Triumph Thruxton-tråden

Fan,fan vad lack jag blir..skulle byta till ännu starkare kopplingsfjädrar (barnet green) idag och naturligtvis blev det gängpaj i tryckplattan när jag drog åt trots momentnyckel. Inget fel på momentnyckeln eller inställningen på den..jävla skit!!! Jag får nog ta in hojen och riva hela skiten..tappade sugen helt nu.
 
Last edited:
Grina på ba. Spotta och svär lite till så känns det bättre! Sen löser du problemet så det blir som du vill ha det. Då kommer lyckan tillbaks :)
 
Fan,fan vad lack jag blir..skulle byta till ännu starkare kopplingsfjädrar (barnet green) idag och naturligtvis blev det gängpaj i tryckplattan när jag drog åt trots momentnyckel. Inget fel på momentnyckeln eller inställningen på den..jävla skit!!! Jag får nog ta in hojen och riva hela skiten..tappade sugen helt nu.

Himla tråkigt Erich. Är gängpajen i själva kopplingsplattan där det sitter 4 skruv så borde det väl gå att lösa med helicoil eller motsvarande?

1000014-2-1.jpg
 
Ja, det är där och ja helicoil blir väl en lösning. Ska ta en närmare titt idag eftersom igår blev jag så jäkla arg och besviken så jag slängde ihop skiten utan att kolla närmare. Har lugnat ner mig till idag.
 
Ja, det är där och ja helicoil blir väl en lösning. Ska ta en närmare titt idag eftersom igår blev jag så jäkla arg och besviken så jag slängde ihop skiten utan att kolla närmare. Har lugnat ner mig till idag.

Jo, jag känner igen det där. Vissa besvärligheter orkar man bara inte ta direkt utan det får bli en ny dag för att ta nya tag. Hoppas att det löser sig på bästa sätt och att vi ses till sommmarturen.
 
Tur som en tokig ska man ha... inget gängpaj utan det är den dåliga kvallen på skruvarna.. 2 st av och 2 med midja..jag har lyckligtvis andra M6 hemma så med en bricka på så blir det nog bra.
P1000996.jpg
 
Oj.. Och det var samma grej med skruvarna på kamöverfallen? Idiotisk grej av Triumph att snåla med kvaliten på sånt..
 
Oj.. Och det var samma grej med skruvarna på kamöverfallen? Idiotisk grej av Triumph att snåla med kvaliten på sånt..

Ja det var det..jag bytte alla till kamöverfallen också för säkerhets skull, fick lite "midja" där också..det är med viss förvåning och anmärkningsvärt att det är så dålig kvalitet på skruvarna, jag har bytt en hel del andra skruvar också under årens lopp pga dålig kvalitet så för den som mekar på egen hand är det en god ide att skaffa lite "reserver" att ha hemma...Triumph tror kanske det ska avskräcka hemmapulare, ha ha.

Edit..grejerna ihopsatta igen och shit vilken hård koppling det blev..tur att man är vä-hänt och starkast där!!
 
Last edited:
Avskräcker ju folk från att köpa Triumph om skruvar börjar spricka under drift om inte annat :)
 
Ändrade rutiner bokning av rum till Vätterntour 2012 14-15 juli

Ringde just och skulle boka rum åt oss. Allt verkade bra till vi kom till avbokning. Om jag bokar åt alla så gäller deras regler för gruppbokning och vi måste avboka en månad i förväg. D v s senast imorn och det verkade ju inte så finurligt. Jag frågade om hon inte kunde lösa det på något sätt men det kunde hon alltså inte på annat sätt än att vi bokar var och en av oss.

Jag har bokat åt mig nu och sen får var och en av er som anmält intresse att jag ska boka göra detta själva. Den regel som då gäller är avbokning senast kl 16 dagen innan. Har för mig att de anger både 16 och 18 på två olika ställen på hemsidan.

Inga problem. Rum finns men vänta inte för länge med bokningen.

Nu har jag listan med namn, adress och telefonnummer till alla som ska bo på hotellet. Hör av er så mailar jag en PDF med dessa om ni vill.


BJN
 
Tur som en tokig ska man ha... inget gängpaj utan det är den dåliga kvallen på skruvarna.. 2 st av och 2 med midja..jag har lyckligtvis andra M6 hemma så med en bricka på så blir det nog bra.

