Triumph Thruxton-tråden

Sakta börjar jag komma ur idet..jobbat lite idag, svetsat, kapat, gängat o blästrat.

 
Progressiva fjädrar löser inte det problemet, jag har provat..du behöver ett "vobbelstag" och eventuellt lite tjockare olja och lite mer förspänning..eventuellt också byta fjädern till en "anpassad till din vikt"..finns RaceTech i USA som har bättre fjädrar, kanske har Kumlins Motor något hemma..eller om Öhlins har?? Mät din fjäder och ring. RaceTech har på sin hemsida så du kan beräkna rätt fjäder. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2004-08

Fjäder och ring.. är det det som blir fjädring? :D
Förspänningen är i bott i nuläget, oljan har jag inte bytt sen jag köpte hojen så det lär ju vara dags enligt mitt serviceschema: är det kronslut? -byt!
Tycker bara det är märkligt att framänden var stabil som en gevärskula i höga hastigheter innan jag ställde in den i vintras.. och nu inte.
Tackar för värdefulla tips, vad skulle man göra utan den här tråden...
 
Om förspänningen är i botten är din nuvarande fjäder för klen..du behöver kraftigare..eller banta hårt, he he!!
 
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!
 
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!

Hej!

BJN här!

Dina fjädrar och dina RaceTech emulators funkar kanonfint Erich. Betydligt bättre än original. Inte minst för att de inte dyker så vid häftig inbromsning. Sen följsammare än original över ojämnheter.
 
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!

Ujujuj.. sen får jag väl komma ut ur garderoben och med i matchen och erkänna att det nog finns mer än 4 kg fläsk att trimma bort.. :) men planen är ändå att ersätta med muckler eftersom vi smeder behöver alla såna vi kan få.. så nya fjädrar. Vid tillfälle.
Och vobbelstag bara för att det är ball!
Edit: såg ju nu på sidan att fjädrarna bara går på 7-800, kan det stämma att det är så billigt? Måste väl vara styckpris.. hursom, såna blir det.
 
Last edited:
Fredagstrams ännu en gång

Det är inte kul att bli gammal men jag hörde häromdan ett referat från en föreläsning av en professor i matematik som ger oss gamla nytt hopp. Livet blir bara bättre och bättre, eller döm själva.

Jag ska börja hoppa fallskärm. När man är sextio som jag så är sannolikheten att dö av ålder så vansinnigt mycket större än att dö av ett fallskärmshopp l så att den lilla sannolikheten att dö i en fallskärmsolycka är försvinnande liten.

Ska inte säga att jag ska börja dricka alkohol :) men jag behöver ju inte sluta. Sannolikheten..... som ovan.

Behöver ju heller inte sluta köra hoj av samma skäl som ovan men man kan ju sluta bära hjälm och skyddskläder för att någorlunda utjämna sannolikheterna.

Sen huvudpoängen. Du tjänar en minut längre liv om du motionerar 10 minuter fast då har man ju lagt 9 min av sitt liv helt i onödan som man inte får någon nytta av.

Slutsats: Kör hoj, kör fort och utan skydd, drick alkohol och motionera fan inte. Det ger maximal livskvalitet. Hoppa även gärna fallskärm.
Fast detta gäller ju bara 60+! Ni andra pjunisar lever efter andra villkor!
 
Kloka slutsatser och statistik är så fantastiskt skönt. Varför skall man leva säkert, sunt och tråkigt? Har man "tur" så lever man så länge så att man blir dement. Nej i denna värld full av varselkläder, cykelhjälmar, riskanalyser, stålhättor på skorna, konsumentombudsmän, CE-märkningar, genuspedagoger så måste vi våga ta ut svängarna och köra över gräsmattan. Livet skall levas och gärna fullt ut. Just därför kör man hoj. Då lever man!
 
Kloka slutsatser och statistik är så fantastiskt skönt. Varför skall man leva säkert, sunt och tråkigt? Har man "tur" så lever man så länge så att man blir dement. Nej i denna värld full av varselkläder, cykelhjälmar, riskanalyser, stålhättor på skorna, konsumentombudsmän, CE-märkningar, genuspedagoger så måste vi våga ta ut svängarna och köra över gräsmattan. Livet skall levas och gärna fullt ut. Just därför kör man hoj. Då lever man!

