Triumph Thruxton-tråden

Å mest skämdes jag när de sa åt mig på besiktningen: " Så här kan den ju inte låta du får ju sätta på riktiga ljuddämpare". Där fick man för att man gjorde sig besvär att skruva på originalarna.

Teargaz, vet du om det kit som är framtaget till din hoj kommer att passa rakt av på en Thruxton? Jag kollade på originaldelarna och det är ju olika skivor och ok på Bonneville och Thruxton som original.

Nu har vi inte testat på en Thrux, men det SKA passa. Jag vill minnas att jag gjorde research där. Kollade upp om det är samma undergaffelben och nav på bonneville/thrux. Det ska det vara. Kollar man på andra siter som säljer bromsar (tex brembro) så finns samma broms till bonneville/thrux. Samma gäller Beringer.
Zard kanske inte är så pigg på frågan om min broms kommer passa på en Thrux men han kanske kan svara på frågan om det är exakt samma Brembo paket som passar på Thrux/Bonneville eller om det är nåt som skiljer sig mellan paketen;-)

Annars kan jag skicka ner mina gamla prylar till dig. Om dom passar så kommer ISR paketet också lira, men som sagt så ska det göra det.

PS: Fick du nån prisuppgift?
 
Nu har vi inte testat på en Thrux, men det SKA passa. Jag vill minnas att jag gjorde research där. Kollade upp om det är samma undergaffelben och nav på bonneville/thrux. Det ska det vara. Kollar man på andra siter som säljer bromsar (tex brembro) så finns samma broms till bonneville/thrux. Samma gäller Beringer.
Zard kanske inte är så pigg på frågan om min broms kommer passa på en Thrux men han kanske kan svara på frågan om det är exakt samma Brembo paket som passar på Thrux/Bonneville eller om det är nåt som skiljer sig mellan paketen;-)

Annars kan jag skicka ner mina gamla prylar till dig. Om dom passar så kommer ISR paketet också lira, men som sagt så ska det göra det.

PS: Fick du nån prisuppgift?

Lite drygt 8000kr kommer det att kosta. Får kolla lite själv på olika siter innan jag bestämmer mig. En del pengar är det ju men det är ju broms och fjädring som är kvar för min del. Så länge jag har kvar min SV1000 med mer än 50 kusar till så känns det meningslöst att trimma. Jag lider faktiskt inte av att Thruxton saknar effekt om än det vore kul med en 20 hästar till. Fast den ger sån körglädje med det som finns så att det räcker och blir över.
 
Ni måste ju vara rika som troll. Själv har jag ju andra intressen som kostar pengar. -Klockor, sneakers och tjejen :( Men visst fan finns det grejer man vill köpa. Nya dämpare, nya bromsar mm. För övrigt passade ebayklockan perfekt på hojen. Smälter in fint i instrumenteringen och döljer mittbulten.
 
Drygt 27 mil idag, Borås - Skara, Tog inte närmsta vägen hem precis :)
Men fy f..n vad kallt det var 06.30 imorse..........
 
Brrr. Jag invigde mina nya kevlarjeans i går. "Good for the style, bad for the balls."
 
Ni måste ju vara rika som troll. Själv har jag ju andra intressen som kostar pengar. -Klockor, sneakers och tjejen :( Men visst fan finns det grejer man vill köpa. Nya dämpare, nya bromsar mm. För övrigt passade ebayklockan perfekt på hojen. Smälter in fint i instrumenteringen och döljer mittbulten.

Nä, utfattig!:gnissla Allt går ju till hojarna så inget blir över. Fast det är ju mitt största intresse å jag lever ensam å barnen får sitt så det må väl vara hänt.

Ja, den klockan är snygg.

Vad är det för fel på brallorna? För små i grenen när man sitter på hojen eller är det något med kevlaren? Var det så att vi köpte från samma ställe? Måste testa mina i morn.

Drygt 27 mil idag, Borås - Skara, Tog inte närmsta vägen hem precis :)
Men fy f..n vad kallt det var 06.30 imorse..........

Ja, det är riktigt kallt på mornarna men igår på dagen svettades jag medan jag körde. Fast då var det krokigt!:D
 
Last edited:
Vad är det för fel på brallorna? För små i grenen när man sitter på hojen eller är det något med kevlaren? Var det så att vi köpte från samma ställe? Måste testa mina i morn.

