Triumph Thruxton-tråden

hemma o packar lite nya kalsonger sen åka tillbaka till stockholm o jobba beordrad övertid hela helgen, så tänkte beställa lite nya kopplings/bromshandtag...
frågan är om någon provat kort handtag på kopplingssidan??? kanske blir trögt, och man skall hålla sig till de längre modellerna, det är ju iallafall hävstångsprincipen som gäller. vad säger/tror ni expertpanelen??
:banana

Jag har korta Pazzo på båda sidor, funkar kanon!!
 
Hur tolkar jag raden som börjar med "The sale"....?? Någon med goda engelska kunskaper??

The swingarm is supplied without bearings.
The sale if you want I can do both with the bill, but you have to add taxes (+21%) or alternatively without an invoice, as if it were a sale between the owners.
 
Hur tolkar jag raden som börjar med "The sale"....?? Någon med goda engelska kunskaper??

The swingarm is supplied without bearings.
The sale if you want I can do both with the bill, but you have to add taxes (+21%) or alternatively without an invoice, as if it were a sale between the owners.

Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.
 
Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.

Precis min uppfattning :tummenupp
 
Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.

Då är vi överens, BJN och TCE. Ville ha en "second opinion" bara!! Nu undrar jag bara hur seriöst det är?
Har skickat en förfrågan till en annan säljare, också Italien, samma sving, för att ha nått att jämföra med.
 
Last edited:
Hej Erich, jag tror nog ni har tolkat det rätt. Och det är ju inte dåligt att slippa momsen. Det är så man handlar här på landet men då kan man ju alltid ta säljaren i öronen om inte godset håller måttet. Jag hade frågat lite försiktigt om garanti gäller utan moms utan att skrämmas. Emäjl korrespondans sparar du naturligtvis. Om det skulle vara problem med varan som du upptäcker senare borde det inte vara ett problem att hävda garanti då säljaren klart uttryckt en vilja att frångå skattereglerna i de mäjls du sparat. Dessutom kan du nämna i beställningen att du är aktiv på flera globala nätverk där modifieringar jämförs och recenseras.
Lycka till den svingen skulle jag villa ha på Muzabergaren! Satan-off topic igen...
Hasse D
 
Då är vi överens, BJN och TCE. Ville ha en "second opinion" bara!! Nu undrar jag bara hur seriöst det är?
Har skickat en förfrågan till en annan säljare, också Italien, samma sving, för att ha nått att jämföra med.

Jo vi verkar ju vara överens. Även Hasse D. Det jag egentligen undrar över vad han menar är det allra sista "as if it were a sale between the owners."
 
Jo vi verkar ju vara överens. Även Hasse D. Det jag egentligen undrar över vad han menar är det allra sista "as if it were a sale between the owners."

Jag tolkar det som ett "privatköp" mellan exempelvis dig och mig.
 
Jag tolkar det som ett "privatköp" mellan exempelvis dig och mig.

Ja så måste det vara nog vara. jag tänkte den varianten eller "firma till firma" men det sistnämnda skulle väl ändå innebära skatt så det är nog så som du skriver.
 
Hej
Ännu en snygg sving men rent allvarligt. En god kvalite av legerat stål vinner ju i vikt/belastning över aluminium. Dessutom har stålkvalite'erna en uträknad utmattningsfaktor vilket inte aluminium har. De kan knäcka när som helst trots beräknad hållfasthet. Outokumpus Hitens material (som Highland använder T ex) skulle vara optimalt enligt min ringa mening. De har beräknad flex och hållfasthet. Det gäller bara att chromnickel nissarna (gammaldags-åldrande material) fattar det och börjar tillverka delar till våra hojar i detta material. Aluminium måste överdimensioneras för att kompensera för nämnda problem och blir lätt överfläskiga.
Vill vi ha det optimala eller...?
Hasse D
 
Hej
Ännu en snygg sving men rent allvarligt. En god kvalite av legerat stål vinner ju i vikt/belastning över aluminium. Dessutom har stålkvalite'erna en uträknad utmattningsfaktor vilket inte aluminium har. De kan knäcka när som helst trots beräknad hållfasthet. Outokumpus Hitens material (som Highland använder T ex) skulle vara optimalt enligt min ringa mening. De har beräknad flex och hållfasthet. Det gäller bara att chromnickel nissarna (gammaldags-åldrande material) fattar det och börjar tillverka delar till våra hojar i detta material. Aluminium måste överdimensioneras för att kompensera för nämnda problem och blir lätt överfläskiga.
Vill vi ha det optimala eller...?
Hasse D

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, Hasse..menar du att denna svingen skulle vara tillverkad i ett sämre material?
I så fall har du fel, alu 7003 är ett "bra" alu för svingar mm.
 
Hej Erich
Nej jag menade inte att det var en dålig sving. 7003 är väl också kallat T6 och det används ju till lite av varje. Jag ville bara belysa att det finns modernt höghållfast, höglegerat stål som jag inbillar mig skulle ge ett bättre styrka/vikt förhållande och det skulle vara intressant om någon tillverkade svingarmar till våra cyklar av detta.
Hasse D
 
När det nu moddas seriöst kanske ngn är intresserad av en Daytonagaffel. Jag har en kompis som reparerade sin 00a efter en marksyning med hjälp av lite delar han köpte i klump. Han fick en gaffel med som blev över. Hör av er om intresse finnes.
Hasse D
 
Igår kväll kom så mina nya ställbara clipon och dom verkar riktigt bra, i alla fall innan provkörning, he he! Är ju några veckor till med vinter så en komplett utvärdering får väl vänta!! En visuell jämförelse med org. visar ungefär samma höjd. Finns också möjligheten att köpa till höjningsats, 15 mm, och det går att kombinera flera på varandra..15 + 15 + 15 om man så vill. Mer än 15 mm är nog inte aktuellt för mig.
P1000498.jpg
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top