag inte hade märkt vid förra turen (förrgår).

Det är obehagligt att tänka på vad som skulle kunna ha hänt om sadeln lossnat i t ex en snabb kurva, med möte...

Så talade jag med Sixty idag, och han påminde om han att faktiskt hade råkat ut för samma sak häromåret, just under Vätternrundan. En av skruvarna hade lossat, med tvåan satt tack och lov kvar.

Så kolla upp era sadelskruvar med jämna mellanrum!
 
Tur i oturen Ulf!

Själv har jag förberett med att ladda batteriet, tanka hojen och kolla däcktryck. Minns ju aldrig vad man ska ha, så körde 2,1 bak och 2 fram. Tvätta orkar jag aldrig, men jag får väl dra över den med baby wipes. Ska se om jag orkar spraya kedjan.
 
Skall på middag, sen se sena matchen på krogen, gå hem hem, sova för få timmar och vakna för sent. Stesspacka på morgonen, ingen frukost och kedjan smörjde jag i våras. Men min sadel sitter fast. Ses i morrn!
 
Ja jag är också packad och klar. :)

Tog av ankstjärten för en stund sedan. Fan va gott att ha snabblås på sadeln Sen har jag smort bromsarna, putsat
på däcken och sprutat på kedjan. Va har I gjort då?
 
... däcktryck. Minns ju aldrig vad man ska ha, så körde 2,1 bak och 2 fram.....
2,27 bar fram och 2,62-2,8 bak (olika källor). Eller 33 respektive 38-41 psi.

Haynes säger
2,3 fram och 2,3 bak - om man kör ensam
2,3 fram och 2,8 bak - med passagerare
...om man har en förgasarhoj.

Och
2,3 fram och 2,8 bak - oavsett passagerare eller ej
...om man har en EFI-hoj.

Skumt! Någon skrev (RAT? Minns inte var jag läst det...) att det varit problem med ekerbrott på äldre hojar (Twintorsk!) att att Triumph därför justerat upp rekommendationen på nya årsmodeller. Sant eller snack? Vet ej. Men siffrorna ovan ser onekligen konstiga ut. Så det skulle kanske kunna ligga något i det. Får be någon fysik-majje reda ut detta! ;)
 
2,27 bar fram och 2,62-2,8 bak (olika källor). Eller 33 respektive 38-41 psi.

Haynes säger
2,3 fram och 2,3 bak - om man kör ensam
2,3 fram och 2,8 bak - med passagerare
...om man har en förgasarhoj.

Och
2,3 fram och 2,8 bak - oavsett passagerare eller ej
...om man har en EFI-hoj.

Skumt! Någon skrev (RAT? Minns inte var jag läst det...) att det varit problem med ekerbrott på äldre hojar (Twintorsk!) att att Triumph därför justerat upp rekommendationen på nya årsmodeller. Sant eller snack? Vet ej. Men siffrorna ovan ser onekligen konstiga ut. Så det skulle kanske kunna ligga något i det. Får be någon fysik-majje reda ut detta! ;)

Ja,ja de där artiklarna minns jag ju. Inte kul med han som hemekrat å fått ekersallad. Då är nog nog t o m Rocksjöns ost- och skinksallad att föredra. En hemekrad ekersallad är väl det värsta en kan få.

Men man kan undvika det på hemekrade hjul med följande åtgärder.

Fyll i exakt 2,67 bar i hjulet. Inte 2,63 eller 2,71 utan just exakt 2,67. Sen märker du en eker. Sätt den i en för dig nollposition, t.ex. rakt upp. Så tappar du sakta ur luften och fyller på med ny till 2,67. Sen vrider du upp nästa eker och gör om förfarandet. När du har gått igenom alla ekrar så kan du lugnt köra vätternturen med ditt nyekrade hjul.
 
Attans. Jaja. Får väl klara mig till första tankningen imorgon. Tack för infon om däcktryck.
Däcktryck är bra. Bra däcktryck är ännu bättre. Nu har jag skrivit däcktryck så måste gånger att inlägget lär hittas nästa gång jag söker på däcktryck i tråden.

Kanske borde kör 2,3 & 2,8 då, fet som jag är. :crash
 
Jag som sänkte mitt däcktryck till 2,55 i förra veckan.. ojoj! Brukade köra med minst 2,8 med gamla navet men hojen blev för hög med det trycket nu så jag var tvungen att sänka. Den ville även lägga sig ner i kurvorna och det är ju obehagligt. Men men. Det nya navet liknar ju efi hojarnas nav fast snyggare så det kompenserar ju för däctrycket. I värsta fall får jag väl äta ekersallad och skölja ner med starksprit.
 
Rätt tryck i däcken är viktigt men sluta följ rekommendationerna från handboken om du kör annat däck än vad som står där. Rekommendationer om däcktryck är avhängigt däcket och inte fordonet de sitter på. Ganska logiskt.
Patrik Furstenhoff aka spökgösta aka Ghostrider hävdade bestämt att Dunlop Roadsmart ska ha 2,5 bar såväl fram som bak. Så jag kör på den rekommendationen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top