Ja, vi köpte samma sort, även om jag köpte den svarta versionen.
Dom sitter hur skönt som helst och jag kör med benskydden i. Benskydden glider dessvärre upp och sätter sig på låren, så frågan är hur mycket nytta dom gör om man slickar asfalt. Funderar på att sy några stygn igenom brallan, så dom håller sig på plats.

Att man fryser bollarna av sig är nog snarare en felkonstruktion på mina bollar, då dom inte gillar att bli genomblåsta. :glömdet
 
Lite drygt 8000kr kommer det att kosta. Får kolla lite själv på olika siter innan jag bestämmer mig. En del pengar är det ju men det är ju broms och fjädring som är kvar för min del. Så länge jag har kvar min SV1000 med mer än 50 kusar till så känns det meningslöst att trimma. Jag lider faktiskt inte av att Thruxton saknar effekt om än det vore kul med en 20 hästar till. Fast den ger sån körglädje med det som finns så att det räcker och blir över.

Ok. Jag håller med vad gäller effekten. Å andra sidan kommer man alltid önska att man hade mer effekt även om man skaffar sig 20 hästar till. Det är därför jag har börjat slå ihjäl andra flugor som kliar:-)

Ni måste ju vara rika som troll. Själv har jag ju andra intressen som kostar pengar. -Klockor, sneakers och tjejen :( Men visst fan finns det grejer man vill köpa. Nya dämpare, nya bromsar mm. För övrigt passade ebayklockan perfekt på hojen. Smälter in fint i instrumenteringen och döljer mittbulten.

Vad gäller just broms så tycker jag det är väl investerade pengar. Jag har satt min hoj i sidan av en U-svängande taxi en gång och jag hade gärna pröjsat 8000kr för att slippa. Just DET scenariot hade jag kunnat ducka med bättre broms. Det vet jag. Smäller det idag så kan jag i alla fall inte skylla på bromsen. Det känns också skönt.

Sen skulle jag nog inte se mig själv rik som ett troll. Jag har ingen bil och det tror jag är jävligt bra för kontot:-) Då kan man dammsuga det torrt på annat istället:-)
Ja okej då... Jag tjänar helt ok och bor rätt billigt. Det ska visst också vara bra för ekonomin.
 
Får ingen gnista i hojen :(

Har gnuggat geniknölarna en hel del, men jag kommer fasiken inte på vad det kan vara.
Har ju i princip dragit om hela elsystemet, så något kan säkerligen ha blivit fel. De enda jag glömde att kolla i vintras var om jag hade gnista eller ej, självklart funkar inte detta.

Har kikat i elschemat, men blir inte riktigt klok... Röd kabel från tändspolen som sitter på vänster sida (?) blir svart/vit i tändboxen när jag mäter, men ser ut att vara grön/röd om man kollar kopplingsschemat. Har konstant spänning på ena kabeln, men inget på den andra.

Tips? Jag är helt vilse i ljungeln....
 
Vad gäller just broms så tycker jag det är väl investerade pengar. Jag har satt min hoj i sidan av en U-svängande taxi en gång och jag hade gärna pröjsat 8000kr för att slippa. Just DET scenariot hade jag kunnat ducka med bättre broms. Det vet jag. Smäller det idag så kan jag i alla fall inte skylla på bromsen. Det känns också skönt.

Ja fy fan. Parkera i bilar vill man inte göra. Man har ju lärt sig av alla tv-spel att det är bäst att börja med fjädring och bromsar, men amerikanarna verkar inte spela så mycket tv-spel, för där verkar alla modda motorn. :va Själv ser jag fram emot en utvärderingssommar. Märkte idag att jag bara totalt kört 40mil med hojen sedan jag köpte den.
 
Får ingen gnista i hojen :(

Har gnuggat geniknölarna en hel del, men jag kommer fasiken inte på vad det kan vara.
Har ju i princip dragit om hela elsystemet, så något kan säkerligen ha blivit fel. De enda jag glömde att kolla i vintras var om jag hade gnista eller ej, självklart funkar inte detta.

Har kikat i elschemat, men blir inte riktigt klok... Röd kabel från tändspolen som sitter på vänster sida (?) blir svart/vit i tändboxen när jag mäter, men ser ut att vara grön/röd om man kollar kopplingsschemat. Har konstant spänning på ena kabeln, men inget på den andra.

Tips? Jag är helt vilse i ljungeln....