Det var ju en jäkla tur att det var förhållandevis så enkelt men man blir ju orolig över skruvkvaliteten. Eftersom det är skruvar på olika ställen och på olika årsmodeller som haft taskiga kvalitet så är det ju inte särskilt troligt att de råkat få någon sändning med fabrikationsfel heller.

Det är ju inte så enkelt att det bara är att köpa bästa kvalitet i järnaffären heller. De ska ju ha ett annat ( högre) åtdragningsmoment för att få rätt sträckning och det är ju inte säkert att alla delarna i skruvförbandet gillar det. T.ex. skruvarna till kamöverfallen skulle jag inte våga chansa på.
 
Nej man kan inte köpa vad som helst i järnaffären, lite koll på stålkvaliteten måste man ha och framför allt var dom ska sitta. Skruvarna till kamöverfallen köpte jag original och hoppas dom håller medan till kopplingen bytte jag till M6 rostfria insex istället för "mjukjärnet". Till och med skruvarna till motorkåporna har jag fått byta några eftersom dom fått "midja".
 
Mors boys!

Tillbaka efter en rejäl tur fram och tillbaka till Isle Of Man.
En liten längre reseberättelse kommer framöver när min kropp och knopp har återhämtat sig. Thruxan fick smaka på den berömda trippen över berget 2 ggr. En gång av mig och en gång av farsan. En helt magisk upplevelse jag kommer att minnas för resten av mitt liv. Är riktigt sugen på att planera en resa själv till Isle Of Man då jag inte riktigt är nöjd med SMC:s val av boende och typ av resväg/tempo. 150km i snitt på motorväg var inte Trajans eller min hojs melodi. För er som inte varit där, ÅK DIT! Ett mecka för alla hojtokiga. Racing i absolut världsklass och billig öl. Vad mer kan man önska?

Det enda som inte höll måttet på hojen var KOSO mätaren som gav upp halvvägs in i resan, samt en bult som lossnade från kedjeskyddet i svingen. I övrigt top notch!
 
Mors boys!

Tillbaka efter en rejäl tur fram och tillbaka till Isle Of Man.
En liten längre reseberättelse kommer framöver när min kropp och knopp har återhämtat sig. Thruxan fick smaka på den berömda trippen över berget 2 ggr. En gång av mig och en gång av farsan. En helt magisk upplevelse jag kommer att minnas för resten av mitt liv. Är riktigt sugen på att planera en resa själv till Isle Of Man då jag inte riktigt är nöjd med SMC:s val av boende och typ av resväg/tempo. 150km i snitt på motorväg var inte Trajans eller min hojs melodi. För er som inte varit där, ÅK DIT! Ett mecka för alla hojtokiga. Racing i absolut världsklass och billig öl. Vad mer kan man önska?

Det enda som inte höll måttet på hojen var KOSO mätaren som gav upp halvvägs in i resan, samt en bult som lossnade från kedjeskyddet i svingen. I övrigt top notch!

Jag hade ju planerat att åka dit 2014 men som Skolverket, regering eller what so ever nu lagt upp avslutningen på ett läsår för en gymnasielärare som har nationella prov lär det bli omöjligt att få tjänstledigt. Då får jag väl vänta till pensioneringen för det där loppet ska jag bara se live någon gång.

Har sett allt som finns utgivet på DVD sedan 2000

Jag har nu fått alla 45-min reportagen från året på hårddisken och jag började titta igår. Fast det kan ju inte gå upp mot att uppleva det live. Det förstår jag mycket väl.

Skulle faktiskt kunna tänka mig att flytta dit. Ön se vacker ut och tänk att kunna ta en förmiddagstur runt Mountincourse i stort sett året om.
 
Välkommen hem!! Skönt att ni är nöjda med det mesta, att hojarna funkade och att ni är välbehållna.
 
Nej man kan inte köpa vad som helst i järnaffären, lite koll på stålkvaliteten måste man ha och framför allt var dom ska sitta. Skruvarna till kamöverfallen köpte jag original och hoppas dom håller medan till kopplingen bytte jag till M6 rostfria insex istället för "mjukjärnet". Till och med skruvarna till motorkåporna har jag fått byta några eftersom dom fått "midja".

Ja, kopplingen och kåporna känns riskfritt att byta.

Skruvarna till kåporna köpte jag en färdig sats rostfria insex så de är redan bytta alla.