Håller med Björn. Mycket klok man. Han måste hört sina elever utbrista i YOLO! och blivit inspirerad. :)
 
Underbart Björn!
Det verkar som vi på 50+ har ngt att se framemot trots allt!
Hasse D
PS Dessutom lär man ju hela tiden t ex så är detta fel forum att utvidga kedjeskydd (trots praktisk fördel) utan här skall man minska dessa skydd. Jag monterade en gång ett mycket litet snyggt kedjeskydd på min 70a TR6a och det vibrerade av och hälften följde med kedjan in i blocket och det rasslade alldeles förfärdligt. Först trodde jag jag spräckt blocket men det gick bra. Detta kan ha skapat ett trauma...ds
Det är inte kul att bli gammal men jag hörde häromdan ett referat från en föreläsning av en professor i matematik som ger oss gamla nytt hopp. Livet blir bara bättre och bättre, eller döm själva.

Jag ska börja hoppa fallskärm. När man är sextio som jag så är sannolikheten att dö av ålder så vansinnigt mycket större än att dö av ett fallskärmshopp l så att den lilla sannolikheten att dö i en fallskärmsolycka är försvinnande liten.

Ska inte säga att jag ska börja dricka alkohol :) men jag behöver ju inte sluta. Sannolikheten..... som ovan.

Behöver ju heller inte sluta köra hoj av samma skäl som ovan men man kan ju sluta bära hjälm och skyddskläder för att någorlunda utjämna sannolikheterna.

Sen huvudpoängen. Du tjänar en minut längre liv om du motionerar 10 minuter fast då har man ju lagt 9 min av sitt liv helt i onödan som man inte får någon nytta av.

Slutsats: Kör hoj, kör fort och utan skydd, drick alkohol och motionera fan inte. Det ger maximal livskvalitet. Hoppa även gärna fallskärm.
Fast detta gäller ju bara 60+! Ni andra pjunisar lever efter andra villkor!
 
Jaha här sitterman o funderar på blandat med hojar, FZ8 eller BMW r1200s kanske en bobber. Så dyker de upp en Thruxton o man börjar drömma igen:confused:
 
Nä LOYO var allt vad de sa.

Ah. Jag fick precis reda på av en ungdom att yolo står för 'you only live once' och det passar ju gött in på dig. Fick mig mest att känna mig som en gubbe men det är ju en bra sak har vi lärt oss här :)
 
Ah. Jag fick precis reda på av en ungdom att yolo står för 'you only live once' och det passar ju gött in på dig. Fick mig mest att känna mig som en gubbe men det är ju en bra sak har vi lärt oss här :)

Å LOYO står för 'LOve YOu'.:D

Replikskiftet var det här:

"Vi är samhällare och hatar matte men vi älskar dig."

"Då är jag inversen", sa jag. Det visste de inte vad det var så jag fick förklara:

"Jag är naturvetare och älskar matte men jag hatar er."

( Jag säger bara så till elever som jag vet att jag kan skoja med :))
 
Nu blev jag glad. Många har skrivit upp sig för Vätternturen redan. Normalt den största händelsen på året för mig. I år när jag och Marcus ska resa till Isle of Man och se TT så kanske det överträffar men inte mycket.

Speciellt glad blev jag när jag såg att "snapphanen" skrivit upp sig. Kul att ses igen Michael och alla ni andra.

M v h
BJN

EDIT: Twintorsk har som vanligt inte skrivit upp sig. Ska vi även detta år stå med andan i halsen, då du kör i 200 eller vad nu en Thruxton klarar, och vänta på dig i Överby. Eller kommer du inte?
 
Last edited:
Nu blev jag glad. Många har skrivit upp sig för Vätternturen redan. Normalt den största händelsen på året för mig. I år när jag och Marcus ska resa till Isle of Man och se TT så kanske det överträffar men inte mycket.

Speciellt glad blev jag när jag såg att "snapphanen" skrivit upp sig. Kul att ses igen Michael och alla ni andra.

M v h
BJN

EDIT: Twintorsk har som vanligt inte skrivit upp sig. Ska vi även detta år stå med andan i halsen, då du kör i 200 eller vad nu en Thruxton klarar, och vänta på dig i Överby. Eller kommer du inte?

Jo jag ska med, har bara inte tänkt på o skriva upp mig..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top