Svarar på mitt eget inlägg.. har på något mystiskt sätt lyckats koppla vevstakspositionssensorn med tändspolen. Fråga mig inte hur :huvet
Begriper inte om det skall vara så eller ej?

Nu börjar felsökningen deluxe.. :mad:
 

Bifogat

  • panzaa_kabel.JPG
    panzaa_kabel.JPG
    51 KB · Visningar: 56
  • panzaa_kabel2.JPG
    panzaa_kabel2.JPG
    52.6 KB · Visningar: 49
Last edited:
Svarar på mitt eget inlägg.. har på något mystiskt sätt lyckats koppla vevstakspositionssensorn med tändspolen. Fråga mig inte hur :huvet
Begriper inte om det skall vara så eller ej?

Nu börjar felsökningen deluxe.. :mad:

Men det är väl nr 12 som är sensorn för vevstaksposition? Du har ritat en röd anslutning mellan nr 9 och spolen.

Jag har scannat av kopplingsschemat som finns i Haynesmanualen. Tycker inte det ser helt samma ut vad gäller färger. Har bara testat det när det gäller blinkers och bak/bromsljus å då stämde färgerna perfekt.

Scannerprogramvaran krånglar så jag har det bara som en PDF-fil som är för stor att lägga in här. Vill du ha den så får du skicka ett mail till bjorn@joebarteam.se. Gäller givetvis även alla andra som vill ha ett komplett elschema för Thruxton -07.

EDIT: Bifogar en lite dålig bild på felsökningspunkterna enligt Haynes. Kopplingsschemat är av bättre kvalitet.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2011-04-20 kl. 08.17.28.jpg
    Skärmavbild 2011-04-20 kl. 08.17.28.jpg
    27.9 KB · Visningar: 54
Last edited:
:tummenupp:tummenuppJag håller med dej. Ut och kör istället för att skruva sönder hojarna:D:D

Jag kör varenda dag! :) Har nog aldrig någonsin tidigare hunnit med så här många mil vid detta datum.
Idag har jag rekat en bit av Dalslandsrundan och det var tur det. Den vägen jag hade rekommenderad att vi skulle köra på västra sidan av Örsjön var inte alls rolig att köra. Kurvig så det räcker och blir över men inga roliga kurvor. Väldigt skarpa kurvor på mycket smal väg och hela tiden allsköns skit på vägbanan. Grus ( inte bara enstaka korn alltså utan tjocka lager), torkad lera, kottar, bark, kvistar..... jag tappade helt rytmen.

Sen när jag kom fram och skulle korsa E45 såg jag att det fortsatte med grusväg på andra sidan. Så jag vände och provade östra sidan ner. Där är kanonväg så nu är det klart fram till Mellerud. Sen hittar väl TMax den röda Duccevägen söderöver om inte jag hinner kolla. Har för mig att du en gång skrev att du körde där efter att ha varit i Halden.

Fick provat kevlarjeansen. Väldigt bekväma men lite dragigare än skinnbrallor. Skydden vete fan om de kommer att göra någon nytta. Höftskydden har jag tagit ur. Knäskydden satt allt på rätt ställe medan jag körde men var de kommer att sitta vid en vurpa vete tusan. Byxorna är ju rätt vida runt knäna. Nåja bättre skydd än ett par vanliga jeans borde det vara i a f.
 
Får ingen gnista i hojen :(

Har gnuggat geniknölarna en hel del, men jag kommer fasiken inte på vad det kan vara.
Har ju i princip dragit om hela elsystemet, så något kan säkerligen ha blivit fel. De enda jag glömde att kolla i vintras var om jag hade gnista eller ej, självklart funkar inte detta.

Har kikat i elschemat, men blir inte riktigt klok... Röd kabel från tändspolen som sitter på vänster sida (?) blir svart/vit i tändboxen när jag mäter, men ser ut att vara grön/röd om man kollar kopplingsschemat. Har konstant spänning på ena kabeln, men inget på den andra.

Tips? Jag är helt vilse i ljungeln....

Har du kollat brytaren till sidostödet?
 
Göteborgare: ska på lunchdate imorgon. Hur är vägen till Varberg? Är 158an så tråkig att man nästan somnar eller?
Funderar på att åka dit, eller 190an till Sjövik imorgon eller eventuellt fortsätta till Alingsås. Vilken väg är roligast? Kan man käka i Sjövik?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top