Jag tänkte ju först byta överfallens skruvar till 12.9 men de ska ju ha ett högre moment så det vågade jag inte.
Den andra tanken jag hade var att köpa motsvarande skruv till en japanare. Letade upp några som skulle passat men med sexkantskalle. Bytte dock aldrig men jag har aldrig någonsin haft eller hört talas om någon som haft problem med skruvarana till överfallen på en japanare. Å då känner jag en hel del som hållit på och håller på med racing och skruvar sånt mest hela tiden.

Synd om Triumph medvetet snålat på skruvkvalitet. De är ju faktiskt måna om att ha bra rykte om kvalitet.
 
Ja det var det..jag bytte alla till kamöverfallen också för säkerhets skull, fick lite "midja" där också..det är med viss förvåning och anmärkningsvärt att det är så dålig kvalitet på skruvarna, jag har bytt en hel del andra skruvar också under årens lopp pga dålig kvalitet så för den som mekar på egen hand är det en god ide att skaffa lite "reserver" att ha hemma...Triumph tror kanske det ska avskräcka hemmapulare, ha ha.

Edit..grejerna ihopsatta igen och shit vilken hård koppling det blev..tur att man är vä-hänt och starkast där!!

Vicket strul du haft Erich det påminner ju fan i mej att skruva Meriden och det finns ju förnuftsmässiga grunder att välja en ny retro istället för att kämpa med gammalt sönderskruvat. Skönt att du fick till det. Men det här med tunn kvalite i bultarna borde utrönas vidare. Det hade varit roligt att lokalisera en av konstruktörerna till våra motorer, råka träffa han på puben, fylla han och intervjua honom hur faan de tänkte egentligen. Gärna med en bandspelare på för att minnas detaljer men åxå för att senare pressa fler detaljer ur stackarn.
'Ett projekt för tråden till nästa sommar kanske? Vi kunde bli hjältar bland alla andra som undrar överallt omkring...
Appropå hård koppling så var det en ängelsk märkesklubb i England på 90-talet som gick runt på sin träff med en fjädervåg/fiskevåg och mätte på kopplingshandtagen. Vinnaren -hårdast - vann ngn form för manlighetspris!
Det kanske vore ngt för oss vid nästa sammankomst??
Hälsn Hasse D
 
Ska faktiskt bli intressant att se hur många hinckleymaskiner som fortfarande rullar om 40-50 år.. Lär nog finnas ett o annat hundraårigt meridenjärn kvar i tjänst då!
 
Ska faktiskt bli intressant att se hur många hinckleymaskiner som fortfarande rullar om 40-50 år.. Lär nog finnas ett o annat hundraårigt meridenjärn kvar i tjänst då!

Ja det blir säkert intressant för er som lever då, he he. Jag följer ju dom utländska Bonneville/Thruxtonforumen ganska noga och det har inte varit många haverier under mina 8 år. En vev och en kolv och en kamaxel (3 olika haverier) i tyskland är faktiskt det enda som jag kommer på just nu och i usa har det nog varit några till (vevar). Men det har klagats ganska mycket på skruvar o bultar som har "kollapsat" på ett eller annat sätt men inte under gång utan det har varit hemmapulare som klagat. Kan ju också bero på att man klantar sig vid montering/demontering om man inte har vana att skruva. Jag har däremot skruvat hela livet och har rätt utrustning så det gäller inte mig, ha ha!!! Man kan nog säga/konstatera att Thruxton/Bonneville är bra o tillförlitliga hojar.
 
Ringde just och skulle boka rum åt oss. Allt verkade bra till vi kom till avbokning. Om jag bokar åt alla så gäller deras regler för gruppbokning och vi måste avboka en månad i förväg. D v s senast imorn och det verkade ju inte så finurligt. Jag frågade om hon inte kunde lösa det på något sätt men det kunde hon alltså inte på annat sätt än att vi bokar var och en av oss.

Jag har bokat åt mig nu och sen får var och en av er som anmält intresse att jag ska boka göra detta själva. Den regel som då gäller är avbokning senast kl 16 dagen innan. Har för mig att de anger både 16 och 18 på två olika ställen på hemsidan.

Inga problem. Rum finns men vänta inte för länge med bokningen.

Nu har jag listan med namn, adress och telefonnummer till alla som ska bo på hotellet. Hör av er så mailar jag en PDF med dessa om ni vill.


BJN

Ok uppfattat. Bra jobb ändå med att försöka få till bokningen. Man kan ju tycka att de kunde gjort ett undantag med tanke på att vi samtliga iaf kommer boka av om det är skitväder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top